La reserva prèvia fa minvar el nombre de visitants a la vall de Sant Aniol

Aquest 2021 han visita aquest espai natural de l'Alta Garrotxa un total de 28.306 persones, un 15% menys que al 2020

El nou sistema de reserves de l'aparcament de Sadernes ha funcionat per a evitar la massificació.
El nou sistema de reserves de l'aparcament de Sadernes ha funcionat per a evitar la massificació. | ACN.
Redacció
02 de febrer del 2022
Actualitzat a les 16:19h
Segons les dades recollides pel Consorci de l'Alta Garrotxa, 28.306 persones van visitar la zona de Sant Aniol d’Aguja durant l’any 2021. Aquest nombre contrasta amb els 33.326 visitants registrats l’any anterior, amb què la reducció arriba al 15% d'un any a l'altre.

Val a dir que durant l'any 2021 s’ha continuat aplicant restriccions imposades arran de la pandèmia, per bé que la majoria d’aquestes restriccions no han limitat l’accés de visitants a l’espai natural protegit de l’Alta Garrotxa (ENPAG), tot i que sí que han provocat canvis en els fluxos respecte a anys anteriors. No obstant això, durant l’inici de l’any 2021 sí que es van implementar mesures restrictives que van afectar l’accés de visitants, com van ser els confinaments municipals (a partir del 7 de gener) i la flexibilització posterior –passant a ser un confinament comarcal (a partir del 8 de febrer i fins al 15 de març).

Un cop es va aixecar el confinament comarcal, el nombre de visitants va augmentar de forma progressiva. Durant els mesos estivals (juliol i agost), s’ha registrat el 43% dels visitants de 2021. Cal precisar que el nombre de visitants es correspon només als que arriben a la zona de Sant Aniol, sense tenir en compte els visitants que concentren la seva visita al sector més proper a Sadernes.

A causa dels precedents de 2020, a principis del mes d’agost es va implementar la reserva prèvia de l’aparcament de Sadernes amb l’objectiu de millorar en la gestió i acollida a l’espai, així com de conservar els seus valors naturals. Aquesta mesura es considera un èxit ja que el nombre de visitants registrats a Sant Aniol durant el mes d’agost es va reduir en un 37% respecte al mateix període de 2020. La sensació és que a Sadernes hi ha un augment dels visitants en aquest sector concret, tot i que no es disposen de dades prou objectives i representatives que puguin confirmar aquesta aproximació.

És per aquest motiu que s’està valorant la instal·lació d’un dispositiu per tal de poder fer una seguiment acurat del nombre de visitants que accedeixen a l’ENPAG des de Sadernes. La implementació d’aquesta acció permetria millorar el coneixement  dels fluxos de visitants i, d’aquesta manera, avançar cap a uns nivells de visitants acordes a la capacitat de càrrega de l’espai, sempre dins els objectius de la conservació dels seus valors naturals i de la qualitat de la visita.  

Posteriorment a l’estiu, es va detectar un augment de la presència de visitants i vehicles tant a Sadernes com a la pista que accedeix a Sant Aniol i la vall de Riu, comparat amb anys anteriors. Aquest nombre excepcional de visitants inèdit a la tardor, va comportar mesures excepcionals per tal de reduir la massificació. Entre aquestes mesures, destaca l’ampliació de la  regulació de l’accés motoritzat a la pista de Sadernes, que es va estendre fins al 15 de desembre.

Gràcies a les dades generals dels visitants obtingudes amb les enquestes realitzades pel Servei d’Informació i l’anàlisi de llurs preferències, s’ha detectat un canvi en el perfil de visitant. Aquest canvi es va iniciar al 2020 amb la fi dels confinaments. Si bé tradicionalment el visitant de Sadernes tenia en general un perfil local i excursionista, actualment accedeix a l’ENPAG un visitant d’origen urbà, sense gaires coneixements del territori ni bones pràctiques al medi natural. Aquest nou perfil es veu atret principalment per l’ús recreatiu de les gorgues presents al sector, i s’ha observat que un cop arriben a una zona de gorgues, ja no continuen penetrant a l’ENP. És per aquest motiu, que en part, la massificació a Sant Aniol s’ha vist reduïda.

Pel que fa a les incidències detectades, la majoria han estat relacionades amb vehicles (mal estacionats, obstrucció del pas, sense autorització, etc). També s’ha detectar altres incidències com l’acampada, l’encesa de foc, i sobretot la presència de deixalles i restes fecals i de paper higiènic.

Davant d’aquestes incidències i actituds incíviques d’alguns visitants, els Serveis d’Informació i de Guarderia Rural contractats pel Consorci s’han esforçat per tal de fer-hi front. A més, durant els mesos de més afluència hi ha hagut un servei de neteja treballant regularment per a procurar mantenir l’entorn net i lliure de deixalles.

El Consorci vol agrair la col·laboració de la majoria de visitants, que un any més, ha respectat l’entorn i ha col·laborat a mantenir nets els espais visitats. També, cal destacar especialment la predisposició dels veïns que viuen a la zona, que col·laboren activament perquè tot funcioni correctament.