Canvis en la ZBE: aquests són els cotxes que no podran entrar a Barcelona

Tot i la regulació, 70.000 persones van infringir la prohibició l'any passat i van ser multades

Zona de Baixes Emissions a la Ronda Litoral
Zona de Baixes Emissions a la Ronda Litoral | Josep Lluís Escudero
NacióDigital
15 de març del 2022
Actualitzat a les 10:00h
El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha avançat aquest dilluns que els vehicles dièsel amb l'etiqueta groga Euro 4, distingida amb una B (matriculats entre el gener del 2006 i el 2014) seran els pròxims en quedar-se fora de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona. Així ho ha explicat en la presentació del primer informe de balanç de la mesura a la capital catalana. Encara no hi ha cap data establerta per a la nova restricció de vehicles.

Les dades de les estacions de contaminació mostren que els nivells del principal indicador de contaminació –el diòxid de nitrogen- han baixat un 11% a la ciutat. Badia ha dit que l'opinió de la ciutadania sobre la iniciativa és "bona" i que el següent pas és prohibir la circulació dels cotxes amb etiqueta groga.

L'aplicació de la Zona de Baixes Emissions ha reduït 609.000 trajectes contaminants en un any, segons l'Ajuntament de Barcelona. No obstant, l'any passat es van posar 70.000 multes per incompliment de la normativa, una dada que el consistori considera "baixa" en comparació amb la resta de sancions de trànsit.

Encara que la mesura es va començar a implementar el gener del 2020, a l'informe s'han tingut en compte dades des del 2017, quan es va anunciar la mesura, per tenir en compte una situació que no estigués afectada per la pandèmia i les restriccions de mobilitat, com ara ha passat en els dos darrers anys.

Les dades mostren una reducció progressiva dels vehicles més contaminants que circulen per la ciutat, sobretot de turismes i furgonetes sense etiqueta ambiental. Així, el parc circulant de vehicles sense etiqueta, que inclou els vehicles que encara estan en moratòria o que ho estaven durant l'any passat, ha passat del 20% que hi havia el 2017 al 3-4% el desembre del 2021.

Com ja s'ha dit en el passat, una altra de les opcions que l'Ajuntament es planteja per millorar la qualitat de l'aire és posar peatges als accessos de la ciutat per reduir encara més la mobilitat. Tot i que Badia s'hi ha mostrat favorable, ha reconegut que no tenen competències per fer-ho i que necessitarien una habilitació legal de la Generalitat: "L'última vegada que vam parlar del tema, el Govern no tenia previst fer-ho", ha apuntat el regidor.