Ripoll proposa ara que Incasòl compri el futur polígon de la carretera de les Llosses

Jordi Munell assegurar que "s'han d'explorar totes les opcions possibles perquè el projecte tiri endavant" | La plataforma ciutadana vol omplir els balcons amb pancartes contra el polígon

L'alcalde Jordi Munell ha fet la proposta a Incàsol de comprar la zona
L'alcalde Jordi Munell ha fet la proposta a Incàsol de comprar la zona | Isaac Muntadas
Isaac Muntadas
06 de maig del 2017
Actualitzat a les 12:53h
L'Ajuntament de Ripoll està removent cel i terra per tal que el polígon de la carretera de les Llosses sigui una realitat en el futur. És per aquest motiu que el consistori ha proposat a Incàsol que compri el sector de Can Franquesa -on hi havia l'empresa d'àrids- per tal que pugui urbanitzar-lo. En declaracions a NacióRipollès, l'alcalde Jordi Munell ha explicat que s'han d'explorar totes les opcions possibles perquè el projecte tiri endavant. Entre aquestes possibilitats també hi ha l'opció que ho assumeixi l'Ajuntament ''per cooperació o compensació'' o que els set propietaris d'aquests terrenys es posin d'acord i ho urbanitzin ells. ''El més important és no tancar cap porta i obrir-ne moltes. Veure quina és l'opció més factible de totes'', referma Munell.

El batlle ripollès ha volgut recordar que en els darrers anys a Ripoll alguna d'aquestes opcions s'ha materialitzat en diversos polígons de la població com va passar a Pintors Nord, Mas d'en Bosch o la Barricona en què va ser l'Ajuntament que va urbanitzar-ho o va forçar els propietaris a fer-ho amb contribucions especials. En canvi, al polígon Casanova de Baix va ser la pròpia Incàsol que, amb la voluntat de reequilibrar territoris i situar noves empreses en el mercat, va comprar el sòl per urbanitzar-lo.

Ara mateix, la prioritat del consistori és que el sector de la carretera de les Llosses pugui acollir activitats econòmiques perquè en la fase actual aquest sector està qualificat com un espai rústic; tot i que en el seu moment, ja hi havien funcionat empreses. L'alcalde assegura que fins que aquest terreny no estigui qualificat ''no és garantia de res''. ''Un terreny pot estar 50 anys qualificat i no fer-s'hi res o pot estar qualificat davant la necessitat d'una empresa'', reafirma Munell. De moment, el consistori ja ha fet la petició a Incàsol i ha parlat amb la conselleria per analitzar aquest projecte.

L'alcalde sap de la dificultat d'aquesta actuació ja que Incàsol està acostumada a operacions d'una gran envergadura al Vallès o a Barcelona amb milers de metres quadrats comparat amb el Ripollès ''en què a l'actuació de Can Franquesa no arribem als 40.000 metres quadrats de sòl brut que a la pràctica en serien 20.000 de sòl net''. Per tant, segons explica Munell, a vegades els costos d'urbanització proporcionalment són molt més cars perquè els terrenys són més petits.

El batlle de Ripoll assegura que no és una actuació barata i que ''potser no hi ha un gran negoci a fer perquè si s'ha d'urbanitzar i després vendre a un preu competitiu, difícilment algú ho faria a un lloc com el Ripollès''. Tot i aquesta afirmació, l'alcalde assegura que no és un tema de rendibilitat sinó de repartiment territorial i si ''al Penedès hi guanyes doncs al Ripollès hi has de perdre'' perquè el què es vol és tenir el territori del país reequilibrat. En aquest sentit, Munell diu que s'ha de fer una reflexió social per tal de generar llocs de treball, arrelar professions a la comarca i perquè els joves es quedin al Ripollès. ''L'administració ens ha de donar peixet per tenir un terreny competitiu com els de Gurb o el Vallès'', demana l'alcalde i hi afegeix que cal que, a banda de l'Ajuntament, la Generalitat també aposti per aquest projecte.

Campanya per omplir els balcons amb pancartes contra el polígons

L'anunci de la proposta de l'Ajuntament a Incàsol no ha passat desapercebuda i la reacció per part de la plataforma ciutadana ''Aturem el polígon de la carretera de Les Llosses'' no s'ha fet esperar. Des d'aquest col·lectiu han encetat una campanya perquè els ciutadans de Ripoll omplin els balcons del poble amb banderoles com les que van portar al Parlament de Catalunya quan es van reunir amb la comissió de Territori i Sostenibilitat.

En un comunicat al Facebook, aquesta plataforma ha carregat contra el consistori ripollès dient que l'Ajuntament no sap com solucionar aquesta situació i ''ara vol passar el mort als altres ignorant la inviabilitat d'aquesta proposta''. En l'escrit, li recorden a l'ens municipal que l'administració els ha rebutjat el projecte en diverses ocasions, que l'espai a urbanitzar és rústic, que el consistori no és el propietari de l'espai, la inundabilitat de la zona, les figures de protecció com la del trencalòs que afecten l'espai, les paraules del conseller Rull advocant per no construir més polígons o l'oposició veïnal. Munell ha contestat dient que ''mentre uns es dediquen a anar en contra de la indústria, nosaltres en dediquem a que vinguin empreses per crear llocs de treball''. 
 

Alguns dels membres de la plataforma ciutadana ''Aturem el polígon de la carretera de Les Llosses'' quan van anar al Parlament de Catalunya Foto: Facebook Aturem el polígon de Les Llosses