Rodalies

El Consell Comarcal del Ripollès vol «fil directe» per seguir les obres al túnel de Toses

Els treballs costaran més de 9,5 milions d'euros i començaran el 21 de juny

per Redacció , 12 de juny de 2020 a les 11:28 |
Renfe haurà de posar un bus alternatiu entre Ripoll i Puigcerdà | ACN
El Consell Comarcal del Ripollès ha demanat a Adif poder tenir "fil directe" per fer el seguiment i tenir informació actualitzada de les obres del túnel de Toses que obligaran a interrompre la línia R3 entre Ribes de Freser i Puigcerdà durant set mesos i mig. L'obra, que costarà més de 9,5 milions d'euros, començarà el 21 de juny.


En una reunió telemàtica amb representants de Renfe, Adif així com del subdelegat del govern espanyol a Girona, Albert Bramon i altres autoritats, el president de l'ens comarcal, Joaquim Colomer, també ha reclamat amb urgència la reparació del "deteriorament alarmant" del pont del ferrocarril de Ripoll que passa per sobre de l'aiguabarreig del Ter i del Freser davant la "falta de resposta" d'Adif.

Colomer ha valorat positivament la inversió en les obres de millora del túnel de Toses on fa prop d'un any un tren va descarrilar en aquest punt després del despreniment de formigó del túnel, que va caure a les vies. Tot i així, considera que és una "inversió tardana i parcial" perquè "moltes altres parts d’aquesta línia requereixen inversió", segons paraules de Colomer.


En relació al període d'obres, ha demanat que es faci un desplegament d’elements informatius "clars" a les estacions per indicar als usuaris el tall del servei ferroviari i l’habilitació del transport alternatiu per carretera entre Ribes de Freser i Puigcerdà.

Des de Renfe s’ha detallat que es col·locaran cartells i hi haurà personal auxiliar informant. Pel que fa als treballs de millora, s'ha explicat que serviran per eliminar filtracions d’aigua i acabar amb la possibilitat de possibles nous despreniments del formigó del túnel com el que va provocar un descarrilament el juliol del 2019. Els treballs duraran nou mesos, set i mig dels quals requeriran el tall de la circulació ferroviària.


Com ja s’havia anunciat prèviament, el tall començarà el 22 de juny per poder retirar tot el revestiment d’aquell tram del túnel i extreure’n la via i la catenària. Un cop fet tot això, també es podrà posar fi a la limitació temporal de velocitat d’aquell tram, per la qual aquests darrers mesos els combois han circulat a 30 km /h.

D'altra banda, Colomer ha posat de manifest que, malgrat la interrupció del servei ferroviari en aquest tram, les obres també contribuiran a l'economia local perquè hi participaran empreses del territori. A més a més, els operaris vinguts de fora s’allotjaran a hotels de la comarca mentre durin els treballs.

Reclamen millores al pont de Ripoll

Des del consell comarcal també han fet referència al "deteriorament alarmant" del pont del ferrocarril que passa per damunt de l'aiguabarreig del Ter i el Freser. "Des de fa anys que es pot apreciar com, en molts punts, el formigó ha cedit i l’armadura ha quedat a la intempèrie. A més aquesta part metàl·lica presenta rovell", segons han detallat. I han recordat que fa temps que ho han comunicat a Adif i que fins ara no han obtingut resposta. Durant la reunió, un dels responsables de l'empresa s'ha compromès a visitar properament el pont per analitzar els danys.

En la reunió hi havia el subdelegat del govern espanyol a Girona, Albert Bramón; el subdirector general de Transport públic i Mobilitat, Benjamín Cubillo; els presidents dels consells comarcals de la Cerdanya i Osona, Roser Bombardó i Joan Carles Rodríguez, i representants d’Adif i Renfe.

 

Participació