Els usuaris demanen més inversió al tren per evitar més esllavissades

Un tren entre Planoles i Ribes va descarrilar aquest divendres a causa d'una caiguda de roques

Primer pla de les roques de l'esllavissada
Primer pla de les roques de l'esllavissada | acn
Pere Pratdesaba
05 de desembre del 2021
Actualitzat a les 16:42h
Des de la plataforma d'usuaris de l'R3, "Perquè no ens fotin el tren", han reaccionat a l'esllavissada que ha provocat aquest divendres el descarrilament d'un tren entre Planoles i Ribes de Freser tot denunciant la falta d'inversió. "Amb un bon manteniment de la infraestructura, el descarrilament s'hauria pogut evitar, volem poder viatjar en tren de manera segura", remarcaven a les xarxes socials.
 
També recorden que la mateixa línia va estar interrompuda entre el juny del 2020 i fins a principis de maig 2021 pels treballs de millora de l'estructura del túnel de Toses. Unes obres que ja es van endarrerir dos mesos més del previst per un despreniment a l'interior. Els usuaris es pregunten per què no es va aprofitar aquells mesos d'interrupció per fer millores a la línia en punts com aquest.

Transit aturat durant un dia
El trànsit ferroviari a l'R3 entre Planoles i Ribes de Freser va quedar restablert a l'inici del servei d'aquest dissabte, després del descarrilament. El tren sinistrat va sortir de Puigcerdà aquest divendres a les 6.21 hores amb destí Barcelona. La incidència va tenir lloc a les 7.05 hores.

Els 12 viatgers i el personal del tren van resultar il·lesos. Se'ls va evacuar a un pas a nivell situat a uns 300 metres, on van continuar el desplaçament per carretera. Renfe va posar en marxa un servei alternatiu entre les estacions de Ribes i Planoles.

Segons ha pogut saber l'ACN, el comboi anava a un màxim de 50 km/h, tal com estableix la limitació en aquest punt, quan el conductor va activar el fre d'emergència en veure els blocs de pedra acumulats a l'entrada del túnel.

Els blocs de pedra que van caure estaven situats a la cornisa de l'entrada del túnel on va descarrilar el tren. De fet, segons ha pogut comprovat l'ACN, malgrat que el maquinista va poder accionar el fre d'emergència, el tren va recórrer uns metres de via i va quedar aturat a l'interior del túnel, on va sortir de la via per l'eix de davant.

Tècnics d'Adif es van desplaçar al punt de la incidència per avaluar els danys a la infraestructura i les causes de la esllavissada. Per la seva part, Protecció Civil de la Generalitat va activar inicialment la prealerta del pla Ferrocat –que va finalitzar a dos quarts d'onze del matí- i els Bombers de la Generalitat van enviar set dotacions fins al lloc de l'accident.
 

Tasques de retirada dels blocs de pedra Foto: Adif