El Projecte Rossinyol de mentoria per a la inclusió social aplega 10 parelles a la Garrotxa

En aquesta tretzena edició, impulsada per la UdG. hi participen joves d’origen gambià, xinès, hondureny, colombià, indi, georgià, ucraïnès i moldau

Els joves es van emparellar aquest divendres a la Salal de Plens del Consell Comarcal.
Els joves es van emparellar aquest divendres a la Salal de Plens del Consell Comarcal. | Xavier Borràs.
19 de novembre del 2018
Actualitzat a les 7:55h
Deu parelles de joves de la Garrotxa participaran en la 13a edició del Projecte Rossinyol, que impulsa la Universitat de Girona amb el Servei de Joventut del Consell Comarcal de la Garrotxa. Es tracta d’un projecte de mentoria per a la inclusió social que busca la interacció entre estudiants universitaris i alumnes d’educació secundària d’origen estranger. Les parelles, que eren el primer dia que es coneixien, van ser a l'acte de presentació que es va fer aquest passat divendres a la Sala de Plens del Consell Comarcal, en què van intervenir la consellera d'Educació i Joventut, Mar Roca, i el representant de la Universitat de Girona (UdG), Xevi Casademunt.
 
Les  parelles estan formades, per una banda, per joves estudiants de diferents facultats de la UdG i per una altra, per alumnes que cursen entre 1r i 4rt de ESO de cinc centres educatius de la Garrotxa: Escola Pia, INS Garrotxa, INS Montsacopa. INS Bosc de la Coma i el Petit Plançó. En aquesta edició participen joves d’origen gambià, xinès, hondureny, colombià, indi, georgià, ucraïnès i moldau. Altrament, els alumnes universitaris que enguany exerciran el paper de mentors, cursen estudis de grau a la Universitat de Girona, en concret, estudis d’Infermeria, Educació Social, ADE, Psicologia i Enginyeria informàtica. Destaca el fet que la majoria de mentors ja tenen experiència en el món del voluntariat amb joves o infants.
 
A partir d’ara, un cop a la setmana, les parelles es reuniran (durant tres hores aproximadament) per realitzar activitats i sortides que els hi permetran conèixer diferents espais de la comarca i afavorir el seu desenvolupament, consolidant  la integració social, cultural i lingüística. Al llarg del programa, els joves universitaris hauran de fer un acompanyament als estudiants de secundària i proporcionar nous coneixements per tal de crear un intercanvi d’experiències positiu. L’objectiu del projecte és que els mentors es converteixin en el  referents dels alumnes de secundària, tot compartint activitats que els estimulin i els donin accés a àmbits amb els quals no estan tan familiaritzats.
 

Xevi Casademunt i Mar Roca durant la presentació del Projecte Rossinyol als joves garrotxins. Foto: Xavier Borràs.


Paral·lelament, els universitaris, que reben una formació especialitzada per a participar en el Projecte Rossinyol, obtenen crèdits a canvi del seu compromís i dedicació a aquesta iniciativa que aporta a les parelles la possibilitat d’enriquir- se personalment amb el coneixements d’altres cultures i realitats.

La consellera Mar Roca va agrair als participants i a les seves famílies que hagin decidit formar part d’aquesta iniciativa que demostra un gran compromís envers la cohesió i el voluntariat social. Per la seva banda, Xevi Casademunt, de la UdG –que va participar fa 13 anys en l'impuls del Projecte Rossinyol– va destacar que aquesta iniciativa (nascuda a Israel i estesa arreu del món) és "un projecte senzill, però molt útil i satisfactori que crea vincle i comunitat".
 

Logo del Projecte Rossinyol.

Enguany, com a novetat, la Universitat de Girona, a través del Projecte Rossinyol, realitzarà un estudi de recerca que sota el nom APPlying mentoring: Innovacions socials i tecnològiques per a la inclusió social de persones immigrants i refugiades amb l’objectiu d’observar com la relació de mentoria influeix en la inclusió dels joves a la societat i cultura que els envolta. El projecte, liderat per l’investigador Òscar Prieto-Flores (UdG), seleccionat pel programa RecerCaixa, compta amb la participació de socis europeus i nord-americans.

La mentoria social es mostra com una eina cada vegada més habitual d’acompanyament a col·lectius socials vulnerables. Promou relacions de proximitat, igualtat i enriquiment mutu entre persones. Són moltes les organitzacions cíviques i institucions públiques que han impulsat programes de mentoria en els últims anys, dirigits especialment a la inclusió de la població immigrant o de persones refugiades.