​L'experiència de treballar del mateix que estudies

L'Adrià, en Marcel i l'Elias són estudiants d'un cicle de grau superior a la Fundació Eduard Soler: tindran dos títols en tres anys i faran 2.000 hores de pràctiques remunerades

Adrià Munell, Marcel Castro i Gerard Ausió són estudiants de la Fundació Eduard Soler
Adrià Munell, Marcel Castro i Gerard Ausió són estudiants de la Fundació Eduard Soler | Adrià Costa
07 de juny del 2021
Actualitzat a les 8:25h
Una alta inserció laboral acostuma a ser un dels factors que determinen que els estudiants escullin una o altra oferta formativa. En el cas dels cicles formatius de grau superior de la Fundació Eduard Soler (FES) de Ripoll s'arriba al 100%. Tanmateix, un dels elements més atractius és el fet de poder treballar al mateix temps que estudies com una manera de posar en pràctica aquests coneixements. 

La denominada FP dual aplicada al model de la FES inclou unes 2.000 hores de pràctiques remunerades que es combinen amb l'obtenció de dos títols en tres anys. L'Adrià Munell, en Marcel Castro i l'Elias Boulaich són estudiants de la FES i expliquen a NacióDigital la seva experiència en primera persona.

Doble títol en tres anys
La Fundació Eduard Soler ofereix dos cicles formatius de grau superior a les seves instal·lacions de Ripoll. Això sí, en ambdós casos, es tracta de dobles titulacions –dos títols de grau superior a cursar en tres anys lectius-: Robòtica, Automatització i Mecatrònica; així com Disseny i Programació en Fabricació Avançada.

A la doble titulació se li suma el component dual de la formació. La Fundació Eduard Soler és pionera en FP Dual i vehicula el 100% dels seus estudiants en aquesta modalitat, garantint l’aprenentatge més eficaç i fomentant la transferència tecnològica de coneixements entre el centre i l’empresa.

Les pràctiques remunerades poden començar tant bon punt s'ha acabat el primer curs i, a partir de segon, es combina l’aprenentatge a l’aula i les pràctiques a l’empresa en alternança dual. És un sistema molt generalitzat i consolidat en països com Alemanya on la formació professional gaudeix de gran prestigi i que, al nostre país, suposa incloure al sistema educatiu la tradicional figura de l'aprenent.

En el model de la FES els estudiants poden prioritzar l’elecció de l’empresa on volen fer les pràctiques assegurant l’encaix entre els seus interessos i les diferents ofertes laborals. En la majoria de casos, a més, s'aposta per tal que realitzin tasques en els diversos departaments, segons el pla d’activitat acordat. Interessa que durant l’estada a l’empresa complementin el màxim d’aspectes per proporcionar-los un perfil professional polivalent.

Les xifres confirmen l'èxit del sistema: una inserció laboral del 100% i un 60% d'estudiants amb contracte indefinit en el moment d'acabar el cicle formatiu de grau superior.

Una formació molt pràctica
L'Adrià Munell i en Marcel Castro tenen 19 anys i estudien el segon curs de Robòtica, Automatització i Mecatrònica. Són de poblacions diferents –un és de Ripoll mateix i l'altre és de Sallent-, però amb realitats molt similars. “Fent Batxillerat em vaig avorrir de tanta teoria i en fer una visita amb l'institut a la Fundació Eduard Soler ja vaig veure que podia ser una bona opció”, explica l'Adrià. “Em vaig arribar a col·lapsar a segon de Batxillerat i vaig optar per la via d'un cicle formatiu de grau superior”, afegeix en Marcel.

L'Elias Boulaich, per la seva banda, té 18 anys i està acabant el primer curs de Disseny i Programació en Fabricació Avançada. “El batxillerat m'anava bé i treia bones notes a les matèries tecnològiques però no a la resta”, explica. Estudiar un itinerari formatiu que només incorpora assignatures tecnològiques i és altament professionalitzador, el va fer decantar per la via dels cicles formatius.

Elias Boulaich en un dels tallers de la Fundació Eduard Soler. Foto: Adrià Costa


“Tot i que la teoria de tecnologia m'agrada moltíssim, el fet de poder experimentar des del primer dia era una qüestió que em cridava molt l'atenció”, explica l'Elias. El primer curs ja s'acaba i, de moment, “les expectatives s'estan veient superades per la realitat”, afegeix.

