Consells de salut

Càncer i alimentació

Mantenint el pes a ratlla, no només ens "protegim" del càncer sinó també de patir malalties cròniques com la diabetis i malalties cardiovasculars

per Gisela Pulido Rodes , 1 de juliol de 2020 a les 09:00 |
El càncer segueix sent una de les principals causes de mort al món. Segons l'OMS, el passat 2012 va haver-hi 14 milions de nous casos al món, i s'espera que vagi en augment, i que el 2035 s'arribarien als 24 milions de casos. Particularment, és la segona causa de mort al nostre país, darrere les malalties cardiovasculars.

Hi ha molts factors que contribueixen en l'aparició del càncer: l'herència genètica, la mala alimentació, l'excés de pes, els contaminants ambientals, la inactivitat física, el tabac, l'alcohol, l'estrès, la falta d'exposició solar i algunes infeccions, així com altres causes desconegudes.


El que sí és ben bé cert és que modificant tant sols tres dels factors anteriorment anomenats es redueix en un 30 o 35% el risc de patir càncer. Aquests tres factors són: l'excés de pes, la inactivitat física i la mala alimentació.

I el que encara és més important, és que aconseguint mantenir el pes a ratlla, no només ens "protegim" del càncer sinó també de patir malalties cròniques com la diabetis i malalties cardiovasculars.


Nutrició com a prevenció

Les recomanacions no són diferents a les que es donen generalment, per a tota la població: portar una alimentació equilibrada i sana, per així emmalaltir el menys possible. Hi ha un seguit de recomanacions, fàcils d'anomenar, i que poden millorar molt la qualitat de la nostra alimentació:


 1. Seguir una alimentació rica en vegetals, fruites i verdures, llegums i cereals integrals.
2. Disminuir la mida de les racions.
3. Disminuir els productes rics en greixos.
4. Disminuir el consum de begudes alcohòliques, ensucrades i/o energètiques.
5. Limitar el consum de sucre refinat
6. Limitar el consum de carns vermelles i processades
7. Evitar la sal i limitar el consum d'aliments salats, en conserva i precuinats i
8. Seguir les recomanacions pel que fa a l'emmagatzematge i conservació dels aliments


Com podem fer-ho?

Doncs seguint les pautes marcades en el "plat saludable de Harvard": a cada àpat hi ha d'haver presència dels diferents grups d'aliments, però amb una proporció diferent a la que estem acostumats: la meitat del que mengem en cada àpat ha de ser verdura o amanida, una quarta part, proteïna (carn, peix, ous, llegums, productes derivats de la soja...) i l'altra quarta part cereals, a poder ser, integrals (pa, pasta, arròs, cereals, patata...).

Nutrició com a tractament

En el cas de les malalties canceroses, el binomi alimentació-càncer s'ha de tractar des de dos vessants: veient l'alimentació com un factor de protecció i en segon lloc, veient-la com a part del tractament. En aquest cas, garantir un adequat estat nutricional, fa que es pugui afrontar millor el tractament i en millora el pronòstic.

Les recomanacions durant el tractament i la malaltia s'han de fer personalitzades, ja que cada un comença des d'un determinat punt de sortida, cada tractament és diferent i també, cada persona respon d'una manera.

Sí que hi ha consells generals, com ara evitar llargues hores de dejú, disminuir els aliments amb alt contingut en sucres i/o greixos, beure força aigua (1,5-2 litres al dia), fer exercici físic diàriament (mínim 15 minuts)... però pel que fa a efectes secundaris generalitzats, com les nàusees, vòmits, diarrees, canvis de gust... es poden donar unes recomanacions generals però a partir d'aquí s'ha d'adaptar a les necessitats, gustos i preferències de cadascú.
 

Gisela Pulido Rodes
Dietista - Nutricionista col. CAT00062

 

Arxivat a:
Consells salut
Participació