La variant d'Olot costarà 125 milions per la incorporació de mesures per reduir l'impacte

Generalitat i ajuntament exigeixen a l'Estat que resolgui les al·legacions que té sobre la taula i impulsi el tram que és responsabilitat seva

El conseller Sant Vila presenta el projecte de la variant d'Olot, amb l'alcalde Josep Maria Corominas
El conseller Sant Vila presenta el projecte de la variant d'Olot, amb l'alcalde Josep Maria Corominas | Martí Albesa
ACN
06 d'agost del 2015
Actualitzat el 07 d'agost a les 11:45h

El conseller Sant Vila presenta el projecte de la variant d'Olot, amb l'alcalde Josep Maria Corominas Foto: Martí Albesa


La incorporació de mesures per minimitzar l'impacte ambiental de la part de variant d'Olot que pertoca a la Generalitat eleva a 125 MEUR el pressupost de construcció previst. Segons ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, han afegit peticions del territori, com ara allargar el túnel, per assegurar "que la ferida ambiental sigui la mínima". Aquest dijous, Vila ha explicat a representants de la comarca el projecte constructiu final, a l'espera de comptar amb pressupost per començar les obres. "Nosaltres hem fet la feina", ha afirmat el conseller. Ara, Govern i Ajuntament d'Olot exigeixen a l'Estat que resolgui les al·legacions al seu projecte i impulsi el seu tram.

La variant d'Olot és un projecte llargament reivindicat a la Garrotxa. Aquesta infraestructura ha de servir per descongestionar el trànsit que creua la capital i, alhora, millorar la connexió de la comarca amb Osona, l'Alt Empordà i el Ripollès. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha recordat que tant Olot com les Preses han de suportar diàriament 20.000 vehicles, molts dels quals camions, creuant pel nucli urbà. 

Més enllà de complexitats tècniques, econòmiques i de traçat, la variant nord d'Olot és també un projecte complicat perquè hi intervenen Generalitat i Estat perquè la nova carretera unirà la C-63, de titularitat catalana, amb l'autovia A-26, que és espanyola. Això fa que la redacció de projectes i fixar prioritats vagin a diferent ritme.

Aquest dijous, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha volgut deixar clar que per al Govern és una prioritat clara i, de fet, ha explicat a representants del món polític, social i econòmic de la comarca que la Generalitat no ha deixat de treballar en la redacció del projecte de la part que li pertoca, un tram de 3,5 quilòmetres entre el nou hospital i l'Hostal del Sol. 

 

L'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, i el conseller de Territori, Santi Vila Foto: Martí Albesa

Segons el projecte que el conseller ha presentat, l'àmbit abasta des de la connexió amb la futura variant de les Preses pel costat sud fins a l'enllaç Olot oest pel costat nord, on enllaçarà amb el projecte del Ministeri de Foment. Incorpora, també, el vial de connexió amb la trama urbana d'Olot fent un enllaç a la zona de l'hospital.

Santi Vila ha explicat que el projecte constructiu es va redactar el 2014 i que inclou les mesures correctores previstes per la declaració d'impacte ambiental. Segons el conseller, el projecte és el resultat de molt i constant diàleg amb el territori i han adoptat bona part de les propostes que han rebut. Així, per exemple, el túnel de la Pinya finalment serà un doble túnel i amb un traçat més llarg, un total de 2,5 quilòmetre.

La conselleria exposa que el pressupost previst és de fins a 125 MEUR, 8 milions més dels previstos inicialment. "Aquesta diferència és perquè volem que la ferida ambiental per al territori sigui la mínima", ha exposat Vila.

L'alcalde d'Olot, Mia Corominas, creu que la trobada d'aquest dijous porta "bones notícies" perquè ara tota la comarca sap que la variant és una prioritat per al Govern de la Generalitat. "Només falta que hi hagi disponibilitat pressupostària per començar les obres", ha exposat. 

La redacció de projectes del Ministeri de Foment no va al mateix ritme, segons ha exposat Corominas, que insta l'Estat a resoldre les al·legacions al traçat que tenen sobre la taula des de fa temps i donin l'impuls definitiu al projecte. "La variant no tindrà sentit fins que sigui completa", ha conclòs.
 

Projecte constructiu de la variant d'Olot

Arxivat a