S'espera vendre 1.000 tones de castanyes a tot Catalunya

Tot i les temperatures suaus, els majoristes asseguren que la tradició "gaudeix de bona salut"

B.F.
29 d'octubre del 2014
Actualitzat a les 10:05h

Castanyes, moniatos, magranes i caquis, el resum gastronòmic de la tardor. Foto: Assocome.


L'Associació Gremial d'Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona (AGEM) preveuen comercialitzar més de 1.000 tones de castanyes, xifra que suposaria un "lleuger increment" respecte a l'any passat, quan se'n van vendre 948. Tot i les temperatures suaus dels darrers dies, els majoristes asseguren que la tradició "gaudeix de bona salut" i esperen superar, aquest octubre, les 1.000 tones de castanyes comercialitzades, explica el president de l'AGEM, Casimir Llorens. Els majoristes de Mercabarna també auguren que l'alta qualitat i els preus estables caracteritzaran la campanya de tardor.

Les castanyes i els moniatos són els grans protagonistes d'aquests dies. Llorens, pel que fa a la castanya "aquesta campanya està sent bona i estimem un lleuger increment en relació al volum de comercialització de fa un any". Quant als moniatos, en les seves dues varietats, el taronja i el blanc, es preveu també una bona campanya en comercialització i qualitat de producte. La comercialització de moniato, fins fa uns anys, estava molt limitada a la campanya de tardor, en canvi la tendència en el consum s’ha anat modificant amb els hàbits alimentaris de la nova població sud-americana que viu a Catalunya i que el consumeix durant tot l’any.

La carabassa és una altra de les protagonistes de la tardor. Conjuntament amb les varietats "cacauet" i "rodona de València" -aquesta última molt apreciada a la cuina-, la "carbassa de Halloween" també està tenint molta sortida.

El caqui, a l'exterior

El caqui també és un dels fruit de tardor per excel·lència, que d'uns any ençà ha recuperat un gran protagonisme. Agrada especialment al mercat exterior, sobretot a francesos, italians i alemanys. Aquest fet ha afavorit l’increment progressiu i imparable de vendes al Mercat Central de Fruites i Hortalisses d’aquesta fruita des fa uns 10 anys quan es van introduir les varietats de pell dura, com el “persimon”, que permeten els seu transport. Per la seva banda, el consumidor català és fidel a les varietats tradicionals de pell tova i delicada del caqui com el “Tomatero” i el “Vermell brillant”.

Segons el president de l’AGEM, “estimen que aquesta temporada s’incrementaran les vendes, al menys, en un 10 % gràcies a l’exportació i uns preus més baixos”. Del 1 al 20 d’octubre el mercat majorista ha distribuït més de 1.109 kg, davant dels 399 del mateix període fa una any. El preu mig d’aquest producte és lleugerament inferior a fa un any.

La qualitat de la magrana

Els majoristes del Mercat Central del Fruites i Hortalisses va comercialitzar l'any passat fins a 2.253 tones de magranes, i aquest octubre ja s’ha duplicat la venda en relació al mateix període de l'any passat, amb uns preus lleugerament inferiors. "La magrana ha passat de ser un producte feréstec a ser un fruit molt ben treballat, amb plantacions molt bones i resultats de molta qualitat, en sabor i aspecte", sosté Llorens. A més, està creixent l'exportació, fins al punt que "s'està introduint als Emirats Àrabs i Dubai".