​El transport públic exprés i a demanda arriba al Ripollès amb el nou pla de mobilitat comarcal

El Consell Comarcal i la Generalitat han fet públic un pla de millora que incorpora nous serveis i millora els actuals

Un dels vehicles de Teisa que formen part de la flota del transport a demanda
Un dels vehicles de Teisa que formen part de la flota del transport a demanda | ACN
Redacció
09 de novembre del 2022
Actualitzat a les 16:09h
Disposar d'un transport públic competitiu pel que fa a oferta, el preu, el temps de desplaçament i les freqüències de pas. Aquesta és una preocupació cabdal pel Consell Comarcal del Ripollès per garantir que la comarca segueixi sent atractiva tant per als habitants com per a l'activitat social i econòmica. És per aquest motiu que la corporació ha treballat, des de fa més d'un any, en l'elaboració d'un document titulat "Estudi de millora del transport públic per carretera a la comarca del Ripollès", conjuntament amb el Departament de Territori, de la Generalitat de Catalunya, i amb la complicitat dels ajuntaments.

Aquest estudi, finalment s'ha presentat a la sessió del Consell d'alcaldes i alcaldesses del Ripollès celebrada aquest dimarts a l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Ha estat per part d'Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat, i Benjamín Cubillo, subdirector general de Transport públic per carretera i Mobilitat. El document parteix d'un seguit d'enquestes respostes pels ajuntaments de la comarca i un recull de demandes impulsades pel Consell Comarcal del Ripollès. El Departament de Territori, per la seva banda, s'ha ocupat d'analitzar la viabilitat de les peticions i bastir-les en coordinació amb les empreses operadores.

Nou servei a demanda i bus exprés 
L'objectiu principal de l'Estudi era dotar tots els municipis d'un servei de transport públic adequat a les necessitats de la població per connectar-los amb els seus pobles de referència, la capital de comarca i, si s'escau, amb les comarques veïnes. També era important garantir la connectivitat amb els Centres d'Atenció Primària i els serveis sanitaris de referència. Alhora, intrínsecament, hi ha la coordinació de les diverses línies.

Una de les novetats que introdueix l'estudi i que entrarà en funcionament de manera immediata és la creació de deu línies de transport a demanda sota el sistema Clic.cat. Es tracta d'uns serveis, amb uns horaris preestablerts, que tan sols s'activaran si algun usuari ho sol·licita, ja sigui mitjançant una aplicació per a telèfons mòbils o per telèfon. El funcionament, les línies i el pla d'implementació les presentarà la setmana vinent el conseller de Territori, Juli Fernández.
 

El consell d'alcaldes celebrat aquest dimarts Foto: Consell Comarcal del Ripollès


Una altra novetat és la implantació d'una línia de bus del sistema Exprés.cat. Unirà Ripoll i Girona, amb parades a Sant Joan de les Abadesses i Olot, amb quatre expedicions diàries per sentit. Això anirà acompanyat de la creació d'una targeta T10/120, que encara no existia per als usuaris del Ripollès, i que permetrà fer deu viatges en 120 dies. A més d'això, tant per la línia Ripoll-Olot com la Camprodon-Olot, s'afegirà una parada a l'Hospital d'Olot i comarcal de la Garrotxa i s'augmentaran les freqüències de pas dels autobusos en caps de setmana i festius.

Un altre dels compromisos del Departament de Territori és completar la integració tarifària del Ripollès com a setena corona de l'Autoritat del transport metropolità de Barcelona, cosa que actualment només és real amb els Pack Ripollès de Rodalies i TEISA. Serà a mesura que les companyies que operen a la comarca incorporin la maquinària de validació dels títols de la nova targeta T-Mobilitat. Un procés que en què ja es treballa. Paral·lelament, el departament estudiarà el perllongament fins a Ripoll d'algunes de les expedicions de la línia que ara uneix Camprodon amb Prats de Molló, al Vallespir, i millorarà les marquesines de parades d'arreu de la comarca així com l'estació d'autobusos de Ripoll.