Tots per Camprodon demana aturar les obres del carril bici al passeig Maristany

Els socialistes consideren que les dues travesseres del carril bici Ripoll-Setcases, que passen de banda a banda, malmeten la gespa | L'equip de govern s'ha defensat dient que ha actuat amb ''responsabilitat'' i afegeix que el passeig Maristany seguirà sent una ''joia'' pel poble

Isaac Muntadas
06 de juliol del 2017
Actualitzat a les 18:23h
Les obres a una de les travesseres de la via ciclista del Ter que creua el passeig Maristany a Camprodon
Les obres a una de les travesseres de la via ciclista del Ter que creua el passeig Maristany a Camprodon | Tots per Camprodon
El grup municipal de Tots per Camprodon-CP ha emès un comunicat demanant a la Generalitat i a l'equip de govern municipal la paralització immediata de les obres al passeig Maristany en què s'estan fent dues travesseres del carril bici (via ciclista del Ter) que ha d'unir les poblacions de Ripoll i Setcases. El grup encapçalat per l'exalcalde Esteve Pujol també ha demanat al govern de Junts Fem Camprodon que replantegi les obres aplicant criteris de respecte als ''valors paisatgístics i patrimonials'' d'aquest espai natural emblemàtic pel municipi camprodoní.

Aquests treballs comandats pel Departament de Territori i Sostenibilitat que s'estan executant al passeig Maristany es corresponen al tram del carril bici que connecta Camprodon i Llanars. Una actuació que s'emmarca dins del projecte d'abast nacional de la via ciclista del Ter i que pretén donar continuïtat a l'actual Ruta del Ferro i del Carbó -que enllaça Ripoll amb Sant Joan de les Abadesses- fins a Setcases. Concretament, els treballs consisteixen en dues travesseres que corregeixen l'orientació del carril bici en la direcció de Camprodon a Setcases, tan d'anada com de tornada. Aquests dos carrils, un dels quals està situat a la part de baix del passeig i l'altra a tocar de la carretera de Llanars, travessen el passeig Maristany per la part ample.

Precisament, la queixa de l'oposició és que les obres afecten a la zona verda central amb un pas obert de terra entre la gespa (com es veu a la fotografia) que s'ha de pavimentar perquè hi puguin passar les bicicletes. Els socialistes no comparteixen la decisió de l'equip de govern perquè aquesta actuació ''malmet'' la zona enjardinada del passeig i modifica el seu aspecte d'una manera visible. NacióRipollès s'ha posat en contacte amb Pujol perquè expliqui la postura del seu grup envers aquesta actuació. L'exalcalde ha explicat que estan totalment d'acord en què es faci el carril bici perquè és un projecte que ''s'hi treballa des de fa temps i estem contents que la Generalitat ho faci, però que ho faci ben fet''.

Pujol ha posat en valor l'espai del passeig Maristany dient que és un dels punts més emblemàtics de Camprodon i de ''més valor urbanístic, històric i paisatgístic''. Per tant, segons ha expressat l'exalcalde no s'ha de malmetre fent passar les travesseres per sobre la gespa quan ''hi ha solucions més senzilles'' que poden fer compatibles les obres i la preservació del passeig aplicant només ''el sentit comú''. El portaveu socialista ha assenyalat que les dues travesseres es podrien haver fet a l'inici i al final del passeig sense arribar a entrar-hi, cosa que suposaria fer-los passar per la part asfaltada. Llavors, segons Pujol, només caldria compatibilitzar el trànsit rodat amb el de bicicletes. ''Aquí s'ha tirat pel dret'', ha lamentat.

El portaveu de Tots per Camprodon també s'ha vist sorprès per l'inici de les obres, ja que tot just les van detectar aquest passat dimarts sense saber res del projecte. ''Estem una mica preocupats i estranyats per la poca sensibilitat de la Generalitat, però també de l'equip de govern'', ha apuntat el regidor socialista. El cap de l'oposició també ha expressat que els semblaria ''molt greu'' que s'actués amb fets consumats i que el govern ''fes via'' per pavimentar-ho i finalitzar l'execució de l'obra. Pujol ha assenyalat que aquesta actuació és un ''greu error'', però que encara hi ha temps per rectificar-la.
 

