El infants amb trastorn de l'espectre autista practiquen poliesport a l'Escola Pia

La iniciativa de l'Associació TEA de la Garrotxa cerca crear activitats dedicades a treballar les dificultats motrius, fomentar la cohesió del grup, el joc i l’amistat

Vanessa Catalan, Miguel angel Zarza i Mar Roca han presentat la iniciativa a l'Ajuntament d'Olot.
Vanessa Catalan, Miguel angel Zarza i Mar Roca han presentat la iniciativa a l'Ajuntament d'Olot. | Xavier Borràs.
13 de desembre del 2018
Actualitzat a la 13:03h
Aquest matí s'ha presentat en seu municipal la iniciativa que l'Associació de familiars de persones amb TEA (trastorn de l'espectre autista) de la Garrotxa –que va néixer el febrer d'enguany–, en col·laboració amb l'Escola Pia i l'Ajuntament d'Olot: endegar –ja des de fa un mes– la pràctica del poliesport entre els infants que viuen aquesta alteració.
 
L’Associació TEA Garrotxa va sorgir a Olot com una iniciativa d’un grup de pares i mares amb fills amb aquest trastorn amb la finalitat de desenvolupar i crear activitats i serveis que millorin les àrees d’afectació, afavoreixin la igualtat d’oportunitats de les persones amb TEA, donin suport, orientin i informin els familiars i sensibilitzin, conscienciïn i trenquin amb els mites sobre l’autisme en la nostra societat. L'associació agrupa vint famílies amb infants d'entre 3 i 14 anys.

La iniciativa –de què han parlat avui la presidenta de TEA Garrotxa, Vanessa Catalan, la regidora d'Esports, Mar Roca, i, el director de l'Escola Pia, Miguel Angel Zarza– desenvolupa una activitat poliesportiva a les instal·lacions del centre a càrrec d'una persona amb una formació en IFEF i a un cost, assequible, de 15€. Si s'ha triat el poliesport, és perquè –tal com ha explicat Vanessa Catalan– les habilitats motrius i socials dels esports d'equip competitius que es practiquen habitualment (futbol, basquet, handbol…) poden ser difícils per a un infant amb TEA, especialment pel soroll i el caos que aquests jocs esportius poden provocar en les mainades amb aquest trastorn.
 

La regidora d'Esports, Mar Roca, ha expressat la plena voluntat de col·laboració en aquest projecte. Foto: Xavier Borràs.


En converses amb els professionals es va arribar a la conclusió que el millor per als infants era formar un grup guiat per un expert en esports i deixar-se guiar pels gustos i preferències dels propis nens, amb el pensament que el més important és participar en l'activitat i en els beneficis que proporciona l'esport i això només es pot aconseguir si els qui hi participen els agrada fer-ho i i estan contents i feliços.

Els inicis d'aquest projecte van començar en una visita amb el director de l’Escola Pia, Miquel Angel Zarza, en què des del TEA li van explicar els objectius i les necessitats que tenien. Des del centre es van oferir per a poder organitzar una activitat esportiva. Posteriorment, en una trobada amb la regidora d’esports de l’Ajuntament d’Olot, Mar Roca, se li va plantejar la necessitat de cercar alguna activitat esportiva que poguessin dur a terme els infants de les famílies que formen part de l’associació. També, se’ls va exposar l’ajuda que havien ofert des de l’Escola Pia i es va oferir la possibilitat de començar a cercar l’activitat a impulsar, que ara ja fa un mes que funciona entre diverses mainades d'entre 8 i 12 anys.

Què és el trastorn de l'espectre autista?

El terme trastorn de l'espectre autista (TEA) fa referència a un conjunt ampli de condicions que afecten al neurodesenvolupament i al funcionament cerebral i que donen lloc a dificultats en la comunicació i la interacció social, així com a la flexibilitat del pensament i de la conducta. No es considera una malaltia, sinó una condició que els acompanyarà al llarg de tota la vida. Aquestes manifestacions poden variar molt en funció del nivell d’afectació (espectre), el grau de desenvolupament i l’edat.

Altres projectes

Teatre: es realitza una activitat extraescolar de teatre al Casal Cívic d’Olot tots els dijous de 17:30 a 19h. Dirigit a nens i nenes entre 8 i 12 anys, amb Trastorn de l’Espectre Autista, on es treballen les habilitats socials i de comunicació d’una manera lúdica i alhora pràctica per poder-les aplicar a la vida diària.

Tallers de pares amb experts: son trobades periòdiques (cada mes/dos mesos), per compartir experiències, dificultats, alegries... Són sessions dirigides per experts (psicòlegs, pedagogs, psiquiatres, neuròlegs,...) que compten amb el suport de voluntaris que realitzen la tasca de monitoratge dels infants.

Sortides en família: organitzem excursions i sortides o activitats de caràcter lúdic i participatiu.

Projectes futurs

Integració sensorial: l’objectiu és oferir una teràpia especialitzada a nens i nenes amb TEA basada en la millora del seu funcionament ocupacional, la seva autonomia i l'autoregulació sensorial. Per a treballar aquest gran objectiu la teràpia es centra en l'estudi previ individualitzat de les disfuncions sensorials per, a partir d'aquestes, elaborar un pla de treball amb cada nen/a. Per tant, en primer lloc la terapeuta ocupacional identificarà els dèficits en el processament sensorial de cada nen/a i estudiarà de quina manera aquests afecten àrees com la flexibilitat, el llenguatge, el joc o la socialització. Posteriorment, a les sessions de treball terapèutic, la professional entrenarà els sentits del nen/a per tal de regular comportaments i conductes que sovint apareixen davant de determinats estímuls sensorials.

Mitjançant els sentits, les persones tenim la capacitat de processar la informació sensorial que ens envolta. A través de gust, olfacte, vista, oïda, tacte, sistema propioceptiu (força i consciència corporal) i sistema vestibular (moviment) concebem el mon i ens relacionem amb ell d’una determinada manera. Tot i que la disfunció sensorial no es exclusiva de les persones amb trastorn de l’espectre autista (TEA), sí que la gran majoria d’aquestes presenten alteracions en el filtratge o en l’organització dels estímuls sensorials que reben. Aquesta desregulació genera dificultats en el desenvolupament del dia a dia.