L'oposició de Sant Joan no vol que la parada d'autocars s'ubiqui davant de la Fundació Emma

ERC i el PDeCat consideren que aquesta actuació elimina un tros del jardí de la residència que donaria ''privacitat'' als avis | Els dos grups municipals han enviat una carta de queixa al conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull

Els portaveus d'ERC i el PDeCat a Sant Joan, Sergi Albrich i Concepció Formatgé, han rebutjat que la parada d'autobusos es faci al jardí de la Fundació Emma
Els portaveus d'ERC i el PDeCat a Sant Joan, Sergi Albrich i Concepció Formatgé, han rebutjat que la parada d'autobusos es faci al jardí de la Fundació Emma | Isaac Muntadas
Isaac Muntadas
25 de juliol del 2017
Actualitzat el 26 de juliol a les 8:18h
Els dos grups a l'oposició de Sant Joan de les Abadesses, ERC i el PDeCat, han unit forces per demanar a l'equip de govern de MES que no ubiqui la nova parada d'autocars al jardí de la cantonada a davant de la Fundació Emma. Els seus portaveus, Sergi Albrich i Concepció Formatgé respectivament, han convocat una roda de premsa aquest dimarts a la tarda per explicar que cal aturar les obres de la parada de busos i buscar una solució alternativa. Per evidenciar el seu desacord amb aquesta actuació han escrit conjuntament una carta de queixa al conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull (Junts pel Sí), per explicar-li la problemàtica existent.

La regidora demòcrata, Concepció Formatgé, ha argumentat aquesta posició dient que ''la mica'' d'espai de verd que quedaria pels avis els hi oferiria més ''privacitat'' i un entorn més ''bonic'' encara que no l'utilitzessin. Formatgé ha assenyalat que si allà s'hi construeix la parada d'autocars hi haurà més soroll i fums. En principi, i segons el plànol del projecte, aquesta parada s'ubicaria a la cantonada dreta -anant cap a Ripoll- de davant l'edifici. En aquest espai hi ha una espècie d'hortet i també una petita zona verda.

Pels dos regidors, la distància que hi ha actualment entre la terrassa -l'altra projecte que s'està executant i que està xifrat en 100.000 euros- i la carretera ''encara és un espai agradable i de tranquil·litat''. El problema és que la construcció de la parada eliminaria aquest tros de jardí i només hi hauria un passeig pels vianants d'uns dos metres entre la terrassa i els busos. ''L'acabament de la terrassa estarà en contacte amb els vehicles'', ha reiterat Formatgé. També s'ha de remarcar que es traurien els arbustos de davant la residència i això encara reduiria més la intimitat dels residents.
 

En aquest plànol es pot veure el lloc exacte on s'ubicarà la parada d'autobusos i les terrasses amb el passeig pels vianants entremig Foto: ERC i PDeCat Sant Joan


Terrasses, sí; parada d'autobús, no

La regidora del PDeCat també ha volgut remarcar que tant el seu partit com ERC han defensat que es facin les terrasses i que des de l'equip de govern hi ha hagut la intenció de barrejar de manera ''malintencionada'' el tema de les terrasses amb el de la parada d'autobusos. ''Són dues coses totalment diferents'', ha subratllat la portaveu demòcrata. Formatgé ha explicat que li ha sabut un ''greu especial'' que en alguna reunió amb membres de la Fundació Emma, semblés que ''fóssim poc sensibles'' amb els residents. El PDeCat i ERC sempre han defensat la construcció de les terrasses perquè facilitaria la feina a les cuidadores i milloraria la qualitat de vida dels avis. En aquest sentit, el portaveu d'ERC, Sergi Albrich, ha detallat que en el moment que el criteri tècnic de les tècniques de la Fundació i de les cuidadores va ser el de fer aquestes terrasses per millorar l'accessibilitat, no hi van posar cap trava ja que aquesta actuació permetria una millor gestió dels residents a l'hora de poder-los fer entrar i sortir de la residència.

Una altra història és la parada d'autobusos que l'oposició en cap cas vol que es faci allà perquè eliminaria el jardí que hi queda i, segons el regidor republicà, qui hi perdria serien els residents. El principal problema que hi veu Albrich és que ''la majoria absoluta de l'equip de govern no ha ajudat a què hi hagi cap mena de consens polític ni social per buscar una alternativa factible per les parades d'autocars''. De fet, el regidor d'ERC ha recordat que entre els dos grups a l'oposició han reivindicat una trentena de vegades que es busqués una solució alternativa ''perquè fa anys que dura la volatilitat de la parada''. Per ells, aquesta és la ''pitjor'' solució possible, ja que afecta a les persones grans ''que estan en els últims estadis de la seva vida i, en comptes, d'incrementar-los la qualitat de vida, els hi retallem''.

Albrich també ha deixat la porta oberta a sumar-se a eventuals mobilitzacions de desacord per evitar que la parada de busos se situï en aquest espai. De fet, el regidor republicà ha transmès que alguns ciutadans de Sant Joan han expressat la seva preocupació i han fet un crit d'alerta en veure les obres a la Fundació Emma. ''Estarem al costat de qui discrepi d'aquesta parada de bus perquè nosaltres hi discrepem des de fa anys'', ha puntualitzat.
 

ERC i el PDeCat de Sant Joan han enviat una carta de queixa al Departament de Territori i Sostenibilitat Foto: Isaac Muntadas


La parada de busos s'hauria d'haver quedat a Can Crehuet

Sobre quina seria la ubicació ideal de la parada d'autocars des del punt de vista de l'oposició, Albrich ha declarat que aquest debat va més enllà. Fent una cronologia dels fets, el portaveu d'ERC al consistori ha recordat que l'any 2010 es va treure les parada d'autobusos de darrere l'aparcament de Can Crehuet. El regidor republicà ha assenyalat que aquesta decisió es va prendre per part de l'equip de govern ''de pressa i corrents'' sense consensuar-ho amb l'oposició. ''Ens vam trobar d'un dia per l'altre que la parada s'havia posat al mig de la carretera de Camprodon a davant de la fruiteria quan hi havia altres possibilitats'', ha especificat.

Albrich ha assenyalat que abans de canviar de lloc la parada s'hauria hagut de buscar l'indret més oportú ''si és que n'hi havia algun altre''. Per exemple, el regidor d'ERC ha dit que l'espai on s'ha fet la roda de premsa -a la vorera de davant de la plaça Pompeu Fabra just al costat de la Fundació Emma en direcció Camprodon- seria un espai més ampli per encabir-hi la parada. ''El debat no és on hauria d'anar la parada d'autocars, sinó si s'havia de treure del lloc on era si no n'hi havia un de millor per posar-la'', ha manifestat. Albrich ha rebutjat que no es vulguin mullar sobre la ubicació de la parada i ha dit que tenen clar on no ha d'anar: a davant de la Fundació Emma com es preveu en els plànols.