El passeig Maristany de Camprodon es va construir l'any 1920 i el 2009 s'hi van fer unes obres de millora Foto: Junts Fem Camprodon


Millora del passeig l'any 2009, amb Pujol d'alcalde

El regidor de l'oposició també ha volgut recordar que l'any 2009 -quan ell ocupava l'alcaldia, llavors sota les sigles del PSC- es va fer una actuació molt important al passeig Maristany de quasi 1,5 milions d'euros. Cal recordar que aquest espai natural de Camprodon es va construir l'any 1920 (aviat complirà el seu centenari) i, lògicament, s'ha anat envellint i deteriorant amb el pas dels anys. És per això que Pujol, gràcies a l'aportació dels veïns i d'una sèrie de subvencions, va posar-la al dia aplicant criteris paisatgístics de màxim respecte ''sense malmetre la gespa ni els arbres'' per no generar ''controvèrsia ni rebuig''. ''Ara amb una actuació 'menor' resulta que, per no pensar-la, s'ha fet sense sensibilitat i malmetent un dels pilars fonamentals del poble'', ha sentenciat.

El govern diu que ha actuat amb ''responsabilitat''

Sobre aquest assumpte, l'equip de govern de Junts Fem Camprodon té una visió molt diferent de l'oposició i ha emès un altre comunicat per respondre als atacs rebuts per les obres al passeig Maristany. Segons l'equip de govern encapçalat per Xavier Sala, s'ha actuat amb ''responsabilitat'' des del primer dia i també en aquesta obra. ''El passeig Maristany seguirà sent una joia per Camprodon i la seva gent'', ha apuntat. També asseguren que res del què s'està fent és ''irreversible'', però estan segurs que el resultat de tot el procés acabarà sent ''positiu''. En aquest sentit, el govern s'ha compromès a renovar les voreres malmeses i a limitar als vials el pas dels ciclistes pel passeig.

D'altra banda, des del govern han posat en valor l'esforç que ha suposat la creació de la via ciclista del Ter, ja que els municipis de la vall s'han hagut de posar d'acord per concretar i consensuar els trams de cada poble. En aquest cas, com que el carril bici havia de travessar el passeig, el govern sent conscient del seu ''valor patrimonial, paisatgístic i arquitectònic'' va demanar una millora en el projecte previst inicialment per tal que la integració d'aquest tram de la via ciclista al passeig fos el màxim de ''curosa'' i se n'evités malmetre l'essència.

Des del govern també han deixat clar que, com que l'aposta de la Generalitat per aquesta infraestructura era ferma, han destinat tots els esforços, tràmits, exposicions públiques del projecte i reunions tècniques i polítiques que han fet falta perquè el això tirés endavant. A més, en una clara al·lusió al comunicat de l'oposició han contraatacat dient que ''sembla que hi hagi algú que pretén posar una part del poble en contra de l'altra''. De fet, referint-se a les obres realitzades l'any 2009, Junts Fem Camprodon ha criticat l'estat de ''deixadesa'' en què es trobava el passeig Maristany quan van entrar al govern ara fa un parell d'anys (2015). L'equip de govern ha assegurat que d'aquí provenen els problemes de clavegueram actuals i que una gran part dels arbres també van patir desperfectes.

En el comunicat i, salvant les distàncies, el govern ha comparat aquest cas amb l'ocorregut a la zona del Pont Nou, quan l'aleshores alcalde, Esteve Pujol, va haver d'aguantar les manifestacions de la població per un motiu similar. ''Aquella zona, per alguns tan criticada, potser ara és una de les més ben valorades de la Vall de Camprodon'', han asseverat. Per resoldre dubtes sobre el projecte, el govern convocarà el proper dimecres 12 de juliol, a les 8 del vespre, una reunió oberta a tots els veïns a la sala de plens de l'Ajuntament.
 

L'exconseller socialista Joaquim Nadal va inaugurar la remodelació del passeig Maristany de Camprodon Foto: Adrià Costa