Santuari Gaia

«M'agrada la manera de fer del meu territori»: front comú de 14 entitats contra les «imposicions» del Santuari Gaia

Caçadors, ramaders i comerciants del Ripollès signen un manifest conjunt per defensar-se dels atacs del santuari animalista de Camprodon

Les entitats també convoquen una trobada el 22 d'abril a Camprodon en què es faran tastets de carn de caça i productes del territori

VÍDEO «RIP Nadia», els animalistes es manifesten a Camprodon per la mort d'una ovella

| 11/04/2017 a les 10:40h
Arxivat a: Societat, ovella Nadia, territori, Santuari Gaia, caçadors, animalistes, Ajuntament de Camprodon, Producte del Ripollès, Associació de ramaders del Ripollès, Unió de Pagesos Ripollès, Societat de Caça de Camprodon
Un dels responsables del Santuari Gaia de Camprodon | Santuari Gaia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 11/04/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El conflicte entre el Santuari Gaia de Camprodon i els col·lectius de caçadors, ramaders i comerciants de la vall i de la resta del Ripollès sembla no tenir final. La gota que ha fet vessar el vas va produir-se en la concentració animalista convocada pels responsables del Santuari Gaia el passat 26 de març a Camprodon per denunciar la mort de l'ovella a Nadia dins del seu recinte quan un gos d'una colla de caçadors va mossegar-la al coll i la va matar. Un total de 14 entitats de la comarca han fet pinya i han signat un manifest conjunt per defensar-se del què qualifiquen com una campanya orquestrada des del santuari per ''difamar i insultar greument'' al col·lectiu de caçadors.

Aquest manifest està signat per les entitats més significatives del Ripollès que tenen una relació directa o indirecta amb els animals. Entre elles hi ha sis colles de caçadors com són la de Vilallonga de Ter, la de Sant Pau, la de Queralbs, la de la Vall del Segadell, Alevins i Batlló. També s'hi han adherit quatre associacions de la comarca com la de Ramaders del Ripollès, la de Criadors d'Eugues de Muntanya del Ripollès, la de Pastors del Ripollès i Producte del Ripollès. A més, aquest manifest compta amb el suport de Cuines de la Vall de Camprodon, la junta de propietaris de la zona, el col·lectiu de comerciants i carnissers de la Vall de Camprodon i la Permanent Comarcal d'Unió de Pagesos del Ripollès.
 


Un manifest molt crític amb el Santuari Gaia

Per començar, el manifest signat per aquestes 14 entitats posa en dubte que la mort de la ovella Nadia fos provocada per un gos de caça i ho argumenten en base a tres punts: la falta de certificació veterinària, el tipus de lesions que presentava l'animal -una ferida al coll considerable- i la geolocalització dels gossos que participaven en la batuda d'un senglar en en el moment que es van produir aquests fets. Des d'aquests col·lectius es denuncia que la gent del territori pateix ''una pressió creixent i criminalització'' provinent de sectors socials ''minoritaris'' però que, segons ells, gaudeixen d'un gran ressò mediàtic que s'alimenta pel ''periodisme sensacionalista''. A més, titllen als animalistes de moure's pel ''desconeixement'' i de creure's que viuen en ''un món dissenyat per Walt Disney''.

El manifest carrega contra els membres del Santuari Gaia dient que ''són gent que ve de fora i es creu amb el dret de dir-nos què està bé i què no''. També han ressaltat que se'ls hi van ''obrir les portes'' quan van arribar al Ripollès i que ara es queixen de tot. La quinzena d'associacions signants del manifest han remarcat que els animalistes ''arriben plens d'exigències i drets però no tenen cap consideració ni volen assumir cap deure amb la gent del territori'' i els han acusat de jugar i manipular els sentiments i el desconeixement de la gent.

El col·lectiu més ofès, segons el manifest és el dels caçadors, que ha tingut diversos estira-i-arronsa amb el Santuari Gaia. Precisament, arran de la mort de l'ovella Nadia els seus fundadors van reclamar la creació d'un perímetre de seguretat al voltant del recinte del santuari -situat a Salarça amb una parcel·la de 23 hectàrees- on hi estigui prohibit caçar com asseguren que ja es fa en altres indrets. La reclamació sorgeix perquè tots els animals que viuen al santuari hi arriben molt dèbils i ''amb greus problemes de salut mental i física'' degut al fet que han estat abandonats, maltractats o explotats pels seus propietaris. Per tant, és impossible que recuperin la confiança en els humans si viuen ''aterrits'' pels trets de les escopetes dels caçadors o els lladrucs dels gossos de caça.

