El transport públic català, a examen

El transport públic i la millora de la mobilitat a Catalunya és un dels reptes del país. La xarxa de trens i autobusos ha fet un pas endavant, però encara és lluny dels paràmetres de qualitat que exigeix la majoria d'usuaris i dels objectius marcats, que ajudarien a reduir l'ús del cotxe en un context de transició ecològica. 


Les mancances del transport públic no s'acaben de solucionar i continuen els retards o la poca freqüència fruit de la manca d'inversió i d'infraestructures obsoletes. En el cas dels accessos a Barcelona el problema s'accentua perquè coincideix amb els intents de consolidar la zona de baixes emissions o els possibles peatges d'entrada. Un panorama que és l'argument de molts usuaris, sobretot de fora de l'Àrea Metropolitana, per seguir optant pel cotxe, que sovint és més ràpid però també més car i contaminant.

Les inversions el transport públic són molt semblants a les de fa una dècada, amb més població i una mobilitat més exigent, i les administracions prioritzen el manteniment. Un exemple: la capil·laritat de Rodalies és gairebé exacta que el 1975, amb els mateixos quilòmetres de via. Un altre: des de l'any 2008, l'Estat ha executat menys del 14% de les inversions previstes per Adif i Renfe a Catalunya malgrat que ara intenta revertir-ho amb obres per actualitzar la xarxa. 
 

El Departament de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat té previst incrementar l'oferta de transport públic per arribar a 360 milions de desplaçaments anuals en els pròxims 10 anys en l'àmbit metropolità de Barcelona i amb una inversió propera als 2.000 milions d'euros. Però, està preparada la xarxa de transport públic per assumir una massiva entrada d'usuaris del transport privat? NacióDigital ha volgut copsar el pols de la situació, dona veu als usuaris, als que utilitzen el bus o el tren cada dia per anar a treballar o estudiar, i aporta dades per analitzar la situació.

Les 19 edicions locals i la redacció de Barcelona de NacióDigital han preparat una vintena de cròniques, reportatges, anàlisi i entrevistes des de diverses perspectives i des dels territoris de tot país que ens poden ajudar a situar-nos en un debat que necessita puntualitat en la resolució.

Un carrer de Barcelona, atapeït de trànsit
Un carrer de Barcelona, atapeït de trànsit | Víctor Arias
Núria Gil és usuària de l'R3
Núria Gil és usuària de l'R3 | Adrià Costa
Un tren d’alta velocitat a Lleida
Un tren d’alta velocitat a Lleida | Adrià Costa
Laia Capdevila, en un cotxe comptartit
Laia Capdevila, en un cotxe comptartit | Laia Capdevila
El Carrilet de la Cava
El Carrilet de la Cava | Patrimoni Industrial
Estudiants del Bages agafant l'autobús a la UAB
Estudiants del Bages agafant l'autobús a la UAB | AGB
Marc Janeras, membre de Perquè no ens fotin el tren
Marc Janeras, membre de Perquè no ens fotin el tren
L'estació de Tarragona, des de dins.
L'estació de Tarragona, des de dins. | Josep M. Llauradó
El coll de Comiols
El coll de Comiols | ACN
Un tren del trajecte Reus-Barcelona
Un tren del trajecte Reus-Barcelona | Adrià de las Heras
La ZBE de Sant Cugat
La ZBE de Sant Cugat | Ajuntament de Sant Cugat
Punt on aniria la nova estació de La Llana
Punt on aniria la nova estació de La Llana | Marta Casas
Marta Colomé, a l'estació de Sant Celoni
Marta Colomé, a l'estació de Sant Celoni | Jordi Purtí
Recreació del tren-tram Olot-Girona
Recreació del tren-tram Olot-Girona | @Trentramolotgir
La ZBE de Barcelona, en una imatge d'arxiu
La ZBE de Barcelona, en una imatge d'arxiu | Ricard Novella
Pàgina 1 de 1