Sant Joan de les Abadesses

Sant Joan enllesteix les parades de bus i l'aparcament de Can Crehuet

L'alcalde ha dit que faran més transparent la marquesina de davant de la residència i ha lamentat l'actitud de l'oposició amb el projecte. El pàrquing de Can Crehuet s'ha ampliat en vint places (unes 75) i n'hi haurà dues per vehicles elèctrics

, Sant Joan de les Abadesses | 09/08/2018 a les 15:04h
Arxivat a: Territori i medi ambient, Fundació Emma, obres, Cinc Fonts, Ramon Roqué, MES, Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses, parades d'autobús, aparcaments, Can Crehuet
L'aparcament de Can Crehuet té unes 75 places després de l'ampliació, dues per vehicles elèctrics
L'aparcament de Can Crehuet té unes 75 places després de l'ampliació, dues per vehicles elèctrics | Isaac Muntadas
Les obres de construcció de les dues parades d'autobús i de l'ampliació de l'aparcament de Can Crehuet de Sant Joan de les Abadesses ja són història. Aquesta darrera setmana s'ha enllestit el gruix principal d'aquestes dues actuacions tant necessàries pel municipi i ja només queden alguns petits retocs per acabar de completar-les. NacióRipollès ha pogut parlar amb l'alcalde santjoaní, Ramon Roqué (MES), perquè expliqués les claus d'aquestes obres tan demandades i, pel què es refereix a les parades d'autocar, també polèmiques, ja que els dos partits de l'oposició (ERC i el PDeCAT) mai les han vist amb bons ulls.

Començant per les parades de bus, que estan situades al costat de la Fundació Emma i del mural del Clownia, han costat uns 200.000 euros finançats pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i de la Direcció General de Mobilitat (DGM). Cal dir que l'Ajuntament ha anat fent actuacions paral·leles fora del projecte per acabar d'endreçar i millorar l'entorn de les parades com la col·locació d'un punt de llum, la realització dels guals i la supressió d'algunes barreres arquitectòniques de la zona.


Segons ha explicat l'alcalde, és essencial que les dues noves parades d'autobús s'hagin pogut ubicar al peu de la carretera nacional, ja que d'aquesta manera l'autocar pot fer una parada ràpida i no perdre temps per incorporar-se de nou al trajecte. Amb això s'aconsegueix que el transport públic sigui competitiu respecte el vehicle privat. De fet, que les parades fossin a peu de carretera era una condició indispensable de la DGM perquè tots els busos continuessin parant a Sant Joan. ''Havíem de trobar una solució per no perdre serveis'', ha expressat Roqué.
 

La marquesina més propera a la Fundació Emma es farà d'un color més transparent Foto: Isaac Muntadas


Crítiques a l'oposició

Durant aquests anys anteriors a la construcció de les parades, l'alcalde santjoaní ha afirmat que l'equip de govern tenia la responsabilitat de trobar una solució i no ha estat gens fàcil. ''L'oposició no ens ha facilitat el procés ni ens ha aportat idees per solucionar el problema. Ho hem fet sols i amb molta paciència per fer millor el projecte escoltant a tothom'', ha asseverat. Aquest és un dels motius pel qual s'ha anat endarrerint. A més, Roqué ha insistit en què els partits de l'oposició han tingut una actitud ''injusta'' a l'hora de criticar sistemàticament el projecte. El batlle santjoaní ha recordat que tan ERC com el PDeCAT demanaven que les parades tornessin al seu antic emplaçament (Can Crehuet). Un fet que, segons Roqué, no garanteix que el servei d'autocars sigui de ''qualitat i competitiu'' respecte els vehicles privats.

L'altra fet que ha provocat l'endarreriment de l'obra ha estat que fins fa poc temps no hi havia l'espai necessari per ubicar-hi les parades. Primer, es va haver de traslladar el centre de Salut de lloc perquè quedés una parcel·la buida a la banda on hi ha el mural del Clownia. I tot seguit, fins que no es va executar el projecte de les terrasses de la Fundació Emma no es va obrir un nou espai per col·locar-hi l'altra parada. Ara, un cop acabada l'obra -a finals de juliol-, Roqué considera que l'actuació té un ''bon aspecte urbanístic'', pensa que les parades encaixen bé amb l'entorn i creu que s'ha millorat la qualitat residencial de la zona. L'alcalde també ha revelat que encara queda fer-hi alguna millora que té a veure amb la marquesina que hi ha davant d'una finestra de la residència. Roqué es va comprometre a millorar la visibilitat pels avis i tenen previst fer-la més transparent perquè s'integri millor amb l'entorn.
 