La resposta des d'aquest col·lectiu va ser la de reclamar el dret a caçar en aquella zona ''perquè és una activitat lícita i allà hi ha una àrea privada de caça'', segons va declarar a l'ACN el president de la colla de caçadors de Camprodon, Jaume Vilarrasa. A més, van recordar que en una reunió ara fa quasi bé un mes on es va asseure les dues parts afectades, l'Ajuntament i el Departament d'Agricultura, els membres del santuari es van comprometre a posar uns tancaments de tela ecològica per evitar que hi entressin els gossos -ara hi tenen un pastor elèctric que fa uns 80 centímetres i no impedeix que els cans i passin per sota-. Una mesura de protecció que, de moment, no s'ha dut a terme ja que té un cost de 50.000 euros. Uns diners de què no disposen els propietaris del santuari perquè viuen de donacions i ajuts de la gent.
 

L'alcalde, Xavier Sala, presideix la reunió amb representants del Santuari Gaia i de la Societat de Caça de Camprodon fa un mes. Foto: Ajuntament de Camprodon


Filosofia de vida respectable però no compartida

Tot i les crítiques del manifest envers el Santuari Gaia, el firmants opinen que la seva filosofia de vida i la de la resta d'animalistes és ''respectable'' com a una opció personal però emfatitzen que s'han d'allunyar de ''radicalismes i imposicions i ideològiques''. Precisament, les entitats remarquen que, a diferència del santuari, ells no viuen de les donacions ''sinó del treball i l'esforç diari''. ''No abusem de la bona fe de la gent ni enganyem a ningú'', puntualitzen. De fet, el col·lectiu de caçadors diu que les accions perpetrades pels animalistes ofenen a tots els habitants de la comarca que ''vivim i treballem pel i del territori''. I posen l'exemple dels ramaders i agricultors, que pateixen destrosses dels senglars als seus camps, atacs de guineus i/o voltors a animals vius o destrosses als filats i tancats per part dels cérvols i els cabirols. Els caçadors diuen que aquests problemes no se'ls han inventat utilitzant el programa Photoshop ni amb muntatges audiovisuals. ''No volem convèncer a ningú ni som aquí per dir qui és el bo i qui és el dolent. Només demanem respecte i molta dosi de sentit comú'', reclamen. De fet, els caçadors pensen que la caça té un paper ''clau'' en la gestió i conservació del món rural, pel seu equilibri social, ambiental i econòmic.

Tornant als ramaders, aquest col·lectiu en el comunicat relata que cada dia han de complir amb més exigències i normatives de benestar animal i sanitat ''i som els primers interessants en fer-ho per garantir una traçabilitat i seguretat en la nostra feina''. A més, reclamen que el Santuari Gaia hauria de complir molt més la normativa pel fet que els animals d'aquest recinte ''són un risc sanitari molt gran pels nostres animals i la fauna salvatge que hi interactua''. Per acabar el comunicat, aquestes entitats demanem revisar els criteris ètics i morals de tothom i que es deixi ''d'humanitzar els animals i bestialitzar les persones''.

Més de 600 signatures a Change.org i trobada amb degustació de productes locals

Amb el títol "M'agrada la manera de fer del meu territori" aquestes 14 entitats han impulsat una recollida de signatures de suport a les seves reivindicacions a la plataforma Change.org i ja en porten més de 600 -621 en la darrera actualització-. En aquest cas, l'escrit per unir-se a la causa de la defensa del territori és més genèric i parla de la pressió que ha sofert la gent de comarques per part de sectors ''minoritaris'' que, segons explica el text, volen imposar la seva ideologia i ''radicalisme''. D'altra banda, també puntualitza que la clau per una bona convivència és el respecte i que s'han d'evitar els insults, les amenaces i les imposicions. Finalment, acaba dient que totes les opcions de vida són respectables i apel·la al respecte i al sentit comú.

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Jo també em vull passejar pel bosc
Paulaxxx, 11/04/2017 a les 11:34
+34
-44
EVOLUCIÓ siusplau!!!

