De la muntanya al mar

El Consorci Alba Ter posa en marxa una ruta cicloturística de 200 km al llarg del riu. Només queda pendent el tram Ripoll-Montesquiu.

Redacció
26 de maig del 2009


Una nova ruta turística permet resseguir, des d'aquest dilluns, el curs del riu Ter des dels Pirineus fins a la Costa Brava. El recorregut abraça més de 200 quilòmetres i travessa, a banda del Ripollès, quatre comarques més: Osona, la Selva, el Gironès i el Baix Empordà.

La ruta, pensada per fer-la a peu o en bicicleta, és fruit del treball del Consorci Alba Ter, una entitat que agrupa els ajuntaments i consells comarcals de la riba del Ter i el Freser. El conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha ressaltat que la ruta és un exemple del 'nou model turístic' basat en la desestacionalització i en no lligar un producte a un sol àmbit. A més de natura, la Ruta del Ter ofereix atractius culturals, literaris i gastronòmics.

Quatre anys de preparació
La Ruta del Ter es va començar a gestar ara fa uns quatre anys de la mà del Consorci Alba Ter, que agrupa 46 municipis riberencs i cinc consells comarcals. El recorregut s'estén al llarg de 200 quilòmetres i salva un desnivell de 2.200 metres entre Ulldeter al Ripollès i la desembocadura a Torroella de Montgrí-l'Estartit, en plena Costa Brava.



La nova ruta es pot fer tant a peu (225 quilòmetres) com en bicicleta (204 quilòmetres). Tot i que bona part del traçat és compartit, en alguns punts els itineraris divergeixen. La ruta senderista comença al refugi d'Ulldeter i acaba a la Gola del Ter. Creua el riu 25 vegades, travessa quaranta termes municipals i es pot fer amb entre vuit i deu dies. Principalment, s'estén al llarg de camins de gran i petit recorregut (GR i PR), vies verdes, pistes forestals, camins històrics i -en pocs quilòmetres- carreteres asfaltades.

La ruta cicloturística comença a l'estació d'esquí Vallter 2000 i també acaba a la Gola del Ter, a la desembocadura del riu. Creua el riu 25 vegades i comprèn 39 termes municipals. Es pot fer entre cinc i set dies, i principalment abraça vies amb baixa intensitat de trànsit (pistes forestals, vies verdes, camins rals i carreteres secundàries).



El desdoblament de la C-17 talla la ruta

La inversió necessària per fer realitat la Ruta del Ter ha estat d'uns 600.000 euros. Segons concreta el president del consorci i alcalde de Celrà (Gironès), Francesc Camps, la ruta ja és totalment operativa, excepte el tram comprès entre Ripoll i Montesquiu (Osona).

'Aquest tram està afectat pel desdoblament de la C-17, i un cop acabi l'obra Política Territorial i Obres Públiques ja està previst que hi construeixi un carril bici', ha indicat Camps. En total, per fer aquests 28 quilòmetres, l'alternativa que es recomana és agafar el tren.

Natura, història, gastronomia i literatura

El gran atractiu de l'itinerari és la possibilitat de poder descobrir el paisatge al llarg del riu Ter, des del naixement fins a la desembocadura. A més la Ruta del Ter també es relliga amb altres productes turístics: la història, la cultura, la literatura i la gastronomia dels espais que creua.

Precisament, en la presentació de la Ruta, el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha ressaltat que la iniciativa és un exemple del 'nou model de turisme' que es vol implantar a Catalunya. 'Venim d'un turisme molt estacional, de sol i platja o muntanya, de masses i marca blanca', ha indicat. I ha afegit: 'i ara anem cap a un turisme desestacionalitzat, desconcentrat i amb alta personalitat identitària, que és el canvi de model; i la Ruta del Ter n'és una de les mostres'.

Per la seva banda, el president de la Diputació de Girona, Enric Vilert, ha indicat que des del Patronat de Turisme Costa Brava Girona s'apostarà per la comercialització de la nova ruta 'a escala internacional'. De fet, tot i que faci poc que està operativa, ja hi ha dos operadors que l'ofereixen entre les seves propostes per als turistes.