Anna Roca s'endú el Premi a la Crítica de millor espectacle familiar per «Momo»

L'olotí Marcel Borràs guanya el premi al millor text per "Mammón", escrit conjuntament amb Nao Albert

per ACN, 22 de març de 2016 a les 10:29 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de març de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
 

Momo ha guanyat el premi a la millor crítica de teatre familiar!

A photo posted by Companyia de teatre Anna Roca (@cia_annaroca) on


La gala dels XVIII Premis de la Crítica premien l'espectacle MOMO, de l'actriu olotina Anna Roca, com a millor espectacle familiar. El muntatge, estrenat a Olot la primavera passada, és un dels candidats als premis Max com a millor espectacle familiar i millor producció privada.


Un altre olotí premiat per la crítica ha estat l'actor Marcel Borràs, que ha vist com Mammón, el muntatge escrit conjuntament amb Nao Albert, ha estat premiat en l'apartat de millor text.

Els premis s'han lliurat aquest dilluns al vespre a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm de Barcelona, en el marc de les celebracions del Dia Mundial del Teatre del proper 27 de març. La convocatòria està organitzada per Recomana, Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques i la cerimònia ha estat conduïda pels periodistes culturals Anna Pérez Pagès i Toni Puntí. La gala d'aquesta XVIII edició ha comptat amb l'actuació de l'emblemàtica i reconeguda companyia Kamchàtka, especialitzada en Arts de Carrer. Els premis de la Crítica tenen la voluntat fundacional de reconèixer l'excel·lència dels professionals i produccions catalanes de les arts escèniques que durant l'any natural anterior hagin estat especialment valorats per la crítica. Els premis comprenen 27 categories per als espectacles més destacats dels últims 12 mesos. 


El curiós incident del gos a mitjanit de la Fundació Teatre Lliure ha guanyat el premi al millor espectacle. Manrique, el director del muntatge, ha assenyalat que van treballar molt "perquè és un espectacle difícil de fer", perquè tenien entre mans una història "molt bonica que valia la pena explicar". Segons ha remarcat, era una història que permetia mirar el món durant una estona des del punt de vist d'algú diferent: "Un adolescent autista de 15 anys".

Die Ehe der Maria Braun de Thomas Ostermeier / Schaubühne de Berlin ha rebut el premi al millor espectacle internacional, i Àlex Rigola, millor director, per Marits i Mullers i El público. Rigola ha destacat que amb els anys un va aprenent que quan "menys es toqui a la majoria dels actors, millor i és per a ells aquest premi", en referència als que han participat en els dos espectacles. 


Clara Segura per Conillet i Una giornata particolare s'ha endut el premi a la millor actriu principal. Després de recollir el guardó, ha recalcat que el text de Conillet va significar fer un monòleg sobre "les dones treballadores i de com intenten fer el que poden. Són textos que és molt important que no es deixin de sentir perquè encara hi ha molta feina a fer". 

Pol López ha rebut el de millor actor per El curiós incident del gos a mitjanit i l'ha agraït a les persones que el van ajudar a preparar el personatge que va interpretar. També ha compartit el premi amb Julio Manrique amb qui van viure "un procés molt divertit i molt ple" al preparar l'obra. 

Pel que fa l'actriu de repartiment ha guanyat Mar Ulldemolins per Incerta glòria i Marits i mullers, i Ramon Madaula, millor actor de repartiment, per la seva interpretació a El rei Lear

El Premi de la Crítica ha guardonat a Sugar de Som-Hi Films com a millor Musical. Al nostre gust, de Marc Artigau i Oriol Broggi, millor dramatúrgia / adaptació; L'art de la comèdia, millor espai escènic; El público, millor il·luminació; Amor & Shakespeare, millor vestuari; El curiós incident del gos a mitjanit, millor disseny de vídeo i El curiós incident del gos a mitjanit, millor espai sonor. 

S'ha premiat al Maldà com a millor sala i el seu responsable Adrià Aubert ha destacat que és "una alegria obrir les portes d'aquest teatre a tothom i veure com la gent lluita per tirar endavant els projectes sense ser coneguts ni tenir reconeixements". S'ha guardonat a Cosas que se olvidan fácilmente de Xavier Bobés en l'apartat de noves tendències i a Oriol Pla per Ragazzo i Be God Is en la categoria de revelació. 
 

Julio Manrique, director d''El curiós incident del gos a mitjanit', i Cristina Genebat als Premis de la Crítica 2015 Foto: ACN


"Mede", millor espectacle de dansa

Respecte la dansa, el millor espectacle ha estat Medea de Thomas Noone Dance; el millor espectacle internacional ha estat The blind poet de Needcompany; la millor ballarina , Lorena Nogal (Vorònia i Zelenstova de Marcos Morau / La Veronal); millor ballarí, Farruquito (Los Farruco y los Amaya); la millor coreografia, Fuck-In-Progress de Jordi Cortés i el millor solo, Wakefield Poole: visiones y revisiones de Mauricio González. 

El millor espectacle per a joves ha estat Ragazzo del Teatre Tot Terreny. Pel que fa les arts de carrer, s'ha endut el guardó La partida de Vero Cendoya. 

Novetats

La novetat d'aquesta edició han estat les noves distincions i per primer cop s'ha concedit el premi Arts de Carrer i els premis de dansa s'han ampliat amb la incorporació de les noves categories de coreògraf, ballarí, ballarina i solo. 

El Premi Especial de la Crítica ha estat per la veterana actriu Núria Espert, que no ha recollit el guardó perquè es troba a Bogotà, i el Premi Gonzalo Pérez Olaguer pel fotògraf Ros Ribas, qui s'ha mostrat agraït pel guardó. 

Georgina Latre, Premi Anita

Durant la cerimònia també s'ha fet pública la guanyadora del Premi Anita, concedit per l'Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB) en memòria de l'actriu Anna Lizaran, i que reconeix la millor actriu revelació de teatre. La guanyadora ha estat Georgina Latre.

A l'inici de l'acte s'ha volgut recordar a l'actor, autor i 'showman' Carles Flavià, qui va morir la nit d'aquest diumenge a l'edat de 70 anys després d'una llarga malaltia. S'ha agraït "el seu humor irreverent, la seva lucidesa i vitalitat". 

Al llarg de la seva història, aquests guardons han viscut diverses interrupcions. Després de 13 edicions seguides, els Premis de la Crítica van desaparèixer el 2001. Després de set anys d'absència, es van reprendre l’any 2008 en un intent de recuperació que va continuar fins al 2010. L'any passat, els premis van renéixer amb una ferma voluntat de continuïtat per impuls de Recomana, Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques, amb la complicitat dels crítics de teatre, dansa i teatre familiar, i el patrocini de Damm.

 

Participació