Jo també em vull passejar pel bosc sense que la meva integritat perilli.
Cavernícoles
Anònim, 11/04/2017 a les 12:09
+35
-62
Com pot ser que un conflicte entre animalistes i caçadors acabi així? Com pot ser aquesta desproporció davant uns animalistes que sempre han anat i segueixent anant de bones maneres (qualsevol que els conegui una mica ho pot acreditar), buscant reunions, canvis institucionals i una, una sola manifestació, absolutament pacífica i contra ningú a més?? No m'entra al cap com podem tenir aquesta reacció territorial, tradicionalista, pròpia d'homes de les cavernes. Què hi tenen a veure aquí pagesos, productors, comerciants, ramaders, etc.?? Aah.. que són un perill pel seu modus vivendi i toca saltar-los al coll ara que hi ha ocasió no? I deslegitimar-los i desacreditar-los tan com es pugui, amb els arguments que calgui... I que ningú vingui a alterar l'ordre del nostre petit "paradís"
Cavernícoles?
Carrie, 11/04/2017 a les 13:40
+60
-32
pageos, productors, comerciants, ramaders,.... tenen a veure ja que abans de la concentració els animalistes van fer difondre tweets i missatges per facebook on es deia que la gent vingués a la concentració de camprodon però que no es gastés ni un cèntim en cap establiment o empresa de la comarca. Ho deia molt clar: portat el menjar i la beguda de casa. Vaja, que vinguessin a aquí a contaminar: fum del cotxe i llençar les sobres del dinar i que ho paguem els ciutadans de la comarca.
Els caçadors es volgui o no són necessaris: senglars que es creuen a la carretera i posen en perill la seva vida i la dels conductors, guilles que ataquen al bestiar acabat de néixer fins a matar-lo,....
Et pots passejar pel bosc però quan et trobis un senglar de cara, truca al refugi perquè et recuperin perquè de la ventallada que et fotarà, no et quedarà ni ós sencer
el bosc té propietari
Anònim, 11/04/2017 a les 13:54
+54
-28
Agradi o no, el bosc té un propietari que paga religiosament els seus impostos. Aquest propietari resulta que viu de la terra i es troba que la sobrepoblació d'animals salvatges, el senglar sobretot, ocasiona destrosses als seus camps i prats de pastura. El bosc no és de tots!!
El caçador per tan, beneficia aquests propietaris amb la seva actuació. Un boletaire, excurcionista, biciclista, ... no aporten res al propietari...
No ser si som homes de les cavernes però a mi això em recorda més la època de les creuades... gent de fora que va a viure a un lloc i per collons els autòctons tenen de canviar a la seva religió o manera de fer... em sembla patètic un video que va penjar el santuari en què un gos de caça que els va aparèixer. Sortien dient, ara que fem tot el matí perdut amb el gos amb la feina que tenim... tothom del món rural sap que aquell gos l'estacas a una cadena, truques al propietari o bé ja apareixerà perquè el seguirà per la senyal del collar gps que segurament portava..
no hi ha cap necessitat de posarshe a plorar com una magdalena ni que tres persones deixin la seva feina per estar pendents del gos... Ens hem tornat bojos o què???
Per cert, el dia que van trobar la ovella morta, un dels propietaris va penjar una foto al facebook vestit per la ocasió i deia, Listo para ir de fiesta!! Quan va començar tot el circ de la mort de la ovella ja es va encuidar de borrar la publicació i fer tot el teatre pertinent per aconseguir ajudes per ballar el santuari..
a mi també m'agradaria viure en un paradís com el seu pagan-t'ho tot vosaltres...
Producte del Ripollès
Anònim, 11/04/2017 a les 14:23
+29
-60
S'ha acabat comprar Productes del Ripollès i anar a les seves fires.
Si son una entitat comarcal han de ser neutrals, mai posicionar-se a favor ni en contra d'una part de la comarca. A títol personal poden tenir els ideals que volguin i signar tants manifest com plagui, pero en nom d'una entitat comarcal s'ha de respectar a tothom, encara més cuan es rep ajuda de Ripollès desenvolupament, dels fons europeus i altres organismes que están mantinguts amb els diners de tots, fins i tot d'aquests contra qui es signa el manifest.
Respecte!
Productora del Ripollès, 11/04/2017 a les 15:57
+64
-24
Els productors del Ripollès no podem ser neutrals perquè, com bé deus saber, la majoria de nosaltres treballem amb bestiar o amb els seus productes derivats. No ens podem quedar de braços plegats quan personatges com els del Santuario Gaia ens titllen d'assassins o de maltractar sistemàticament els nostres animals. Per dignitat i perquè no és veritat.

