L’ocupació turística puja 19 punts de mitjana en 5 anys a la ciutat d'Olot

L’Oficina de Turisme d’Olot compleix dos anys a les noves instal·lacions amb un augment de les persones ateses, sobretot procedents de diferents punts d’Espanya i d'Europa

La presentació de les dades d’atencions realitzades per l’Oficina d’Informació Turística d’Olot ha anat a càrrec del regidor de Promoció Econòmica, Estanis Vayreda i de la tècnica de Turisme, Núria Valverde.
La presentació de les dades d’atencions realitzades per l’Oficina d’Informació Turística d’Olot ha anat a càrrec del regidor de Promoció Econòmica, Estanis Vayreda i de la tècnica de Turisme, Núria Valverde. | Marti Albesa.
Redacció
16 d'octubre del 2017
Actualitzat a les 19:51h
Aquesta setmana es compleixen dos anys de la inauguració de l’Oficina de Turisme d’Olot. El 18 d’octubre de 2015, coincidint amb la festivitat de Sant Lluc, es van inaugurar les instal·lacions a l’antic Hospital Sant Jaume. Amb accés des del carrer de Sant Rafel i de Francesc Fàbregas, la nova Oficina “va passar a oferir un nou model d’atenció turística al visitant (més personalitzat i amb l’ús de la tecnologia) des d’un dels espais més concorreguts del centre de la ciutat” ha subratllat el regidor de Promoció Econòmica d’Olot, Estanis Vayreda.

La posada en marxa de la nova Oficina de Turisme ha suposat un increment notable d’atencions. En el primer any d’obertura, 24.433 persones van demanar informació a l’Oficina, un 16% més respecte el mateix període de l’any anterior. Des del mes d’octubre de 2016 i fins a aquest diumenge 15 d’octubre, s’han fet 25.900 atencions, 1.467 més que l’any passat. Cal tenir en compte que només aquest cap de setmana llarg, s’ha atès 860 persones, el que suposa un augment del 67% en relació a l’any passat. Durant la Fira de Sant Lluc, i coincidint amb el pont del 12 d’octubre, l’ocupació turística de la ciutat ha estat al 90%, 30 punts per sobre del 2016.

Des de la inauguració de l’Oficina, les atencions han tingut un augment progressiu en relació a l’any anterior i amb moments punta. Per exemple, el passat mes d’agost es va batre el rècord de persones ateses a l’Oficina: en un únic dia (dimarts 8 d’agost) es van atendre 342 persones i durant tot el mes 5.309 (un 3’7% més que l’agost de 2016).

Millor servei a l’Oficina de Turisme

Amb 160 metres quadrats de superfície, l’Oficina ha doblat l’espai de l’anterior punt d’informació, fet que ha permès crear una àrea d’autoinformació on el visitant pot obtenir informació pel seu compte mitjançant l’ús de dispositius tecnològics. I, al mateix temps, s’ha introduït un nou concepte d’atenció al visitant: més personalitzada en una àrea de taules i cadires que permeten gaudir d’un servei més individualitzat i còmode, en lloc de la informació a peu dret que s’oferia a l’Hospici.

Aquests aspectes són alguns dels més ben valorats a l’enquesta realitzada als visitants. 9 de cada 10 persones qualifica d’excel•lent l’atenció rebuda des de l’Oficina de Turisme, segons el qüestionari realitzat i amb el que s’han tingut en compte des de la ubicació i l’espai de l’Oficina; el temps d’espera abans de ser atès; el tracte rebut; la qualitat de la informació oral i impresa, entre d’altres.

Un dels reptes en els que s’està treballant és en l’acreditació de l’Oficina de Turisme. Actualment, és una de les primeres 50 oficines de 2a categoria de la Xarxa d’Oficines de Turisme de Catalunya i la primera acreditada a la Garrotxa. L’objectiu és que pugui pujar fins a la categoria 1 abans de finalitzar l’any, complint amb les característiques i el nivell de serveis exigits des del Govern. La normativa valora una obertura mínima de l’Oficina de Setmana Santa a octubre (mínim 6 h/dia - 6 dies/setmana), garantir un mínim de 2 llengües estrangeres parlades per part dels informadors, personal titulat amb estudis relacionats amb el sector turístic, realitzar reserves d’allotjament, portar a terme accions de promoció, entre d’altres.

Increment de visitants i desestacionalització de l’oferta

Si ens fixem en la procedència de les persones ateses, s’incrementa la presència de visitants espanyols, europeus i internacionals. Entre els tres col•lectius l’augment és del 26'7% des de l’any 2012. La crescuda més important (43%) és de visitants procedents de diferents punts d’Espanya, els europeus amb un 23% i els internacionals, un 17'1% a partir de 2013. També augmenten els visitants de països més llunyans que fan estades més llargues a la ciutat.

La principal motivació (56%) per la que els visitants arriben a Olot i la Garrotxa és per gaudir de la natura i en concret els volcans, i reben informació d’indrets com el volcà Montsacopa, la Moixina i el Parc Nou. També es mostren interessats en fer activitats (rutes a peu o en bicicleta) i visitar els museus.

L’altre aspecte a tenir en compte és que gràcies a les activitats organitzades, s'ha aconseguit desestacionalitzar l'oferta turística. “Olot aconsegueix mantenir molts visitants per Setmana Santa i als mesos d'octubre i estiu, que tradicionalment ja són bons; però incrementa l’arribada de visitants sobretot en els primers mesos any, primavera i finals any coincidint amb els grans esdeveniments de ciutat (com l’Olotx2, Sismògraf, Lluèrnia, Orígens, Veus) i molts altres organitzats per les diferents àrees de l’Ajuntament o bé per les entitats” ha explicat Estanis Vayreda. Això ha fet pujar el percentatge d'ocupació de la ciutat durant tot l’any que ara es manté al voltant del 55% de mitjana mentre que al 2012 estava al 35’7%.

 
Arxivat a