Educació

L'Escola Pia d'Olot presenta a l'espai RCR el projecte educatiu SUMMEM

En base al treball cooperatiu, el repte de la innovació educativa pren forma de manera interdisciplinària a l'aula per a aprendre i conviure

per Redacció , 9 d'abril de 2018 a les 08:26 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 d'abril de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


El passat dimecres, 4 d'abril, L'Escola Pia d'Olot va presentar a l'Espai RCR, a l'antiga Foneria Barberí, el projecte SUMMEM. Aprèn i conviu, un projecte d’innovació educativa, que va comptar amb la presència de Lluís Torner, director de l'Institut de Ciències Fotòniques de Catalunya (ICFO), i de diversos agents de la comunitat educativa.


L’Escola Pia és una institució que es dedica a l’ensenyament des del 1597 i l’any 2015 va implantar un projecte pedagògic innovador amb la marca SUMMEM. Un projecte interdisciplinari a l’aula on totes les persones aprenen i conviuen, sempre sota l’estructura del treball cooperatiu. El nom fa referència al concepte summa, que vol dir recopilació de totes les parts d’una ciència.

En primer lloc, Miquel Àngel Zarza i Margalida Asparó, directors de l'escola, van explicar d'on venim i com sorgeix la necessitat d'innovar. Segons van manifestar, amb el sistema educatiu que teníem no podíem donar respostes a preguntes de la vida quotidiana, tant per connectar coneixements de diverses àrees com per treballar en equip. És per això que els professors de l'escola es van començar a formar en treball cooperatiu i en fer bones preguntes, així com, amb un mètode que ajudés a donar respostes. Han estat anys de molt d'esforç perquè innovar no és fàcil, però per canviar i millorar el món cal esforç i constància i sortir de la zona de confort.
 
Estel Paloma, de l'Escola Pia de Catalunya, va conduir l'acte on  va combinar una entrevista amb Lluís Torner, amb exalumnes de l'escola, alumnes del centre, un mestre i una mare que van poder explicar com viuen i han viscut el SUMMEM.
 
Lluís Torner, va explicar que en ciència es treballa sempre fora de la zona de confort, que els equips són multidisciplinars i que no han de tenir por a equivocar-se. Han de ser molt perseverants i no rendir-se i fer-se contínuament preguntes sense resposta, tal com es fa amb el SUMMEM, i que el que es treballa avui potser no tindrà aplicacions pràctiques reals fins d'aquí uns anys.
 
D'altra banda, Ferran i Marta, exalumnes, que només van viure els itineraris a 3r i 4t d'ESO, van comentar que els havia ajudat a créixer com a persones i a obrir la ment, a mirar més enllà d'una perspectiva i que quan acudeixen a les portes obertes que fa l'escola els agrada molt veure com està canviant.
 
Jordi i Quim de P5, van parlar del seu itinerari "Per què estornudem amb la llum del sol?" i com aprenen plegats.
 
Judit, mare de 3 fills (2 exalumnes i Guillem, alumne) va explicar com han percebut el canvi i com ho viu el seu fill a casa, el tipus de preguntes que es formula Guillem i com afronta els reptes; és més ric i hi ha connexió entre aprenentatges. Guillem, per la seva part, va parlar de la seva experiència amb el SUMMEM.
 
Per acabar l'acte, els directors de l'escola van agrair la col·laboració de tots els ponents, el treball de l'equip docent, la confiança de les famílies i la il·lusió dels alumnes.

 

Participació