I sí, tots junts tanquem files. Perquè un dia ens fan treure les esquelles del nostre bestiar; el següent no ens deixen escampar fems als nostres camps durant els caps de setmana; un altre dia els molesta el cant del all de bon matí o ens fan treure el so de les campanes de l'església... Ja n'hi ha prou! Quan en trepitgen a un, de certa manera ens estan aixafant a tots. I quan qüestionen els caçadors, ens qüestionen també a nosaltres. Perquè al medi rural cada un de nosaltres -pagesos, ramaders, caçadors, botiguers, carnissers, propietaris forestals, negocis turístics... - exercim la nostra funció i ens complementem per tal de mantenir l'equilibri del nostre ecosistema natural, social, econòmic i cultural.

Perquè, senyors i senyores, no oblidem que nosaltres, les persones, també formem part d'aquest ecosistema. No som uns éssers omnipotents que ens mirem la vida des d'un estadi superior enfilats dalt d'una talaia... Almenys, i per sort, aquí a la Vall de Camprodon, molts encara toquem de peus a terra. Prou supremacia i més sentit comú!
Molt bé!!!👏👏👏
Anònim, 11/04/2017 a les 16:24
+46
-16
Molt ben dit Productora del Ripollès!!! 👏👏👏
Em sembla DE SENTIT COMÚ que es posicionin quan la majoria de productes del ripollès o són animals o d'origen animal!!
kk
FUET ATÒMIC, 11/04/2017 a les 22:02
+23
-38
1.- El problema dels senglars l’heu provocat vosaltres mateixos, al llarg del temps tan pagesos com caçadors, uns per exterminar els depredadors naturals per tal de no tenir de vigilar els ramats i dedicar-se a altres tasques. Els caçadors molts anys enrere, van creuar els senglars amb porc de granja on originàriament el senglar només tenien una o dues cries i ara en tenen entre 4 i 6 cries així per poder caçar més, ara a més s’han creuat amb pocs vietnamites que han deixat abandonats els vostres estimats pixapins...
2.- El 30% del canvi climàtic bé donat per l’emissió de la vostre estimada vedella...
3.- El 70% de les fonts del territori català estàn contaminades pels purins...
4.- Una gran incidència en l’aparició i evolució del càncer de colon és per l’ingesta de carn...
5.- Cap amant dels animals li fotria cap tret al cap de dos agents rurals...senzillament perquè no van amb escopeta...
6.- El Ripollès i els seus polítics són de puta pena...només aposten pel turisme, molt típic d’una república bananera, on són les empreses altament tecnològiques ???
7.- Etc.............
Una vila i una rasa
Home de Crom i de Nyon, 12/04/2017 a les 01:54
+30
-39
Després de llegir la carta que el president dels caçadors va enviar a un mitjà de comunicació "amic", carregat de faltes (ortogràfiques i de respecte), em queda molt més clar encara que la gent del Santuari Gaia tenen més raó que un sant.
Si fos per la gent que es manifestarà en aquesta nova concentració, encara hauríem d'inventar la roda.
Radicalisme, imposicions,...?????
M. Carme, 12/04/2017 a les 12:01
+12
-37
Si hi ha els CAÇADORS (14 entitats i 6 són de caçadors) argumentant que els que ho fan malament son els del santuari , ja no em cal ni llegir res!!!!! qui pot JUSTIFICAR, COM A ESPORT, matar a éssers vius, els quals pateixen i estimen la seva vida????????????????? Comerciants i ramaders que s'ajunten amb aquests inhumans el mateix els dic: per a mi no sou persones!!!!!
caçadors
Anònim, 12/04/2017 a les 12:50
+6
-33
El caçadors son uns sers despreciables I no tenen cap tipo de cultura.
Censura de comentaris?
Dolors Tenas Solano, 12/04/2017 a les 17:21
+5
-6
Veig que es van penjant comentaris fets d'avui mateix. Ahir vaig fer-ne un, amb el meu nom i cognoms, mai ho he fet anònimament, però o bé ha desaparegut o simplement no era de l'agrat del diari. Sort que no vaig faltar el respecte a ningú ni vaig dir cap paraula que pogués ofendre... . Tot i que ben pensat de ser així possiblement l'haurieu publicat; en endavant em guardaré prou de comentar res. Ni de llegir-lo!