Entre altres assignatures, estudia disseny 3-D, metrologia, programació per a robots... i anglès, un dels elements diferencials de la Fundació Eduard Soler. “L’anglès s’integra en el cicle i a més s’ofereixen més hores d’intensificació amb l'objectiu que els estudiants puguin obtenir els certificats de Cambridge i millorar encara més la seva futura inserció laboral”, explica Marta Codina, representant de la FES.

Poder aplicar la teoria a les empreses
La FES és un dels centres pioners en aplicar l'FP dual a Catalunya. De fet, la institució va néixer precisament de la voluntat de l'empresari ripollès Eduard Soler, cofundador de Soler & Palau, de fer extensiva la formació tecnològica entre els joves per millorar la competitivitat del sector industrial.

En què consisteix l'oferta formativa de la FES?
 Doble titulació.
 Itinerari formatiu amb una durada de 3 anys.
 Horari lectiu de tarda.
 Formació Dual remunerada: "estudia i treballa".
 Integració de l'anglès al cicle.
 Realització a les instal·lacions de la FES a Ripoll.
 Classes pràctiques amb equipament industrial.
 Grups reduïts. Assessorament personalitzat.
 100% d’estudiants becats per la Fundació.
 Oferta pròpia d'habitatges per estudiants.
 Intensificació en estades de pràctiques internacionals i possibilitat d'acollir-se al programa Erasmus +.
 Anglès: centre preparador Cambridge School.
 Inserció laboral (100%).
 Accés directe a grau universitari d'enginyeria.

L'Adrià Munell va ser un dels primers alumnes de la promoció a començar les pràctiques. El 31 de maig del 2020 acabaven les classes i el 10 de juny ja entrava a treballar a Inteplast de la Vall de Bianya, a la Garrotxa. Es tracta d'una empresa de producció de components plàstics per a l'automoció i altres sectors amb una important tecnologia de màquines d'injecció i robots. L'estiu passat va fer-hi 40 hores setmanals i, amb l'inici del curs, combina dos dies de pràctiques i tres de formació a la FES.

“Allà és on complementes la formació amb la pràctica laboral”, explica l'Adrià que, precisament, va escollir no moure's de Ripoll per poder combinar estudis i feina. “Havia vist altres instituts, però l'oferta dual va ser clau per decantar-me per la Fundació Eduard Soler”, assegura.

Passar per tots els departaments d'una empresa
En Marcel Castro porta quasi un any fent pràctiques a Some de Sant Quirze de Besora (Osona). “Coneixes i aprens coses des del primer dia: automatització, visió artificial...”, destaca molt satisfet. L'empresa està especialitzada en estampació automatitzada de metalls i, bàsicament, es treballa amb premses. 

De moment, ha començat al departament de qualitat, on revisen tant les peces com les màquines que es produeixen. Posteriorment, anirà passant per la resta de seccions: matriceria, segones operacions i automatitzacions, manteniment... “Tot i que des de la FES oferim ensenyaments molt pràctics, la idea que ho puguin aplicar en un entorn laboral, incorporant-se en diferent funcions dins del procés productiu””, afegeix Codina.

Tres estudiants de la Fundació Eduard Soler en plena classe pràctica. Foto: Adrià Costa


En Marcel és de Sallent, una població del Bages a 80 quilòmetres de Ripoll. “Vaig trobar gairebé per casualitat aquesta oferta formativa. Evidentment, el principal problema era el desplaçament”, explica. La solució l'ha posada la mateixa Fundació Eduard Soler amb la Vila Icària, uns pisos per emprenedors i estudiants a Sant Joan de les Abadesses. El seu cas no és aïllat ja que només un 20% dels estudiants són del Ripollès mentre que la resta són de comarques properes, de la resta de Catalunya i, fins i tot, algun cas del País Valencià.

L'Elias Boulaich forma part d'aquesta “minoria” d'estudiants del Ripollès. “Hagués anat a la universitat o m'hagués quedat aquí sabia que havia de treballar per cobrir part dels estudis”, explica. “I si és treballar del que estàs estudiant i t'agrada, molt millor”, conclou. Encara queda molt però ja es veu en un lloc de treball que combini l'àmbit tecnològic amb el de direcció d'empreses. De moment, té per endavant 2.000 hores de pràctiques remunerades que començarà aquest mateix juny.