Pardines viu un malson pels permanents problemes de cobertura mòbil

Les dues companyies telefòniques que ofereixen el seu servei al municipi, Movistar i Vodafone, no funcionen com tocaria | Amb Movistar el problema de cobertura és permanent mentre que Vodafone fa pràcticament un mes que no presta un bon servei

Isaac Muntadas
12 de març del 2018
Actualitzat el 13 de març a les 16:33h
Pardines, com la majoria de pobles de comarques de muntanya, té problemes de cobertura mòbil i accés a Internet
Pardines, com la majoria de pobles de comarques de muntanya, té problemes de cobertura mòbil i accés a Internet | Arnau Urgell
Un dels maldecaps més estesos a la majoria de municipis de les comarques de muntanya del Pirineu són els problemes de cobertura mòbil i la poca o nul·la accessibilitat a Internet. El Ripollès no n'és l'excepció i la població de Pardines ho exemplifica a la perfecció. Aquest petit poble de només 160 habitants disposa de dues companyies telefòniques que li presten servei: Movistar i Vodafone. I ara mateix no n'hi cap que garanteixi els serveis mínims de cobertura mòbil i d'accés a la xarxa.

El darrer incident al municipi per la manca de cobertura s'ha produït amb Vodafone amb ''qui fins ara no havíem tingut mai cap problema'', ha assegurat l'alcaldessa de Pardines, Núria Pérez, en declaracions a NacióRipollès. Des de fa pràcticament un mes és gairebé impossible rebre trucades o connectar-se a Internet si ets client de Vodafone a Pardines. Els veïns del poble estan farts d'aquesta situació i reclamen una solució al problema d'immediat. Aquest és el cas de Jordi Batalla, que fa uns dos anys i mig va decidir marxar de Barcelona per instal·lar-se a Pardines amb la seva parella i les seves tres filles. Batalla, juntament amb la seva dona, és autònom i treballa de dissenyador des del seu domicili particular i només s'ha de desplaçar quan va a visitar els clients per qui treballa.

Abans de venir a Pardines, aquest dissenyador es va informar de com estava el tema de la cobertura mòbil al poble. ''Ens van dir que Movistar anava malament perquè hi havia un repetidor que feia anys que no anava i la majoria de veïns s'havien passat a Vodafone'', ha exposat. Ell va seguir amb l'exemple però fa cosa d'uns quinze dies que pràcticament és impossible tenir cobertura. ''Avui n'hi ha molt poca'', ha explicat; tot i que aquest cap de setmana n'hi va tornar a haver. ''Quan et queixes una mica, llavors apareix'', ha lamentat. A més, Batalla sospita que quan la cobertura torna a Pardines és perquè desapareix en un altre lloc perquè les companyies ''no donen l'abast a tot el què demanen els clients''.
 

Ara mateix, ni Vodafone ni Movistar ofereixen un bon servei al municipi i és molt difícil rebre o fer trucades Foto: Adrià Costa


Una odissea per rebre i fer trucades o missatges

Segons explica Batalla, la feina de dissenyador implica moure arxius d'imatge a través de la xarxa que pesen molt i, és per això, que van decidir moure's per Internet amb Eurona -una companyia de telecomunicacions que funciona per satèl·lit, ja que no confiaven gens ni mica ni amb Movistar ni amb Vodafone. En canvi, el servei de telèfon el tenen contractat amb aquesta darrera companyia i, de tant en tant, han de fer autèntiques filigranes per tenir cobertura. Batalla comenta que, en algunes ocasions, ha de sortir de casa i anar caminant pel poble durant tres minuts -plogui o faci vent- per poder parlar amb un client. ''Tu no pots dir-li que estàs perdent la senyal i que el trucaràs en un altre moment perquè hi pots perdre diners'', s'ha queixat.

Batalla, com la gran majoria de veïns dels municipis -alguns dels quals també tenen negocis-, estan indignats per aquesta situació. De fet, en reiterades ocasions han traslladat la seva queixa a l'Ajuntament, que s'ha redirigit a Vodafone perquè els hi arregli el problema. ''En principi, obren una incidència i al cap d'uns dies t'ho arreglen'', ha relatat. El problema és que la reparació és un pedaç i, avui mateix, ja només disposaven, com a molt, d'una ratlla de cobertura. Aquest veí està convençut que els alcaldes dels diversos municipis de la comarca afectats es reuneixen per trobar solucions, però creu que s'han de mobilitzar juntament amb els veïns i fer una pressió considerable perquè els escoltin. ''No pot ser que si tens un negoci, no rebis les trucades i els missatges fins que baixes a Ribes de Freser'', ha lamentat. Batalla també creu que, perquè la gent vingui a viure en pobles petits, és imprescindible i bàsic poder tenir cobertura mòbil i accés a Internet.

Movistar i Vodafone es ''fan els sords''

L'alcaldessa de Pardines ha explicat que tenen un telèfon directe d'atenció per parlar amb tècnics de Vodafone i que hi contacten periòdicament per solucionar el problema. Normalment, sol pujar un tècnic amb la furgoneta, suposadament arregla la incidència i marxa. Tot i així, sempre reapareixen els problemes. De fet, aquesta mateixa tarda, Pérez ha contactat amb NacióRipollès per assegurar que al telèfon de contacte directe que tenien amb Vodafone ja no els hi apareix ningú. ''Com que truquem cada dia deuen haver detectat el nostre número i ja no ens agafen les trucades'', ha apuntat.

La problemàtica actual és amb Vodafone però amb Movistar sol ser permanent. A finals del passat mes de gener, les antenes que hi havia al terrat de l'Ajuntament d'aquesta companyia es van espatllar per culpa d'un episodi de mal temps. El consistori ha proposat a Movistar una nova ubicació a la companyia -allà on les té Vodafone actualment- però no han obtingut resposta. ''Cada setmana els truco i em diuen que s'ho han de mirar'', ha revelat. Com que les antenes de Movistar no estan actives, actualment hi ha molt poca cobertura i, si fes un dia ''dolent'' en què hi hagués les ratxes de vent d'aquest diumenge, hauria estat impossible parlar amb l'alcaldessa aquest matí des del lloc on es trobava -l'Ajuntament-. ''Hauria d'haver anat fins al despatx d'alcaldia i tenir visualització directa amb la muntanya de Sant Antoni'', ha assenyalat.

Una possible solució perquè les companyies telefòniques els facin cas seria fer una recollida de signatures entre els veïns i les persones que venen de cap de setmana per fer pressió de forma col·lectiva i traslladar-les a Vodafone i Movistar. Pérez també ha lamentat que no hi hagi un representant de zona de la companyia que s'encarregui de gestionar aquestes incidències i ''doni la cara''. L'alcaldessa també ha criticat que la companyia no sigui capaç de contestar una de les trucades o correus electrònics que l'hi han enviat per saber què està passant. Precisament, el mes d'abril de l'any passat, Pérez va enviar-li una carta a Joaquim Faura, el director general de Telefònica a Catalunya, i encara no han obtingut una resposta. Com en el cas de Batalla, Pérez creu que solucionar aquesta problemàtica ha de ser una prioritat pels alcaldes de la comarca i cal exigir un mínim de servei en poblacions com Pardines perquè la cobertura telefònica i l'accés a Internet és un servei ''bàsic''.
 

L'alcaldessa de Pardines, Núria Pérez, ha denunciat la manca d'informació que els hi donen Vodafone i Movistar sobre els problemes de cobertura que tenen al municipi Foto: Adrià Costa