Cavernicoles
Anònim, 14/04/2017 a les 06:36
+0
-5
Em fa molta pena que aquestes 14 entitats vagin en contra del Santuari Gaia.
Diu molt poc dels ripollesos
No hi ha cosa mes maca que protegir els animals desvalguts.
No penso comprar cap aliment de la comarca, no us ho merexeu. Per cavernicoles i poc evolucionats.
Com a catalana ni m, agrada la vostra posició.
La solució es bén senzilla.
Anònim, 22/04/2017 a les 15:13
+1
-0
Es agradable llegir comentaris on es titlla a caçadors, comerciants, ramaders, polítics i habitants del Ripollès o la vall de Camprodon de cavernícoles, retrogrades, aprofitats...sobretot quan aquests mots tan bonics provénen d'aquells qui defensen la pau I Harmonia, el respecte, la tolerància I sobretot el benestar animal, però que provinents, la majoria d'ells, de zones urbanes s'atreveixen a posar en dubte els valors I costums dels habitants cavernícoles que habiten aquella zona I segueixen el modus de vida heredat generació, rere generació, de pares a fills, d'avis a néts I que ara Sense més volea que canviem.
Suposo que un día haurem de donar les gràcies a tot aquells que un dia ens van "colonitzar" I ens van fer descubrir la roda, ens van ensenyar a caminar amb els peus deixant de utilitzar les mans...en definitiva, que ens van fer EVOLUCIONAR.
En cap moment, si algú dels que opina ha llegit el manifest realizat per les 14 entitats, s'han posat en dubte els valor del santuari, en canvi, en la lectura realitzada per una responsable del santuari en la manifestació per l'ovella morta presumptament per un gos de cacera (encara no s'ha pogut demostrar el fet) es parla obertament I amb l'ajuda d'un megáfon de dos objectius: Acabar amb la cacera I posteriorment amb la ramaderia.
Senyores I senyors, ens trobem davant dun intent d'extermini de valors, costums I font d' ingressos econòmics que poden danyar fisica I psicologicament I economicament els cavernícoles de la zona.
De petit Em van ensenyar que quan Ana va a un lloc I no m'agradava el que s' hi feia o el que veia, que en marxes ben lluny I no hi tornés mi més...la solució es bén senzilla!
PD: Al zoo de Barcelona hi ha mola feina a fer...els nos tres gossos ja tornen sólo a casa.
Sector primari
Hans castorp, 22/04/2017 a les 16:39
+0
-0
Crec q hi ha molts aspectes del medi rural q estan condicionats pel sistema economic actual i q amb el temps shaurien de racionalitzar. (en el medi urba akst problema es multiplica per 100)
Dit aixo, humanitzar oques i ovelles al mateix temps q es demonitza a cacadors i ramaders, com fan alguns animalistes, es simplement esperpentic.
No poden pretendre ser benvinguts si es dediquen a jutjar i criminalitzar la gent q viu a la comarca per dedicarse al sector primari.
Sector primari
Hans castorp, 22/04/2017 a les 16:44
+0
-0
Crec q hi ha molts aspectes del medi rural q estan condicionats pel sistema economic actual i q amb el temps shaurien de racionalitzar. (en el medi urba akst problema es multiplica per 100)
Dit aixo, humanitzar oques i ovelles al mateix temps q es demonitza a cacadors i ramaders, com fan alguns animalistes, es simplement esperpentic.
No poden pretendre ser benvinguts si es dediquen a jutjar i criminalitzar la gent q viu a la comarca per dedicarse al sector primari.
Una Vila i una altra Rasa
Home de Crom i de Nyon, 27/04/2017 a les 02:06
+0
-0
Gairebé hi va acabar havent més entitats que manifestants a la manifestació dels caçadors. El president dels caçadors camprodonins, que sempre ha fet i desfet al seu gust, deu haver tingut un bon disgust, pobre.