Ripoll

Ripoll presenta un Pla Educatiu d'Entorn que vol acompanyar els joves dels 0 als 20 anys

La franja de 0 a 16 anys està més controlada perquè està escolaritzada i, a partir d'aquesta edat, tindran un paper molt important les famílies i les entitats

per Isaac Muntadas , Ripoll, 16 de novembre de 2018 a les 07:38 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 16 de novembre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Pla Educatiu d'Entorn (PEE) de Ripoll s'ha presentat aquest dijous a la tarda a la sala Tomàs Raguer del Museu Etnogràfic de la vila amb la presència d'una quarantena de persones, la majoria de les quals tenien lligams amb el món de l'educació. La regidora de l'equip de govern, Dolors Vilalta (PDeCAT-DC), ha explicat que el PEE és un projecte que el Departament d'Ensenyament va impulsar l'any 2005 i que ara s'ha volgut donar-li una major dimensió. Bàsicament, el PEE diu que l'educació no només ha d'estar present en l'àmbit escolar sinó que ha d'expandir-se a la família, al carrer i a les entitats.

Vilalta ha detallat que el PEE aposta per una acció d'orientació i acompanyament de l'alumnat de 0 a 20 anys. Aquest seguiment a les persones es faria fins que estiguin integrades al món laboral. La regidora del consistori ripollès ha assenyalat que dels 0 als 16 anys aquest acompanyament és ''relativament fàcil'', ja que els alumnes estan dins del marc d'escolarització. En canvi, la franja que comprèn els joves d'entre 16 i 20 anys està molt diversificada, ja que en aquesta edat hi ha molts nois/es que tenen molt clar quina és la formació que volen cursar i d'altres que no acaben de trobar el camí correcte.


La regidora del PDeCAT-DC ha explicat que, juntament amb quatre municipis més d'arreu de Catalunya, Ripoll és de les poques en vila on s'aplicarà aquest PEE. Segons Vilalta, aquest projecte educatiu ha de servir per aconseguir una convivència pacífica i una adaptació amb el tema de la interculturalitat per tal que hi hagi una integració de totes les ''diferències culturals, religioses o familiars''. Els resultats de la prova pilot que es fa en aquestes cinc poblacions d'arreu del territori català està previst que s'apliquin a la resta de pobles i ciutats del país. De fet, a Ripoll ja es duen a terme molts projectes i activitats per integrar els nens i joves a la societat com són el Lot Nadó, el Consistori Infantil, el Lleure a les Places, el Casal Jove o la Jornada Sénior.

En principi, el PEE es troba en una fase de diagnosi de quina és la convivència i adaptació que hi ha a Ripoll, de la qual se'n trauran conclusions ben aviat. De cara el curs 2019-2020 està previst que s'apliquin les directrius que s'hagin extret d'aquesta radiografia en profunditat.

 

Dolors Vilalta ha explicat que cal acompanyar l'alumnat dels 0 fins als 20 anys Foto: Isaac Muntadas


Les claus de l'èxit del PEE


La inspectora d'Ensenyament del Ripollès, Lourdes Muntaner, ha assegurat que l'èxit educatiu de l'alumne només es pot aconseguir si hi ha una bona cohesió social mitjançant l'equitat, l'ús de la llengua catalana, l'educació intercultural i el foment de la convivència. Muntaner també ha enumerat algunes consignes que cal seguir durant els primers 20 anys de vida d'una persona. Per exemple, ha dit que cal promoure l'escolarització de 0 a 3 anys i els espais familiars; detectar de forma precoç les necessitats educatives i les situacions de risc o vulnerabilitat; evitar l'absentisme i l'abandonament escolar prematur i evitar la segregació escolar i minimitzar els seus riscos.

També creu que s'ha de facilitar la construcció d'itineraris formatius personalitzats que connectin els aprenentatges formals i no formals i millorar les expectatives d'èxit educatiu d'aquells joves que un cop han acabat l'etapa obligatòria no s'hagin graduat o es trobin en risc d'abandonament escolar i fer-ne un seguiment continuat. Precisament, en l'actualitat també tenim l'educació informal, la qual arriba als joves a través d'Internet de forma massiva. ''Si la xarxa es fa servir bé, els joves poden aprendre molt'', ha exemplificat.

Sobre l'abandonament escolar, Muntaner ha apuntat que en la nostra època s'han posat de moda verbs com ''assolir, promocionar o aprovar'', els quals ''poden marcar la vida d'una persona i el seu futur''. ''Hi ha joves que no encaixen en el sistema educatiu perquè no tenen un context favorable o pel què sigui i els hem d'ajudar a trobar el seu lloc'', ha explicitat.
 

Muntaner ha insistit en què cal evitar l'abandonament escolar Foto: Isaac Muntadas


Ripoll, un cas especial

Sant Cugat del Vallès o l'Hospitalet de Llobregat són dues poblacions de l'àrea metropolitana de Catalunya on s'han desplegat Plans Educatius d'Entorn. En principi, els PEE es van concebre per indrets amb contextos socioeconòmics ''desfavorits'' i aquest no és el cas de Ripoll. ''Té una població de 10.000 habitants i 1.200 alumnes però l'entorn no és com el d'altres poblacions més grans'', ha assenyalat. L'objectiu principal d'aquest PEE és que sigui d'on sigui l'alumne se l'hi respecti la seva diversitat i se li donin les mateixes oportunitats. ''Els hem d'ajudar a tenir un sentiment de pertinença amb Ripoll com, per exemple, vincular-los a associacions, entitats o clubs esportius'', ha apuntat.

La tècnica de Comunicació, Participació i Coneixement de l'Ajuntament de Ripoll, Núria Perpinyà, com ja apuntava la regidora Vilalta, ha assegurat que es troben en una fase de diagnosi que té cinc línies d'actors principals: els professionals de l'educació, l'alumnat, les famílies, l'administració local i les entitats. Perpinyà ha dit que esperen tenir la diagnosi acabada per la setmana vinent i la facilitaran a tots els actors del sistema educatiu. Tot seguit, el conegut psicòleg, educador i periodista, Jaume Funes, ha fet una xerrada relacionada amb el tema.

 

Participació