Quan estudiar pràcticament et garanteix una feina

Els estudiants dels cicles formatiu de grau superior de la Fundació Eduard Soler, duals i amb doble titulació, tenen una inserció que frega el 100%

Estudiants dels cicles superiors de la FES
Estudiants dels cicles superiors de la FES | Fundació Eduard Soler
14 de maig del 2020
Actualitzat a les 10:25h
La formació professional s'ha convertit en els darrers anys en un dels camins més ràpids per accedir al mercat laboral. Un dels millors exemples és la Fundació Eduard Soler (FES) de Ripoll, centre pioner en aplicar el model dual que combina estudis amb pràctiques remunerades. Ofereix el cicle formatiu de grau superior en Robòtica, Automatització i Mecatrònica; així com el de Disseny i Programació Avançada. Es tracta en ambdós casos de dobles titulacions –dos títols de grau superior a cursar en tres anys lectius- que tenen una inserció laboral que frega el 100%.

De l'aprenent a la formació professional dual

El Govern ha apostat els darrers anys per impulsar i generalitzar l'FP dual. De fet, es tracta d'incloure en el sistema educatiu la tradicional figura de l'aprenent, tant habitual al nostre país en els àmbits industrial i artesanal. El sistema "estudia i treballa" compagina els estudis i les pràctiques en l'empresa, traslladant a l'entorn laboral part del currículum formatiu.

Josep Maria Casals, director de Formació de la Fundació Eduard Soler, adverteix que cal ser curós en aplicar aquest model “per tal d'adaptar-lo a la idiosincràsia del país i dels sectors productius”. En aquest sentit, la FES és un centre pioner en la implantació del model dual: “Forma part de la nostra filosofia”, explica Casals. La institució va néixer precisament de la voluntat de l'empresari ripollès Eduard Soler, cofundador de Soler & Palau, de fer extensiva la formació tecnològica entre els joves com a via de competitivitat del sector industrial.
 

L'oferta formativa de la FES és dual i de doble titulació. Foto: Fundació Eduard Soler


Els alumnes fan pràctiques en empreses “alineades amb el model i filosofia d'aprenentatge” de la fundació. Se'ls demana realitzar una important tasca de mentoratge –a través de la figura d'un tutor-, així com complir un pla d'acció amb activitats adaptades i la possibilitat de rotar pels seus diversos departaments.

El perfil d'empresa abasta des de pimes fins a multinacionals del sector metall-mecànic, de fabricació de peces o de béns d'equip o de consum que sovint disposen de planta de producció en d'altres països o bé dissenyen, construeixen i instal·len maquinària des de Catalunya a clients de tot el món. Evidentment, part de l'oferta de pràctiques inclou les empreses del Ripollès i del seu entorn més proper, però també d'altres punts del país molt més allunyats. I és que, tal i com destaca Casals, només el 20% dels alumnes dels cicles superiors són de la comarca mentre que el 80% es desplacen de fora.

Una inserció laboral quasi segura

L'administració catalana fa anys que promociona la formació professional pel fet de ser un bon trampolí cap al mercat de treball. Les dades no enganyen: l'atur juvenil a Catalunya s'enfila fins al 30% mentre que entre els estudiants de cicles formatius de grau superior no passa del 9%.

En el cas de l'oferta de la Fundació Eduard Soler –Robòtica, Automatització i Mecatrònica; i Disseny i Programació Avançada-, la inserció laboral frega el 100%. “Són els alumnes els que acaben triant l'empresa on volen realitzar les pràctiques en alternança dual”, explica Casals a NacióDigital. “Són professionals molt demandats i ben valorats laboralment i econòmicament. Ho demostra el fet que vora el 60% dels nostres alumnes ja tenen contracte indefinit en acabar el cicle”, afegeix.
 

Els graduats de la FES tenen una inserció que frega el 100%. Foto: Fundació Eduard Soler


El futur també sembla favorable. “Les prospeccions mostren un creixement de la demanda de tècnics per cobrir la implantació i el desenvolupament de noves tecnologies cap a l'automatització, la robotització i la digitalització”, conclou.   

Dos títols en tres anys

A banda de l'ensenyament dual, l'altra gran especificitat del model de la FES és la doble titulació. O el que és el mateix, obtenir dos títols de cicle formatiu de grau superior en només tres anys lectius. “Hem arribat a aquesta estructura formativa per l'anàlisi de l'experiència i les pròpies demandes del sector industrial, que requereixen perfils tècnics altament qualificats però també molt polivalents”, explica Josep Maria Casals.

En aquest sentit, des la Fundació Eduard Soler, es posa d'exemple la demanda de perfils de tècnics que coneguin de primera mà les particularitats dels sistemes automàtics i les condicions pràctiques de muntatge, manteniment i implantació, alhora que puguin prendre decisions del disseny, de la gestió productiva o de supervisió d'un equip de treball al seu càrrec.

I per què triar la FES entre tota l'oferta formativa? Les raons dels seus responsables són diverses: polivalència, competències professionals i laborals, incorporació d'anglès tècnic com a centre preparador homologat "Cambridge", aprenentatge amb equipaments i instal·lacions industrials, equips reduïts de classe, aprenentatge per projectes, possibilitats d'estada internacional de pràctiques, allotjament per estudiants, docents professionals del sector amb experiència industrial i lectiva, elevades convalidacions en la continuïtat als estudis universitaris, àmplia borsa de treball, entre altres.

Dades d'interès de l'oferta formativa de la FES
 
Doble titulació
Itinerari formatiu amb una durada de 3 anys
Horari lectiu de tarda
Formació Dual Remunerada - Estudia i treballa
Idioma d'impartició en català
Realització a les instal·lacions de la FES, a Ripoll
Classes pràctiques amb equipament industrial
Grups reduïts. Assessorament personalitzat
Una part de la formació és finançada per la Fundació
Disposem d'habitatges per estudiants
Possibilitat d'acollir-se al programa Erasmus +
Centre preparador Cambridge School
Alta inserció laboral
Accés directe a grau universitari

Matrícula gratuïta per a dones

Un dels grans reptes que tenen els ensenyaments professionals en l'àmbit industrial és la manca de dones estudiants. De fet, al conjunt de Catalunya, els cicles formatius d'aquest sector no superen el 3-4% d'inscrites.

La situació no és diferent a la FES. “L'orientació acadèmica i l'acció de l'administració per trencar els estereotips sexistes en l'entorn laboral és una tasca clau”, assenyala Casals. 
 

Les dones tenen la matrícula gratuïta als cicles superiors de la FES. Foto: Fundació Eduard Soler


Per intentar solucionar-ho, la Fundació Eduard Soler ha activat un sistema de beques en femení. Ara bé, no proposen pas una bonificació –com fa Educació per als ensenyaments públics- sinó directament la gratuïtat de la matrícula. Per altra banda, també aposten com a incentiu per una “orientació d'aplicació més social” dels projectes que es treballen en els cicles.
 

Cicles formatius de grau superior de la FES

Consulta aquí tota la informació