L'oficina de la Seguretat Social de Ripoll obrirà tres dies aquest mes de desembre

L'Ajuntament ha aconseguit que obri el 3, 10 i 18 de desembre amb funcionaris de Figueres i Olot i ha explicat que la treballadora que hi havia ha agafat una baixa de llarga durada

L'oficina de la Seguretat Social de Ripoll obrirà tres dies aquest mes de desembre
L'oficina de la Seguretat Social de Ripoll obrirà tres dies aquest mes de desembre | Isaac Muntadas
Isaac Muntadas
29 de novembre del 2018
Actualitzat a les 14:05h
L'Ajuntament de Ripoll ha aconseguit trobar una solució temporal per tal que l'oficina de la Seguretat Social (INSS) obri, almenys, tres dies d'aquest mes de desembre davant de la situació excepcional de manca de personal. En principi, l'oficina de l'INSS obrirà els dies 3, 10 i 18 del mes que ve en horari de matins (de 10 a 14h). El consistori ha emès un comunicat on explica que per sol·licitar els serveis d'aquest organisme s'ha de trucar primer a l'Ajuntament, al 972714142 de 8 a 14.30h, per deixar les dades de contacte. Tot seguit, aquest ens traspassarà la informació al personal de l'INSS, que contactarà directament a les persones interessades per concertar la cita prèvia.

La inquietud d'alguns veïns de la vila pel tancament temporal de l'oficina de la Seguretat Social es va traslladar al ple municipal d'aquest passat dimarts. El portaveu d'ERC, Roger Bosch, va voler conèixer de primera mà el contingut de la reunió entre l'alcalde de Ripoll, Jordi Munell (PDECat-DC) i el director provincial de l'INSS. El batlle ripollès va explicar-li que, arran de la preocupació d'alguns vilatans sobre aquest assumpte, van manifestar aquesta preocupació al director provincial i també al subdelegat del Govern a Girona, Albert Bramon. Precisament, aquest passat dimarts, el consistori va adreçar una carta al conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani (ERC) expressant el neguit de què l'oficina de la Seguretat Social estigui molts dies tancada.

Problemes de personal i destí poc desitjat

Segons el director provincial, el motiu d'aquest tancament reiterat de l'oficina de l'INSS és que tenen un problema crònic de manca de personal, ja que fa sis anys que no es convoquen places de funcionari per aquest sector. Per altra banda, la demarcació de Girona no és la més desitjada per les persones que opten a places de funcionari. De fet, molts dels treballadors que acaben a parar a les comarques gironines, de seguida demanen el canvi de destinació o una comissió de serveis i se'n tornen cap als seus llocs d'origen.

En el cas concret de Ripoll, la funcionària que ocupava aquesta plaça va venir de Galícia i només s'hi va estar uns dies per uns ''problemes d'adaptació''. Munell ha relatat que, el mateix dia que va començar a treballar, el cap d'una estona va comunicar que es trobava malament i va demanar la baixa laboral. A més, aquesta persona s'ha desplaçat a la seva població d'origen i; per tant, sembla ser que es tractaria d'una baixa de llarga durada. L'INSS no té prou personal per cobrir aquesta baixa i, durant aquest temps, alguns dies ha vingut una persona de l'oficina d'Olot o de Figueres. ''També han acumulat dies de lliure disposició i algunes vacances i no tenien un substitut'', ha afegit l'alcalde. Amb el retorn d'algunes persones que feien vacances, aquest mes de desembre es podrà obrir la oficina tres dies -dos dilluns i un dimarts-. Per altra banda, com que les oficines funcionen amb cita prèvia, es concentraran les visites dels ciutadans en aquests dies.
 

S'haurà de demanar cita prèvia a través de l'Ajuntament per poder ser atès a l'INSS de Ripoll Foto: Isaac Muntadas


Formació de personal pels tràmits informàtics

Munell també ha puntualitzat que es dóna la circumstància que moltes de les accions o consultes que es feien a l'oficina de l'INSS amb el funcionari, es poden fer sense la seva presència física a través d'una aplicació web en què únicament es demana un codi d'accés. Com que la majoria dels usuaris d'aquest servei són persones que no estan habituades a l'ús de les noves tecnologies, el consistori ripollès es va comprometre a fer una sessió formativa voluntària als treballadors de diferents administracions de Ripoll (Ajuntament, Casal Cívic o Punt Òmnia) per tal d'ajudar a les persones que tenen dificultats per fer tràmits a través d'Internet. ''Aquestes persones poden fer el tràmit sense la necessitat d'un funcionari i els podríem assessorar per aconseguir la clau d'accés'', ha detallat. D'aquesta manera poden accedir a l'historial laboral o estudiar el tema de simulació de la pensió.

El batlle ripollès també ha aclarit que entre el 25 i el 35% de les gestions que es feien en aquesta oficina no eren de la seva competència exclusiva, sinó de la tresoreria de la Seguretat Social, que té la seva seu al carrer Josep Maria Pellicer. Aquest servei si que té funcionaris i està obert cada dia. En aquest sentit, el director provincial de l'INSS va aconsellar a l'Ajuntament que tots els tràmits de tresoreria es fessin a la seu destinada a aquest servei; les gestions en què no calgués funcionari es fessin mitjançant l'aplicatiu web i la resta de tràmits es farien de forma presencial en aquests dies que s'han habilitat mentre no hi hagués un relleu. D'altra banda, l'Ajuntament veient ''la deixadesa'' per part de les institucions estatals, ha demanat que aquest servei es traspassi a la conselleria homònima de la Generalitat de Catalunya.
 

Alguns tràmits es poden fer a la tresoreria de la Seguretat Social de Ripoll Foto: Isaac Muntadas