En marxa la via verda entre la Vall de Bianya i Sant Joan les Abadesses

El tram de la població del Ripollès, que s'acabarà a finals del 2018, costarà aproximadament 1,3 milions d'euros i el consistori haurà de posar 222.080 euros repartits en tres anys | També s'està redactant el projecte del tram que ha d'unir Sant Joan amb el pont del Planàs

Isaac Muntadas
09 d'agost del 2017
El tram de via verda que ha d'unir la Vall de Bianya amb el pont del Planàs, a Sant Joan de les Abadesses, serà una realitat cap a finals de l'any 2018 o a principis del 2019. Així doncs, el cercle de les vies verdes del Ripollès es va tancant a poc a poc després que fa un parell de mesos els ajuntaments de Campdevànol i Ripoll anunciessin que per l'any que ve s'enllestiran els trams que falten entre Gombrèn i la capital de la comarca (Gombrèn-Campdevànol i Campdevànol-Ripoll pels camins rals). El conveni, que farà viable econòmicament executar aquesta actuació, s'emmarca dins les obres d'ampliació de la xarxa de vies verdes de les comarques de Girona, que permetrà enllaçar una ruta d'aproximadament uns 150 quilòmetres sense interrupcions entre les poblacions de Gombrèn i Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà).

L'ampliació d'aquesta connexió entre el Pirineu català i la Costa Brava està encapçalada per la Diputació de Girona, a través del Consorci de Vies Verdes. I a banda dels dos trams del Ripollès, també afectaria el Pla de l'Estany amb la unió de Banyoles amb Girona. El cost total del projecte s'eleva fins a la suma de 5.127.000 euros, dels quals la despesa elegible del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) és de 3.823.000 euros -un 50% d'aquests diners venen finançats a través de fons FEDER (1.900.011 euros)-. La Diputació de Girona també contribuirà al projecte amb l'abonament de 955.977 euros.

Tot i així, el tram que fa referència a Sant Joan tindria un cost més reduït de només 1,3 milions d'euros aproximadament. Els dos consistoris afectats (Sant Joan i la Vall de Bianya) hauran d'abonar 222.080 euros cadascun, que suposarà una inversió en els pressupostos en els pròxims tres anys de 74.026,66 euros anuals. Un cop signat aquest conveni i; per tant, els diversos compromisos de finançament, a la tardor es licitarà el projecte. Està previst que les obres comencin el primer trimestre de l'any 2018. Segons els terminis establerts, els treballs tindrien una durada estimada d'entre 9 i 10 mesos; és a dir, s'acabarien a finals d'aquest any 2018 o a principis de l'any 2019.
 

En vermell s'hi poden veure els trams que encara falten per completar la xarxa de vies verdes de les comarques de Girona Foto: Consorci Vies Verdes


Pendent el tram de Sant Joan al pont del Planàs

En aquests moments també s'està redactant el projecte del tram que ha d'unir Sant Joan de les Abadesses amb el pont del Planàs, que preveu un desdoblament de l'actual carretera que va de Santigosa des del nucli urbà fins al pont del Planàs. L'alcalde, Ramon Roqué (MES), ha defensat la redacció del projecte d'aquest altre tram perquè està previst que a la tardor surti un altre fons FEDER a través del Departament de Territori i Sostenibilitat que serviria per sufragar-lo. Roquè ha qualificat de ''molt important'' la connexió del Ripollès amb la Garrotxa i confia que ''si tot va bé'' en pocs anys aquesta via verda estigui totalment acabada. ''És un projecte que fa molts anys que s'hi treballa, però que per les seves dificultats i pel seu elevat cost s'ha allargat moltíssim; tot i que ara està encarrilat'', ha afirmat.

La oposició hi ha votat a favor per unanimitat i des d'ERC, Elisenda Guillaumes, ha celebrat la noticia. La regidora republicana li ha demanat a l'alcalde que es vetlli des del principi en què es consensuï el traçat amb la gent del territori per no trobar-se amb controvèrsies com ha passat amb els pagesos a Sant Pau de Segúries. ''Esperem que es pugui arribar a un acord on tothom s'hi trobi còmode i que l'afectació de les planes agrícoles; malgrat ser-hi, sigui la més mínima possible'', ha exposat. En aquest sentit, Roqué l'ha acabat de tranquil·litzar dient que totes les autoritzacions ja estan signades a través d'un conveni entre l'Ajuntament i cadascun dels propietaris perquè no hi hagi cap problema. A més, el projecte s'ha redactat paral·lelament amb els particulars per buscar les millors opcions. 
 

Tots els grups del consistori han estat d'acord en avalar aquest conveni de col·laboració Foto: Isaac Muntadas