Calvet vol reobrir la negociació del traspàs de Rodalies amb Foment a partir de gener

El conseller demana que s'agilitin els treballs per a acabar amb els trams amb limitacions temporals de velocitat el 2019

Representants de la Generalitat, amb els representants de Renfe, Rodalies i Adif.
Representants de la Generalitat, amb els representants de Renfe, Rodalies i Adif. | Lluís Sibils.
Redacció
03 de desembre del 2018
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat aquest dilluns que demanarà reobrir la negociació del traspàs de Rodalies amb el Ministeri de Foment a partir del pròxim mes de gener. Segons ha explicat en roda de premsa després de reunir-se amb el president de Renfe, Isaías Táboas, i el coordinador de Rodalies, Pere Macias, i responsables d'Adif, el Govern segueix "preocupat" pels plans d'inversió que "continuen sense complir-se" i que s'han quedat, ha dit, en "un miratge que no volem perpetuar". En la trobada, la Generalitat també ha exigit que s'agilitzin els treballs els trams de la xarxa ferroviària on hi ha limitacions temporals de velocitat que han portat a la "cronificació" els retards en les línies afectades i quedin resolts el 2019.

El conseller ha recordat la manca d'inversions del Ministeri en la xarxa de Rodalies i ha assenyalat que només s'ha destinat un 13% dels 4.000 milions d'euros anunciat pel govern espanyol el 2009 i un 12,5% dels 306 milions d'euros compromesos per al període 2014-2016.

Per Calvet, el traspàs que es va acordar fa deu anys ha estat "incomplet i incomplert fins al punt que en el Govern de la Generalitat tenir la sensació de viure en un miratge",. Segons el conseller, amb el traspàs es definiran "els instruments que necessitem tant en plans d'inversió com d'arquitectura del traspàs que ens permeti seguir titulars d'aquest servei". "Hi ha incompliments flagrants com la transferència econòmica del dèficit tarifari", ha continuat el titular de Territori i Sostenibilitat, ja que la transferència va directament del Foment a Renfe i Calvet veu com una "condició imprescindible" que aquests diners passin primer per la Generalitat per després traspassar-los a la companyia.

Un altre dels "incompliments" que ha citat Calvet és la segregació d'una unitat segregada per a Rodalies Catalunya i només delimitada per al servei de Rodalies i Regionals.

D'altra banda, el conseller també s'ha referit al comitè rector estratègic d'Adif i Renfe i ha afirmat que "el fet que es coordinin ens congratula i que es vulgui elaborar un pla de Rodalies ens sembla bé, però hi tenim molt a dir", ha comentat. Minuts abans, el president de Renfe, Isaías Táboas, ha afirmat que no podria haver-hi un pla de Rodalies sense la Generalitat i ha destacat la necessitat que sigui un pla "coherent i consensuat".

Una altra de les demandes de Calvet és que Adif posi fi a les limitacions temporals de velocitat i agilitzi els treballs. Segons ha detallat, actualment hi ha 75 trams afectats, dels quals 14 estan en obres (en la fase d'execució o contractació), 39 en projecte i 22 de pendents i ha reclamat que quedin totes resoltes –incloses les quinze actuacions previstes per al 2020- durant l'any que ve com a màxim. 

"Els responsables d'Adif han pres bona nota i esperem que en les reunions ordinàries i bilaterals puguem tenir una resposta a aquesta exigència", ha subratllat el conseller, que ha lamentat que "encara al 2018" hi hagi trams afectats i que s'hagi acceptat una "cronificació" dels retards.