Mobilitat

Ripoll reclama millores d'accessibilitat al tren pels usuaris amb mobilitat reduïda

A les barreres arquitectòniques d'estacions i andanes cal sumar-li la dificultat per accedir als combois, moure's pels vagons o trobar banys adaptats

per NacióRipollès, 12 de juliol de 2019 a les 13:48 |
Ramon Comellas ensenyant les dificultats per accedir al tren | Aj. Ripoll
L'Ajuntament de Ripoll denuncia que l'accés al tren per a les persones amb mobilitat reduïda segueix sent un repte i un malson. A les barreres arquitectòniques d'estacions i andanes cal sumar-li la impossibilitat d'accedir fàcilment als combois, moure's pels vagons, amb passadissos massa estrets o la dificultat per trobar banys adaptats, el que fa que molts usuaris encara siguin reticents a utilitzar aquest mitjà de transport.

Aquest és el cas, per exemple, de Ramon Comellas, un veí de Ripoll que fa temps que es queixa per la impossibilitat de pujar sol al tren a causa de la separació entre el tren i l'andana. Aquesta separació, que no compleix la normativa, afecta a totes aquelles persones que tenen una limitació o mobilitat reduïda, a infants i gent gran que poden caure fàcilment, o també a l'accés de cotxets, i posa en evidència la manca d'igualtat de condicions que pateixen aquests col·lectius per fer ús d'aquest mitjà de transport.


Jordi Munell, alcalde de Ripoll, afirma que "els vehicles ferroviaris o l'alçada de l'andana no estan en sintonia, i en moltes ocasions impossibiliten la que hauria de ser la normal accessibilitat als usuaris de mobilitat reduïda però també als usuaris amb cotxets de nadons i infants, als que porten carret de la compra o als usuaris de la 3a edat, essent com som al Ripollès i Cerdanya unes comarques amb molta població envellida que sovint es refia en el ferrocarril bona part de la seva mobilitat".
 
En aquest sentit, l'ajuntament de Ripoll disposa des del 2010 d'un pla d'accessibilitat, i cada any es realitzen millores per suprimir les diferents barreres arquitectòniques en carrers i places de la Ripoll, amb l'objectiu d'adaptar els espais de domini públic perquè qualsevol persona amb limitacions o mobilitat reduïda pugui fer ús de l'espai públic.

La competència de les infraestructures ferroviàries recau sobre el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, i a la vista que el Pla d'accessibilitat de Rodalies de Catalunya sigui una evidència a tot el territori, des de l'ajuntament reclamen al que es realitzi de forma immediata les actuacions pertinents per tal d'evitar el perill existent pel que fa als viatgers en general i sobretot a les persones amb mobilitat reduïda.

Munell també afegeix que "a l'ensurt de l'accident ferroviari dins el túnel de Toses de fa pocs dies, i a l'enèsima reivindicació per manca d'inversions i manteniment a la línia R3 per part d'ADIF, hi hem d'afegir a més, l'enèsima queixa per la poca sensibilitat per la idoneïtat del material que disposa en circulació l'R3 per part de l'operadora RENFE" i que "així, ens toca una vegada més reivindicar serveis del S. XXI per als nostres pobles, adaptats a les normatives i a la necessària igualtat entre tots els ciutadans del país i que no comportin barreres als usuaris".

 

Participació