Un helicòpter s'emporta la darrera torre de l'antiga línia elèctrica de Núria

per Redacció , 11 de juliol de 2009 a les 16:49 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 11 de juliol de 2009 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


Un helicòpter s'ha endut aquest dissabte al matí la darrera torre de l'antiga línia elèctrica de la Vall de Núria que encara quedava per retirar. Una línia, originària dels anys 30, que des de novembre del 2008 havia quedat en desús per la construcció d'una infraestructura soterrada seguint el recorregut del cremallera.

Les tasques per desmuntar l'antiga línia elèctrica, de quasi 4 km de longitud van començar el passat mes de maig (foto de portada). S'han retirat 84 pals de fusta i setze torres metàl·liques així com vora 12 km de cablejat amb un cost de 106.000 euros. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha recordat que l'aposta del Govern per Vall de Núria no acaba ni molt menys amb l'obertura del túnel del Roc del Dui.

“Operació integral”

Una munió de polítics, encapçalats per Nadal, han presenciat la retirada de la darrera torre de la línia de 25 kV que fins a l'any passat abastia Núria. Des de la boca nord del túnel del Roc del Dui s'ha pogut contemplar l'operació d'aterrament de la torre -situada molt a prop del camí de Queralbs- i de posterior retirada per part d'un helicòpter. El conseller ha recordat que l'operació és al mateix temps una mostra de l'aposta del Govern per Núria i pel paisatge i llur integració amb l'activitat humana.

En aquest sentit ha remarcat que no es tracta d'una simple retirada sinó d'una “operació integral de regeneració” fent referència a la restauració de les bases de les torres. “Tornem a deixar les coses com estaven en el seu origen” ha sentenciat.

Després de parlar via telefònica amb els operaris que havien completat l'operació, Nadal i la resta d'autoritats, entre les quals el delegat del Govern a Girona, Jordi Martinoy, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Joan Torres, i l'alcalde de Queralbs, Genís Coll, han recorregut part de l'antic traçat del cremallera anterior a la construcció del túnel del Roc del Dui. Es tracta d'un tram de 1.400 metres que esdevé una “variant” del camí del pont del Cremat. El condicionament del sender ha costat uns 228.000 euros i serveix, al mateix temps, com a via per evacuar els passatgers en cas d'incidència a l'interior del túnel.

Finalment, i després de prendre de nou el cremallera fins a Ribes de Freser, la comitiva ha visitat la coberta de l'estació de Ribes-Enllaç -que permet la connexió amb la línia fèrria Barcelona-Puigcerdà-. Una estructura de zinc i tancaments de policarbonat i acer inoxidable permet als passatges estar sota cobert -un element interessant especialment a l'hivern- i, al mateix temps, servir com a cotxera pels combois estacionats. Les obres van finalitzar el passat mes de maig amb un cost d'1,2 milions d'euros. Així mateix, s'han mostrat els treballs a Ribes-Vila, amb una inversió de 350.000 euros, que ha permès rehabilitar l'antiga coberta de les cotxeres i adequar els espais interiors de l'exposició de material mòbil del cremallera.

Altres obres de millora pendents

A banda d'aquestes intervencions, Joaquim Nadal ha anunciat que la inversió del govern a les instal·lacions de Vall de Núria no s'aturaran. Per una banda, està en fase de licitació la rehabilitació de l'edifici de Sant Josep del complex de Núria per valor de 3,4 milions d'euros. Així mateix, i sense data, es preveu suprimir el pas a nivell de Queralbs per valor de 4 milions més. Finalment, per “més endavant” queda pendent construir un aparcament dissuasiu a l'estació intermodal de Ribes-Enllaç.

 

Participació