L'art a la Garrotxa transcendeix el paisatgisme de l'Escola d'Olot

L'historiador de l'art Narcís Sellas va exposar una panoràmica de l’art en les darreres dècades amb la conferència «L’art a Olot té uns trets específics? Sincronies i asincronies de la modernitat artística a Olot», organitzada pel PEHOC

Dona pintant un camp de roselles, Josep Berga i Boix, 1911.
Dona pintant un camp de roselles, Josep Berga i Boix, 1911. | Josep Berga i Boix.
Redacció
23 d'abril del 2018
Actualitzat a les 9:35h
Aquest passat divendres, 20 d'abril, el crític, filòleg i doctor en Història de l'Art Narcís Selles va exposar una panoràmica de l’art a Olot en les darreres dècades amb la conferència "L’art a Olot té uns trets específics? Sincronies i asincronies de la modernitat artística a Olot", corresponent al cicle 7 Perspectives més sobre Olot i la Garrotxa, organitzat pel Patronat d'Estudis Històrics d'Olot i Comarca (PEHOC).

Selles  va  deixar clar que l’art a Olot en els darrers cent anys havia estat molt més que el tradicional paisatgisme de l’Escola d’Olot. Va considerar aquesta tendència molt sobrevalorada, associada a una època històrica molt determinada amb reconeixement únicament en l’àmbit cultural català, que ha estat utilitzat com a símbol d'una visió conservadora i tradicional de la societat garrotxina en un moment de canvi polític amb l'aparició del republicanisme i l'obrerisme com a força política a Catalunya.

La reivindicació de l'harmonia del paisatge i la natura enfront de la trepidant  industrialització, però, a la vegada que es consolidava el paisatgisme com a expressió genuïnament olotina, altres artistes olotins com Clarà o Blay rebien reconeixement internacional.

El  ponent va considerar que durant molts anys el paisatgisme ha estat un tap per a la consolidació a la Garrotxa de corrents artístiques modernes per la manca de recolzament institucional i dels mitjans de comunicació local.

Com excepció va mencionar la breu existència de l’Espai Zero 1, des del qual es va intentar donar un espai  institucional a les noves formes d’art contemporani que apareixien a la nostra comarca.

Finalment, va fer un repàs, amb abundant iconografia, dels pintors i escultors garrotxins més destacats de les darreres dècades amb una personal interpretació del ponent sobre el diàleg global-local de les tendències artístiques contemporànies.