Robòtica

El Robolot i la Faber consoliden Catalunya com a referent educatiu de la robòtica didàctica

La 17a edició del certamen se celebra aquest cap de setmana a la capital garrotxina, que enguany acull la presentació mundial d’un nou programari creat per un equip d’experts internacionals

per Xavier Borràs, 9 de maig de 2018 a les 09:14 |
Pep Berga, Francesc Serés, Toni Moreno i Bernat Romagosa durant la presentació a l'Hotel Riu Fluvià. | Xavier Borràs.
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de maig de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Aquest dimarts es va presentar a l'Hotel Riu Fluvià el Robolot 2018, que se celebra aquest cap de setmana del 12 i el 13 de maig a Olot, tot coincidint amb la residència sobre robòtica a la Residència Faber, que l'acull des d'aquest passat 7 de maig i fins al dia 22 de maig, amb residents provinents dels Estats Units, els Països Baixos, Alemanya, Espanya i Catalunya, la majoria dels quals podran participar en la 17a edició del certamen, que enguany supera el rècord de participants.

Efectivament, més de 150 docents de tot Catalunya assistiran a la Jornada d’Intercanvi d’Experiències del dissabte 12 de maig al Casal Marià d’Olot, una xifra que gairebé dobla la del 2017, segons va explicar en la roda de premsa Toni Moreno, president de Robolot Team, que va estar acompanyat en la presentació per l'enginyer en programació Bernat Romagosa, el regidor de Cultura de l'Ajuntament d'Olot, Per Berga, i el director de la Faber, Francesc Serés.


La jornada del 12 de maig té com a objectiu compartir experiències d’èxit que puguin ésser útils tant a experts en robòtica didàctica i STEAM, com per als professors que es volen iniciar.
Precisament serà dins aquest marc que el Robolot 2018 acollirà la presentació mundial d’una eina revolucionària dins el món de la robòtica educativa: un programari de programació gratuït que pot funcionar sobre qualsevol maquinari i que té com a peculiaritat que els programes funcionen de forma autònoma dins de la placa, sense necessitat d’estar connectats a l’ordinador. Una eina revolucionària que han creat un equip d’enginyers internacionals que estan fent una estada a la Residència Faber aquest mes de maig.



Precisament, arran de la demanda social –amb l'impuls del Robolot–, la Residència Faber, després de dedicar aquest curs a dues residències temàtiques de ciències (matemàtiques, al febrer, i transició energètica al març), "ara tocava oferir un espai a la robòtica", com va afirmar Serés, amb l'objectiu de fer conèixer les "alternatives que democratitzin el coneixement arran de terra".


Robòtica per a totes les edats

Però si els docents tenen el seu espai dins les Jornades d’Intercanvi d’Experiències, els estudiants protagonitzen la resta de propostes del Robolot. Prioritzant sempre la vessant educativa, des de l’any passat s’ha assolit la fita de donar cabuda a totes les edats. El certamen de robòtica didàctica permet participar a totes les franges d’edat del sistema educatiu, és a dir, des d’educació infantil fins als universitaris, passant per totes les etapes d’educació primària, secundària i formació professional.
L’èxit de la Impressió 3D i novetats en els tallers

En l’apartat formatiu, el Robolot 2018 ha programat 5 tallers diferents per a nens i nenes de 7 a 12 anys. Es faran el dissabte 12 de maig a la carpa situada sobre el Torín d’Olot. En aquesta edició, el taller d’Impressió 3D és el que ha generat més interès entre els estudiants, fins al punt que podria acabar esgotant les 50 places disponibles. Entre la resta de tallers, 3DBot Scratch, LegoWeDo 2.0, Snap4Arduino i ArduinoBlocks, en destaca aquest últim, que és una novetat. Es tracta d’una nova tecnologia de programació gràfica molt senzilla, pensada per a persones sense coneixements d’informàtica. Una eina molt útil per iniciar-se en el món de la robòtica.

Noves categories al concurs de robots

El concurs de robots es farà el diumenge 13 de maig a la Sala el Torín d’Olot i a la carpa ubicada a l’exterior. En l’edició d’enguany s’han creat3 noves categories:

-El concurs Scratch pels alumnes de primària, que consistirà en crear una composició artística seguint unes directrius determinades que es donaran el mateix dia de la competició.
-El concurs de projectes robòtics, oberts a qualsevol tipus de creació o treball on s’utilitzin robots que no estiguin inclosos en qualsevol altra categoria del concurs.
-I una categoria dins el concurs de Robots Impresos i 3DBots que premiarà aquells alumnes que hagin construït des de zero el seu robot. D’aquesta manera es vol reconèixer la feina feta per aquells nois i noies que, en comptes de comprar un robot comercial ja construït, l’han ideat, imprès i programat ells mateixos.

A banda d’aquestes novetats, el concurs contemplarà les categories de Sumo Lego i Obert Minisumo, reptes Lego i rastrejadors velocistes. També hi haurà un apartat d’iniciació pels més petits i un de projectes STEAM, que vol incentivar l’esperit de recerca entre petits i joves, per tal de despertar el seu interès per la Ciència, Tecnologia, Enginyeria, l’Art i les Matemàtiques, i així fomentar les vocacions cap a estudis d’aquests àmbits.

Premis amb valor afegit

A banda dels premis en metàl·lic i en forma de material didàctic, el Robolot 2018 oferirà tres premis amb valor afegit: una estada al laboratori de robòtica de la UdG per a un professor i els seus alumnes (premi Empar Garrido), una estada a l’Institut de Robòtica Industrial que el CSIC té a la UPC i una beca finançada per La Caixa per poder fer una formació en robòtica didàctica que rebran els guanyadors de les diferents categories.

El Robolot com a aparador tecnològic: realitat virtual a la feina

Un any més el Robolot serà també un aparador de les últimes novetats en matèria de robòtica. En aquesta ocasió, tècnics de l’empresa Tavil portaran unes ulleres virtuals per tal que, tothom qui ho vulgui, pugui experimentar en primera persona com s’aplica actualment la realitat virtual dins algunes empreses.

El Robolot 2018 compta amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Olot, TAVIL, la UdG, el CSIC, Wattia, Innova Didàctic, La Caixa, XARTIC, l’associació d’empresaris EURAM, i té el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.



 

 

Participació