vellesa

Més de 200 persones gaudeixen del Servei Local de Teleassistència a Ripoll

La xifra suposa una cobertura del 9,44% dels majors de 65 anys

per Redacció , 8 de març de 2021 a les 11:47 |
El Servei local de Teleassistència del DipSalut de la Diputació de Girona | @Dipsalut.
El Servei Local de Teleassistència (SLT) ofereix atenció a les persones, primordialment majors de 65 anys, i de manera especial a aquelles que es troben en situació de vulnerabilitat. Es tracta d’un programa públic d’atenció al domicili de l’usuari, que permet millorar l’autonomia de les persones grans que viuen soles o passen moltes hores sense companyia. S’ofereix des de la Diputació de Girona conjuntament amb els municipis de la demarcació.

Durant el 2020, 237 persones van gaudir d'aquest servei a Ripoll. Això suposa una cobertura del 9,44% dels majors de 65 anys. La cobertura al conjunt de Catalunya és del 13%.


A la vila hi ha 218 usuaris titulars que disposen d’unitat de control remot (UCR), 17 persones beneficiàries amb una UCR que comparteixen terminal amb un altre usuari i dues persones beneficiàries sense UCR perquè no tenen les capacitats necessàries per fer-la servir de manera autònoma.

Al llarg del 2020, a Ripoll, s’han efectuat 47 altes al servei i s’han produït 32 baixes. Els mesos amb més altes van ser el gener, amb 8, i el novembre, amb 11.


El SLT disposa de dispositius de seguretat que permeten detectar situacions de risc o emergència a les llars de les persones més vulnerables, com ara caigudes, foc o fum als habitatges, olor de gas, etc. A banda, disposa de tecnologia adaptada per a persones amb necessitats funcionals especials.

El 78,9% de les persones usuàries del SLT són dones, pel 21,1% d’homes. 137 persones tenen 85 anys o més, 91 són de 65 a 84 anys i 9 són més joves de 65 anys. El 54,9% del total són persones que viuen soles.


146 emergències gestionades

Durant el 2020, el SLT va gestionar un total de 146 emergències a Ripoll: 105 van estar relacionats amb emergències sanitàries, 34 eren problemes socials i la resta van ser problemes de salut o socials.

El nombre més gran d’emergències es va produir el gener, amb 22, seguit de l’octubre amb 17 i de l’agost amb 16. Per resoldre les incidències, es van mobilitzar recursos com el 061, el CAP, trucades a familiars o a veïns.

El Centre d’Atenció va gestionar un total d’11.563 trucades durant el 2020: 977 van ser trucades rebudes, és a dir, que les van fer les persones usuàries, ja sigui per mantenir una conversa de soledat, per demanar informació i assessorament sobre els recursos de la gent gran o bé per atendre una necessitat o emergència social i/o sanitària. 61 de les trucades van ser a través dels dispositius. Es van emetre gairebé 4.000 trucades per part del Centre d’Atenció als domicilis de les persones usuàries; mentre que 6.531 van ser trucades tècniques automàtiques, que ofereixen informació mensual de l’estat del terminal i en garanteixen el bon funcionament. 

També es van fer 1.129 agendes durant el 2020 a Ripoll, un tipus de trucada que el Centre d’Atenció realitza a les persones usuàries amb l’objectiu de fer un seguiment després d’un període de convalescència, acompanyament en el procés de dol, per felicitar l’aniversari o fer recordatoris com per exemple una cita al metge o la presa de medicació, entre d’altres. Per tant, podem comprovar com el Servei de Teleassistència és molt present entre la població més vulnerable de Ripoll i que ofereix diferents serveis i solucions per a problemes quotidians d’aquests usuaris. A més, té el valor d’una eina més d’acompanyament per a la gent gran de la vila. Es pot sol·licitar a l’Ajuntament.

- Com donar-se d’alta al Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Girona
 

 

Participació