Els serveis funeraris amb planificació anticipada augmenten un 10% en l'últim any al Ripollès

Les persones que es decanten per deixar resolt el seu comiat són majors de 70 anys que no disposen d'assegurança de defunció

El tanatori-crematori de Ripoll es troba entre la capital del Ripollès i Campdevànol
El tanatori-crematori de Ripoll es troba entre la capital del Ripollès i Campdevànol | Àltima
Redacció
30 d'octubre del 2018
Àltima, l'empresa especialitzada en la gestió de serveis funeraris, crematoris i cementiris amb presència al Ripollès a través del tanatori-crematori de Ripoll, ha detectat com ha anat en augment la demanda a la planificació anticipada dels serveis funeraris. Cada vegada són més les persones que trien aquesta opció amb la motivació de deixar el seu comiat resolt per als familiars, i és que en l'últim any aquest tipus de prestació ha augmentat en un 10%, especialment entre els majors de 70 anys que no disposen d'una assegurança de defunció i que veuen d'aquesta forma una via per deixar definit, i fins i tot pagat, el seu funeral.

Segons Josep Ventura, director de Serveis Funeraris d’Àltima, ''constatem que es tracta d'un moment que generalment les persones han evitat o no han volgut planificar, però es va prenent consciència sobre aquest tema per poder triar el que cadascú desitgi per al seu funeral i evitar que la família prengui decisions precipitades en un moment emocionalment tan sensible com és una defunció”.

En paral·lel, es comencen a evidenciar signes de la presa de consciència sobre la importància de planificar, ja que les famílies sol·liciten més informació i pressupostos abans de la defunció. Tal com explica Ventura, “des d’Àltima sempre hem animat a les famílies a que puguin preguntar, sol·licitar i comparar serveis perquè no hagin de prendre decisions precipitades quan arriba el moment”. En aquest sentit, amb l'eina Assessora, que es va implementar l'any passat en tots els tanatoris, resulta molt fàcil per a l'usuari conèixer totes les opcions de les quals disposa en un servei funerari.

També hi ha hagut una evolució en els últims anys dels funerals laics en front els catòlics que, encara que segueixen sent la majoria (85%), els primers ja representen un 15 % dels serveis que Àltima realitza al Ripollès. Existeix una creixent implicació de les famílies als diversos moments del procés funerari i la voluntat d'adaptar cada vegada més el comiat a les seves preferències. En aquesta línia, Àltima permet personalitzar la tapa del fèretre amb la imatge que es triï. És una evolució del servei de taüts per vinil que es va implantar l'any 2014.

Les incineracions segueixen creixent enfront les inhumacions

Els serveis d'incineració mantenen la tendència creixent que s'ha anat registrant any rere any. Segons dades facilitades per Àltima, la cremació manté un augment anual de gairebé un 9,4% a Catalunya, xifra que aconsegueix un 10,55% en el cas d’Àltima durant l'any 2017.

En aquest sentit, al Ripollès la incineració representa un 39% dels serveis funeraris que realitza Àltima, un 9% d’augment respecte l’any anterior. Segons ha precisat el director de l'àrea de Cementiris d'Àltima, Joan Ventura, “la incineració és una demanda que acabarà estabilitzant-se al voltant del 60 % en els propers deu anys en els principals cascos urbans de Catalunya. Per aquest motiu, els cementiris han d'adaptar-se i donar resposta a aquesta tendència garantint una gestió controlada i sostenible de les cendres”.

Arran de les diverses alternatives que permeten una gestió més eficient i responsable de les cendres engegades en els últims anys, un 60 % dels usuaris de serveis funeraris d’Àltima ja opten per taüts sense elements contaminants i un 35 % per urnes biodegradables.
 

Crematori del tanatori de Ripoll. Foto: Àltima


Contínues millores per a l'usuari

Al llarg d'aquest any, Àltima ha anat implementant el programa Assessora en tots els seus centres, una eina que possibilita la tramitació i contractació de serveis i productes de forma directa a les famílies, ja que permet veure en tot moment l'import final dels productes que es van seleccionant i el total de la despesa funerària. Aquest projecte respon a l'objectiu de facilitar als usuaris l'elecció de tots els elements necessaris, en funció del tipus d'enterrament i la despesa desitjats, i garantir la màxima transparència en els serveis.

En paral·lel, Àltima ha renovat la seva pàgina web -www.altima-sfi.com- per oferir un contingut detallat de tots els serveis funeraris d'una forma més dinàmica, visual, accessible i, sobretot, interactiva. La nova web corporativa d’Àltima es converteix en un nou espai de comunicació amb informació detallada, transparent i precisa de tots els centres; assessorament personalitzat al voltant del dol i la defunció; i nous serveis online.

''Fins aquí hem arribat'', el llibre que recopila què fem i com celebrem l'últim adéu

Àltima ha col·laborat en l'edició del sisè títol de la Col·lecció L'Ermità, el llibre Fins aquí hem arribat, que ens parla de rituals i de celebracions, de dites i d'humor, de danses i de representacions i, com no, de cementiris, de funerals, d'esqueles i d'epitafis. Tots els textos estan escrits en un to amable i divulgatiu, plens de curiositats i històries singulars i acompanyats per una cuidada selecció d'imatges i il·lustracions que ens faran més atractiva la seva lectura. A més, compta amb un peculiar pròleg escrit pel popular senyor Marcel·lí Virgili, segons ell mateix «un especialista en la matèria».

Els seus autors, Amadeu Carbó i Jordi Cubillos, grans coneixedors de la cultura d'arrel tradicional, expliquen la profunda empremta que la mort i tot allò que l'envolta ha deixat en la nostra societat en molts aspectes: costums, expressions populars, patrimoni artístic i cultural, etc. També relaten els canvis provocats per la globalització i laïcisme de la societat actual, que han promogut l'aparició de noves pràctiques culturals com el necroturisme o han implantat, amb molta força, celebracions com Halloween.