La comunitat educativa es mobilitza contra la llei Wert i les retallades

Aquest dijous hi ha convocada una vaga a nivell estatal que afecta des de guarderies fins a universitats

Pere Pratdesaba
23 d'octubre del 2013
Aquest dijous, 24 d’octubre, hi ha convocada una vaga a l’ensenyament a nivell estatal, per protestar contra la llei orgànica de millora de la qualitat educativa (LOMCE), que impulsa el ministre José Ignació Wert, i, en clau catalana, contra la llei d'Educació de Catalunya (LEC) i les retallades que s'apliquen des de fa tres anys. La jornada d'aturada afecta tant l'educació pública com la concertada i estan cridats a participar-hi des de les guarderies i escoles de primària fins a instituts, universitats i centres d'educació especial, inclosa tota la comunitat educativa, o sigui, pares, mestres i alumnat.

El seguiment de la vaga es preveu força massiu. A la majoria de centres les classes no es desenvoluparan amb normalitat i ja hi ha previstos uns serveis mínims, els habituals en aquests casos (la Generalitat encara no els ha fet públics).

A Catalunya, ja s’hi han sumat els sindicats principals d'ensenyament USTEC-STEs, CCOO i CGT, i la coordinadora d’entitats cíviques i educatives Som.escola, entre d’altres. La principal federació de pares d'alumnes de Catalunya, la Fapac, i el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), que agrupa sindicats, associacions de pares d'alumnes, estudiants i moviments de renovació pedagògica no han fet una crida a la mobilització, però hi donen suport.

Pel que fa a la LOMCE, segons algun centre educatiu consultat per aquest diari, considera que és “una llei innecesària, elaborada d’esquenes als professionals de l’educació, de les famílies i de la societat, sense cap tipus de consens”. A més, critica que desapareguin les assignatures d’Educació per la Ciutadania i Filosofia i, en canvi, es blinda la Religió (avaluable a l’expedient final). Sense oblidar l’atac directe al català: “La LOMCE vol acabar amb el model lingüístic de l’escola catalana. El català passa al mateix nivell que les terceres llengües darrera l’anglès i el castellà”.

La LOMCE inclou itineraris diferenciats a l’ESO, de manera que alguns alumnes als 13 anys “ja tindran molt difícil poder arribar a la universitat”, apunten des de l’escola. “La LOMCE suposa la fi del model d'escola com a garantia de la igualtat d’oportunitats i la cohesió social i obre la porta a la privatització de l’educació pública”, afegeixen.

Per últim, es considera que es retrocedeix en el procés de democratització del sistema educatiu, ja que el consell escolar passa a ser consultiu.