Puigneró reclama a Renfe que restitueixi el Tren Blanc el més aviat possible

Des del Ripollès i el Berguedà volen que es faci amb urgència per evitar les cues llargues a carreteres com les d'aquest pont

El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, amb el delegat del Govern a l'Alt Pirineu i Aran, Ricard Pérez.
El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, amb el delegat del Govern a l'Alt Pirineu i Aran, Ricard Pérez. | ACN
Redacció
10 de desembre del 2021
Actualitzat a les 10:08h
La Generalitat ha reclamat a Renfe que restituexi "quan abans millor" el Tren Blanc de l'R3 que connecta amb les estacions d'esquí a primera hora del matí en cap de setmana i festius. Ho ha explicat el vicepresident, Jordi Puigneró, que ha recordat que el servei es va eliminar durant la pandèmia. "És lògic que se suprimís, però aquest any s'havia d'haver tornat a posar", ha dit en un acte a Sort, al Pallàrs Sobirà. Des que la plataforma d'usuaris de l'R3 -Perquè no ens fotin el tren- va denunciar-ho, diferents punts del territori s'han sumat a la petició de recuperar-lo, com els consells comarcals del Ripollès i el Berguedà, o l'Ajuntament de Ripoll i Torelló.

El Tren Blanc és un servei semidirecte de l'R3 que unia a primera hora del matí l'Hospitalet de Llobregat amb Puigcerdà els dissabtes, diumenges i festius de la temporada de neu –amb inici al pont de la Puríssima i fins l'abril- per facilitar l'accés d'usuaris a les pistes d'esquí. El servei funcionava des del 2010 i circulava des de les 6 h aproximadament en sentit Puigcerdà amb parada a Barcelona, Granollers-Canovelles, Vic, Ripoll, Ribes de Freser i la Molina. També incloïa un tren de tornada a la tarda.

El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha remarcat que és una bona alternativa per als esquiadors que no han d'agafar el cotxe i ha dit que esperen tenir ben aviat una resposta de Renfe.

Puigneró també ha afirmat que aquest fet és una "demostració més que el traspàs de Rodalies és necessari". I ha afegit que és un exemple més que de com, el traspàs de 2009, "va serun traspàs fake, que no contemplava el que és realment la possibilitat per part de la Generalitat de gestionar íntegrament el servei de Rodalies".

Per la seva banda, Renfe ha afirmat a primera hora del matí que tenien previst parlar amb la Generalitat per si és convenient recuperar el Tren Blanc i que ho analitzaran de forma conjunta. El cost del servei l'ha assumit la Generalitat des que es va posar en marxa.

El Ripollès reivindica el tren per evitar les cues de cotxes
Entre les veus que han expressat indignació hi ha la plataforma d'usuaris Perquè no ens fotin el tren, l'Ajuntament de Ripoll, el president del Consell Comarcal del Ripollès, Joaquim Colomer. En declaracions a l'ACN, ha lamentat que ningú els ho hagi comunicat abans i que se n'hagin hagut d'assabentar per la premsa. Des de l'ens comarcal, han demanat explicacions al Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat i també al subdelegat del govern espanyol a Girona. "Els hi hem fet saber el disgust i la poca falta d'empatia amb el territori, per eliminar-lo d'aquesta manera", ha afirmat. També ha admès que no tenen tampoc clar de si la seva supressió és competència de la Generalitat o bé de Renfe.

Per Colomer, aquest és un tren que "nodreix" les estacions d'esquiadors durant la temporada, sobretot a la Molina, la Masella o també a la Vall de Núria (l'R3 els porta fins a Ribes de Freser on després s'ha d'agafar el cremallera). Amb la seva eliminació, remarca, tots els usuaris que fins ara hi arribaven en tren passaran a agafar el seu vehicle, contribuint a un major col·lapse de les carreteres. "Si ja tenim problemes de cues infernals cada cap de setmana, en punts com Ripoll o Ribes de Freser, sembla il·lògic que es prenguin decisions com aquesta, quan després tothom s'omple la boca de país verd i descarbonitzat", es queixava.

El Berguedà reivindica el transport públic per descongestionar la C-16
Des del Consell Comarcal del Berguedà també s'ha rebut amb sorpresa la decisió de suprimir el primer tren en cap de setmana que enllaçava amb les pistes de Puigcerdà. "Desconec els motius, però em consta que és un tren que funcionava bé i que portava molts esquiadors", assenyala el seu president, Josep Lara. En el cas de la seva comarca, asseguren que servia per "descongestionar" la C-16 i reduir els viatges en cotxe.

Precisament aquest pont de la Puríssima, han viscut una situació nova: les cues quilomètriques a la C-16 ja no eren només el primer i últim dia del pont, sinó que ha passat cada dia. "Hi ha moltes ganes de neu, perquè venim d'on venim i hi ha bons gruixos i aquests dies s'ha vist que la carretera és insuficient per absorbir el trànsit que puja i baixa de la Cerdanya" i connecta amb l'àrea metropolitana.

També creu que els usuaris han optat per reduir les pernoctacions a les estacions d'esquí i que ara pugen i baixen. I això, afegeix, ha incrementat el trànsit fins al punt que les cues han sigut diàries. Per Lara, serveis com el tren blanc són molt necessaris perquè són l'alternativa al cotxe. "Tornem a reclamar un possible accés per acostar el tren al Berguedà i deixar la C-16 menys congestionada amb transports públics més sostenibles", remarca.