Els senadors gironins d'ERC pregunten al govern espanyol per què ha suspès la línia R3 entre Ripoll i Puigcerdà

Jordi Martí Deulofeu i Elisenda Pérez han presentat un escrit perquè es resolgui una situació que genera un greuge social i econòmic a la població d’ambdues comarques

Imatge retrospectiva d'una protesta a l'estació de Puicerdà pels greuges a la línia R3
Imatge retrospectiva d'una protesta a l'estació de Puicerdà pels greuges a la línia R3 | NG
Redacció
08 de maig del 2020
Actualitzat a les 12:20h
Els senadors per Girona, Jordi Martí Deulofeu i Elisenda Pérez, pregunten al govern espanyol perquè ha suspès la línia R3 entre Ripoll i Puigcerdà durant l’estat d’alarma. En concret, en l’escrit presentat al Senat qüestionen a través de 5 preguntes la mesura que s’ha pres pel greuge social i econòmic que genera a la població d’ambdues comarques.
 
“La línia de ferrocarril R3 és una infraestructura indispensable per al desenvolupament de les comarques d'Osona, el Ripollès i Cerdanya, atès que es tracta del transport públic més sostenible que les comunica entre elles i l'àrea de Barcelona”, exposen en el document.
 
Els senadors per Girona destaquen també que el servei de transport públic amb tren és “indispensable per a unes comarques de l'interior que han de lluitar contra el despoblament, així com el nivell de desenvolupament econòmic suficient per a la seva viabilitat demogràfica i territorial”. I, en aquest sentit, denucnien que la línia R3 pateix “des de fa dècades d'un dèficit d'inversions reiteradament denunciat pels agents del territori.”
 
Aquesta iniciativa parlamentària sorgeix arran de les trobades que els càrrecs electes estan fent per la demarcació de Girona amb l’objectiu de recollir les demandes i necessitats del territori.
 
Les 5 preguntes presentades al Senat: 
 
1. Quins van ser els motius pels quals es va suspendre provisionalment el funcionament de la línia de ferrocarril R3 entre Ripoll i Puigcerdà durant l'Estat d'alarma?
 
2. Per adoptar aquesta decisió es van tenir en compte únicament criteris de mobilitat i/o de salut pública o també es van tenir en compte criteris d'una altra índole, per exemple, mercantils i econòmics? En aquest últim cas, es considera que la reducció de passatgers com a conseqüència de la declaració d'Estat d'alarma és raó suficient per a la suspensió de l'funcionament de la línia R3 en aquest tram?
 
3. Quins criteris van justificar substituir el transport ferroviari entre Ripoll i Puigcerdà pel transport per carretera tenint en compte que en aquest últim és molt més difícil mantenir el distanciament social mínim de seguretat entre els usuaris per fer front a la pandèmia de la COVID-19?
 
4. Per quins motius el transport per carretera amb autobús va oferir menys freqüències horàries que les que es venien oferint en tren dificultant encara més la mobilitat? 
 
5. Tenint en compte que aquesta línia suposadament hauria de ser internacional i acumula molts greuges des del punt de vista de les inversions pendents, com justifica el Govern que un servei públic essencial com el transport públic ferroviari vegi suspès el seu servei en aquest tram sota una perspectiva de mobilitat laboral i d'equilibri i cohesió territorial tractant-se d'una zona de muntanya?