Ramon Roqué ha lamentat l'actitud de l'oposició envers aquest projecte Foto: Isaac Muntadas


Can Crehuet, una ampliació necessària

Paral·lelament a la finalització de les obres de les parades d'autobús, aquesta setmana l'Ajuntament també ha acabat les de l'ampliació de l'aparcament de Can Crehuet en més de vint places. A partir d'ara, el pàrquing tindrà capacitat per uns 75 vehicles quan abans només n'hi cabien uns 50. A més, una de les grans novetats és que aquesta bossa d'aparcaments tindrà dues places just a l'entrada per a vehicles elèctrics amb un carregador semi ràpid. ''El pàrquing s'ha modernitzat i dóna resposta a cotxes elèctrics'', ha apuntat Roqué. Ara només faltaria posar-hi unes jardineres que s'instal·laran cap als mesos d'hivern.

Aquesta actuació ha costat un total de 100.000 euros i, amb aquests diners, s'ha aconseguit ''el màxim aparcament amb una mínima inversió''. Per Roqué era totalment imprescindible per Sant Joan aconseguir ampliar la bossa d'aparcaments al centre del poble i amb les obres a Can Crehuet s'ha assolit aquesta fita. Això sí, el batlle santjoaní també ha explicat que hi ha hagut una sèrie de limitacions a l'hora d'ampliar aquest pàrquing.

En primer lloc, s'ha de recordar que l'ampliació s'ha fet en una propietat privada i això provoca que ''sempre s'hagi d'entendre com un aparcament temporal''; per tant, a l'hora d'invertir-hi sempre s'ha hagut de fer pensant en un cost d'inversió mínim. Això significa que s'ha evitat fer esculleres o murs. A banda d'aquest condicionant econòmic, també hi ha influït que la carretera de Santigosa estigui just a sobre de l'aparcament. ''Han sortit el màxim de places possibles tenint en compte aquests factors'', ha assegurat.
 

L'aparcament de Can Crehuet queda just a sota la carretera de Santigosa Foto: Isaac Muntadas


Més aparcaments a tot el poble

Roquè ha argumentat que la voluntat de l'equip de govern aquests darrers anys ha estat la d'obtenir més places d'aparcament a Can Crehuet, però també a la resta del poble. Això s'ha aconseguit amb l'ampliació de la zona verda al centre del municipi -n'hi ha quasi bé a tot arreu-. Per una banda, gràcies a la zona verda, hi ha més rotació de cotxes i aparcaments al centre urbà de Sant Joan que es complementa a la perfecció amb un pàrquing més estable i que no està condicionat per una limitació de temps com el de Can Crehuet o el de les Cinc Fonts. Precisament, Roqué ha recordat que es va modificar el POUM per doblar les places d'aparcament de 50 a 100. ''Tenim aparcament perquè la gent de fora ens pugui visitar i alhora facilitem la mobilitat dels que hi viuen'', ha conclòs.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Fira de la Carbassa de Sant Joan de les Abadesses
Fira de la Carbassa de Sant Joan de les Abadesses | Arnau Urgell
Arnau Urgell
Els exemplars de quasi mitja tona, gran atractiu de la Fira de la Carbassa de Sant Joan de les Abadesses
La neteja a la llera del riu Ter, a Ripoll, ha començat aquest dilluns
La neteja a la llera del riu Ter, a Ripoll, ha començat aquest dilluns | Isaac Muntadas
Està previst que els treballs s'allarguin fins a finals d'any i costin entre mig milió i un milió d'euros
Una imatge de l'edició de l'any passat del trial de clàssiques de Santigosa
Una imatge de l'edició de l'any passat del trial de clàssiques de Santigosa | Facebook Moto Club Abadesses
Enguany se celebraran els 2 Dies Trial Santigosa-Nens perquè hi puguin competir els nens d'entre 8 i 14 anys, que si funciona es podria repetir