La variant Est de Ripoll continua endavant en un ple de tràmit

El ple extraordinari d'aquest matí ha servit per aprovar la modificació puntual número 23 amb l'única abstenció de la CUP

Isaac Muntadas
30 d'agost del 2018
Actualitzat a les 11:41h
La variant Est de Ripoll tira endavant amb modificació puntual número 23 del POUM
La variant Est de Ripoll tira endavant amb modificació puntual número 23 del POUM | Arnau Urgell
Ple atípic el què s'ha viscut avui a Ripoll. La sessió extraordinària prevista ha començat a les 8 del matí, en un mes inhàbil com l'agost i sense l'alcalde Jordi Munell, que encara no ha tornat de les vacances. Miquel Rovira (PDeCAT-DC),el batlle en funcions del municipi, ha estat l'encarregat de dirigir una sessió de tràmit i que ha durat menys d'un quart d'hora. Només quatre punts a l'ordre del dia -dividits en dos grans apartats- que no han tingut massa història.

Això sí, en el ple s'ha aprovat provisionalment la modificació puntual número 23 del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Ripoll referent a la modificació de la reserva del traçat de la variant est de Ripoll (C-17). Ho ha fet amb els vots a favor de l'equip de govern (PDeCAT-DC), ERC i Fem Ripoll-CP i l'abstenció de la CUP. Bàsicament, aquest punt -molt debatut durant el ple del passat mes de març- ve a ratificar que, si algun dia es fa la variant Est de Ripoll, s'ha de construir per la zona de més amunt de la muntanya de Sant Antoni.

Cal recordar, que en una gran assemblea que es va fer a Ripoll l'any 2009 amb el director general de carreteres d'aleshores, es va escollir aquest traçat -fer la variant molt per sobre de Sant Antoni- i es van desestimar les altres dues opcions perquè s'acostaven massa a la zona habitada de Caganell i els veïns hi estaven en contra. Aquesta resolució es va comunicar a la Direcció General de Carreteres perquè la tingués en compte alhora de redactar la proposta. El problema és que en el POUM, aprovat un any abans, se seguien recollint les tres reserves de sòl. Els veïns van veure que encara eren víctimes d'aquesta afectació i van demanar si es podia modificar el Pla General per treure-la. Les complicacions van arribar en forma d'un informe de Ferrocarriles del Ministeri de Foment, totalment necessari per fer la modificació puntual número 9 del POUM, la qual fixava l'opció de consens com la única vàlida.
 

Miquel Rovira ha substituït a Jordi Munell com alcalde en funcions en el ple d'avui Foto: Isaac Muntadas


Veient que no hi havia manera d'avançar al no disposar d'aquest informe, l'Ajuntament va aprovar una proposta per deixar sense efecte la modificació puntual número 9 del POUM. La solució aportada des d'Urbanisme va ser aprovar la modificació puntual número 23, que es correspon amb el Pla Territorial Parcial de les Comarques Gironines aprovat l'any 2010 i en el què es recull la reserva del traçat de la variant Est de Ripoll amb la tercera opció.

El regidor de la CUP, Santi Llagostera, s'ha abstingut per un principi de coherència amb les darreres votacions. L'edil cupaire ha recordat que en aquesta variant només hi ha previstes dues sortides (la de Can Villaura i la de pavelló de l'Avellaneda) i que estaria bé tenir-ne alguna entremig perquè poguessin sortir i entrar els cotxes. En aquest sentit, el regidor i cap de l'àrea de Serveis al Territori, Sostenibilitat i Empresa, Joaquim Colomer (PDeCAT), ha recordat al representant de la CUP que la funció d'aquesta variant és evitar que els camions i una gran quantitat de vehicles travessin el poble pel mig de Ripoll i, d'aquesta manera, aconseguir disminuir el desgast del ferm del carrer Progrés -el qual s'ha de canviar força sovint-. Així també es disminueix el risc d'accidents, de sorolls i de contaminació pels veïns del barri. Certament, amb aquesta proposta s'evita la massificació de trànsit pel carrer Progrés, però també és veritat que els cotxes no podrien entrar a Ripoll i, per fer-ho, haurien de girar a l'Avellaneda o can Villaura. L'equilibri sempre és complicat.

Més zona verda a Ripoll

L'Ajuntament de Ripoll també ha aprovat per unanimitat la modificació puntual número 21 del POUM en referència al polígon d'actuació 2.05 ''La Granja''. Es tracta d'una actuació a la carretera de Vallfogona just a l'entrada del barri de Vistalegre. És una superfície de 2.500 metres quadrats a on hi ha dues tipologies de solars de terrenys: un és una zona verda (1.800m2) i l'altra un terreny per construir-hi un habitatge (700m2). A dins de l'espai reservat a la construcció hi havia un transformador i ara s'ha separat d'aquesta zona i s'ha qualificat com a servei tècnic. D'aquesta manera, la zona dedicada a l'habitatge s'ha delimitat més cap amunt i la zona verda augmenta en uns 30 metres quadrats. En definitiva, el carrer queda més ordenat del què estava en un principi.