Govern i alcaldes del Vallès Oriental acorden actuacions per millorar la C-17

La Generalitat invertirà 35 MEUR en la millora de la capacitat i l'accessibilitat de la via |Josep Rull: "els usuaris de la via estalviaran cada dia 4.600 hores en cues"

Josep Rull amb els alcaldes de la zona, en la presentació d'avui
Josep Rull amb els alcaldes de la zona, en la presentació d'avui | Generalitat
Redacció
24 de juliol del 2017
Actualitzat a la 13:33h
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, juntament amb els alcaldes de 5 municipis del Vallès Oriental, han presentat avui un conjunt d'actuacions que el Govern farà a la C-17 entre el 2018 i el 2019. L'objectiu dels projectes és el de millorar la capacitat i l'accessibilitat de la via. Les mesures comportaran una inversió estimada de 35 MEUR, i s'han presentat en un acte aquest dilluns a Parets del Vallès. A la presentació hi eren presents els alcaldes de Granollers, Josep Mayoral; Lliçà d'Amunt, Ignasi Simón, Parets del Vallès, Sergi Mingote; Lliçà de Vall, Xavier Serrate; i Montmeló, Antoni Guil.

Segons Josep Rull, amb les actuacions "hi haurà menys retencions i els usuaris del Vallès, d'Osona i del Ripollès estalviaran cada dia 4.600 hores en cues; això vol dir qualitat de vida". També ha destacat la taxa de retorn que tenen els projectes, "que és la proporció entre allò que invertim i allò que recupera el territori", i serà del 64%. Per tant, enfront dels 35 milions que s'invertiran, es recuperaran 242 milions "des del punt de vista de les hores que estalviarem a la gent, de l'activitat econòmica que serem capaços de generar, de la millora en l'accessibilitat a polígons industrials i de la creació de llocs de treball", tal com explica el conseller.

Rull també ha volgut destacar que les obres per als projectes es faran "de manera esglaonada i consensuada amb el territori per no generar una situació de congestió en una via amb un trànsit ja molt dens".
 

Mapa general de les millores. Foto: Generalitat


Una zona amb problemes de fluïdesa i accessibilitat

Des del govern s'estima que el tram de la C-17 entre les autopistes AP-7 i C-33 i la carretera BV-1432, que va de Lliçà d'Amunt a Granollers, augmentarà el volum de cotxes diaris fins a 100.000 en els pròxims 10 anys. El tram entre Parets del Vallès i Lliçà d'Amunt és urbà i periurbà, i compta amb un bon nombre d'accessos i incorporacions que fan registrar una intensitat molt elevada de trànsit. S'ha de tenir en compte també que connecta en sentit Girona amb l'AP-7 i en sentit Barcelona amb la C-33 i amb l'AP-7 (B-30), i aquesta última connexió es produeix en el quilòmetre 13 de la C-17, en un tram de 2 carrils per sentit de molt difícil ampliació.

Per tots aquests factors es registren congestions de trànsit a la zona, en especial a les hores punta, alhora que s'hi presenten alguns problemes d'accessibilitat, tal com reconeix el Govern. Així doncs, el conseller Rull destaca que les mesures previstes estan encaminades a "millorar els estàndards de seguretat i, sobretot, a ampliar la capacitat" de la C-17, alhora que es reordenen i milloren els accessos i enllaços.

Les actuacions, detallades per la Generalitat

Actuació 1. Foto: Generalitat


1.Nova connexió amb l’AP-7, a Parets del Vallès, i ampliació del tronc de l’AP-7 en sentit oest: Es preveu la millora de la connectivitat de la C-17 amb l’AP-7 en sentit oest (cap a Sabadell i Terrassa), mitjançant la construcció d’un nou ramal d’accés des de l’autovia cap a l’autopista i l’ampliació amb un tercer carril d’un tram del tronc de l’AP-7 sentit Barcelona. Aquesta nova connexió suposarà una descongestió del tram de la C-17 sentit Barcelona, situat a Parets, entre els quilòmetres entre 14,8 i 13 (on hi ha l’actual connexió de la C-17 amb l’AP-7 ), ja que permetrà que els vehicles es puguin incorporar a l’AP-7 cap a Barcelona i Terrassa abans.
 
Aquesta actuació se situa en gran part sobre l’AP-7, de titularitat estatal, i en gran part de l’obra s’aprofitarà el viaducte existent sobre la C-17 per fer un canvi de la distribució dels carrils. Caldrà eixamplar el viaducte en un tram d’uns 200 metres de longitud.
 

Actuacions 2 i 3. Foto: Generalitat


2 i 3. Ampliació de la C-17 amb un tercer carril i reordenació d’accessos: Per dotar d’una major capacitat i seguretat la C-17, es preveu la formació d’un tercer carril tant en sentit Vic com en sentit Barcelona, al llarg d’un tram d’uns dos quilòmetres, entre l’enllaç amb la C-35 i la ronda sud de Granollers (C-352).
 
En aquest tram, es redirigeixen els accessos actuals a través de calçades laterals a la C-17 a través de l’enllaç de la C-35 pel sud i de l’enllaç de la C-155 (carretera de Sabadell a Lliçà de Vall) pel nord. Per tal de millorar la capacitat de connexió de la C-17 amb les zones industrials dels costats de la via (polígon industrial de Llevant i futurs creixements previstos), s’habiliten unes sortides intermèdies.
 
Paral·lelament, es reordenaran els accessos en el tram des del punt on s’uneixen els trànsits de la C-17 amb el de les autopistes AP-7 i C-33  fins a l’enllaç de la C-35 (carretera de Parets del Vallès i Circuit de Barcelona-Catalunya). L’objectiu és que el tercer carril ja existent en aquest tram quedi lliure d’accessos i, així, millori la fluïdesa i la seguretat del trànsit. Es reconduiran tots els accessos directes actuals a través de l’enllaç de la C-35.
 
D’altra banda, per absorbir el trànsit que es generarà en els pròxims anys a les zones industrials de Parets del Vallès, es remodelarà  l’actual enllaç entre la C-35 i la C-17 de manera que millori la seva funcionalitat. També es preveu la construcció d’una passera per a vianants i bicicletes per permeabilitzar la C-17 en l’àmbit de Parets. Addicionalment, es projecta una nova rotonda en el quilòmetre 28,7 de la C-35 per tal que els vehicles que provinguin de Montmeló puguin millorar el moviment en direcció cap a Barcelona i cap a Vic per la C-17.
 

Actuació 4. Foto: Generalitat


4. Millora de la connectivitat a les zones industrials del Coll de la Manya i de Can Montcau: En el tram comprès entre la Ronda sud de Granollers i l’enllaç amb la carretera BV-1432 de Lliçà d’Amunt, es preveu millorar l’accessibilitat. Així, es preveu la construcció d’un nou enllaç a l’altura del quilòmetre 19,8 de la C-17, que connectarà amb la zona industrial del coll de la Manya de Granollers i la zona de nova implantació industrial de Can Montcau, a través d’un nou pas inferior de la C-17, que connectarà aquestes dues importants zones d’activitat econòmica. Així mateix, es formaran dos carrils de trenat per a facilitar els moviments entre aquest nou enllaç i la C-17.

5. Millora de l’accessibilitat a Montmeló. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha impulsat un projecte de traçat per definir les connexions necessàries perquè des del camí de Montmeló els conductors puguin accedir més directament i còmodament a la xarxa de vies d’alta capacitat (C-17, C-33 i AP-7), cap a Barcelona i Girona.
 

Actuació 5. Foto: Generalitat