Nou parelles de joves garrotxins participaran en el Projecte Rossinyol

Es tracta d’un programa de foment de la mentoria per a una societat inclusiva que arriba ja a la dotzena edició

Foto de família de les parelles formades per estudiants de diferents facultats de la Universitat de Girona i alumnes de 1r a 4rt d’ESO de 5 centres educatius d’Olot.
Foto de família de les parelles formades per estudiants de diferents facultats de la Universitat de Girona i alumnes de 1r a 4rt d’ESO de 5 centres educatius d’Olot. | CCG.
Redacció
25 de novembre del 2017
Actualitzat el 27 de novembre a les 17:58h
Nou parelles de joves de la Garrotxa participaran en la que és ja la 12a edició del Projecte Rossinyol, que impulsa la Universitat de Girona juntament amb el Servei de Joventut del Consell Comarcal. És un projecte de mentoria per la inclusió social que busca la interacció entre estudiants universitaris i alumnes d'educació secundària d’origen estranger.
 
Aquest dissabte, 25 de novembre, el Consell Comarcal de la Garrotxa ha acollit l’acte de presentació del Projecte Rossinyol durant el qual s’han conegut les parelles formades per estudiants de diferents facultats de la Universitat de Girona i alumnes de 1r a 4rt d’ESO de 5 centres educatius d’Olot: l’Escola Pia, INS la Garrotxa, INS Montsacopa, INS Bosc de la Coma i el Cor de Maria. Les famílies dels participants també han volgut estar presents en aquest acte on, per primera vegada, mentors i mentorats es troben i comencen a planificar les activitats que duran a terme al llarg del curs (de novembre a maig).
 
A partir d’ara, una cop a la setmana, les parelles es reuniran (durant tres hores aproximadament) per realitzar activitats i sortides que els permetran conèixer diferents espais de ciutats com Olot, àmbits de lleure i producció cultural, etc, per així afavorir el seu desenvolupament i consolidar la seva integració social, cultural i lingüística. Durant el programa, els universitaris hauran d’acompanyar els estudiants de secundària i proporcionar nous coneixements i crear un intercanvi d’experiències positiu.

L’objectiu del projecte és que els mentors es converteixen en el referent dels alumnes de secundària tot compartint activitats que els estimulin i els donin accés a àmbits amb els que no estan tan familiaritzats. Paral·lelament, els universitaris, que reben una formació especialitzada per participar del Projecte Rossinyol, obtenen crèdits a canvi del seu compromís i dedicació a aquesta iniciativa que aporta a les parelles la possibilitat d’enriquir-se personalment amb el coneixement d’altres cultures i realitats. Mar Roca, consellera d’Educació i Joventut del Consell Comarcal de la Garrotxa ha participat en aquest acte i ha agraït, tant a mentors com a mentorats, la seva participació en aquest projecte i el seu compromís, i ha afegit “aquest compromís us aportarà una experiència molt enriquidora i uns valors que us acompanyaran al llarg de la vostra vida”.
 

A partir d’ara, una cop a la setmana, les parelles es reuniran per fer activitats i sortides. Foto: CCG.

 
Olot va ser el primer municipi on va començar el Projecte Rossinyol. El curs 2006/2007, la Universitat de Girona va posar en marxa a la capital de la Garrotxa una prova pilot d’aquest programa. El Projecte Rossinyol té les seves arrels a Israel on, a mitjans dels anys setanta, s’estableix un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desafavorides anomenat Perach project. En la mateixa línia, a l’any 1998, la Universitat de Malmö (Suècia) va adaptar a les característiques de la ciutat aquest projecte que va batejar amb el nom de Näktergalen (“Rossinyol”, Nightingale en anglès). El rossinyol és la mascota de Malmö i simbolitza “un ocell petit que canta meravellosament quan se sent segur”. D’aquest projecte va sorgir el projecte europeu Nightingale en el que participen universitats i escoles d’arreu d’Europa, com la Universitat de Girona.