Ripoll s'adhereix a l'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà

Es tracta del primer municipi de la demarcació de Girona que actualment forma part de l'AMTU | Formar-ne part suposa tenir suport tècnic, jurídic i administratiu en matèria de mobilitat, infraestructures i transport públic

Redacció
31 de gener del 2017
Actualitzat a les 9:15h
Un autobús de Transports Públics
Un autobús de Transports Públics | Adrià Costa

Ripoll és el primer consistori de la demarcació de Girona que s'hi adhereix Foto: Ajuntament de Ripoll


L'Ajuntament de Ripoll s'ha adherit a l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU). Es tracta d'una associació de municipis lliurement adherits, que treballa per la millora de la mobilitat i de les infraestructures de transport públic d'arreu de Catalunya. Qualsevol ens local de Catalunya pot formar-ne part. Així doncs, a partir d'ara Ripoll, podrà beneficiar-se de tots els serveis que l'AMTU ofereix als seus associats.

Entre d'altres, aquesta associació dóna suport tècnic, jurídic i administratiu als seus associats en matèria de mobilitat, infraestructures i transport públic. L'alcalde de Ripoll, Jordi Munell, i el president de l'AMTU, Jordi Xena, acompanyat del director general de l'AMTU, Joan Prat, i la regidora de Seguretat, Convivència i Participació Ma. Dolors Vilalta van fer pública l'adhesió aquest dilluns, 30 de gener.

Per la seva banda, l'alcalde de Ripoll, Jordi Munell, es va mostrar satisfet per formar part de l'AMTU, ja que la voluntat de l'Ajuntament de Ripoll és incrementar i millorar la mobilitat urbana i interurbana de la vila; i "l'AMTU ens pot ajudar fent estudis de mobilitat". D'altra banda, "també ens pot ajudar especialment en la reivindicació de la integració tarifària, no només amb Barcelona sinó també amb tot l'eix de la C-17".

Així mateix, el president de l'AMTU, Jordi Xena, també va mostrar la seva satisfacció per l'adhesió d'aquest municipi: "és el primer que actualment tenim a la demarcació de Girona i desitgem que, després de l'adhesió de Ripoll, hi hagi més municipis d'aquesta demarcació que vulguin també afegir-se a la nostra Associació". Jordi Xena va explicar que la voluntat de l'AMTU "és la de donar suport en tot allò que faci falta per millorar la mobilitat, les infraestructures i la gestió del transport públic, per tal que sigui un servei eficaç i eficient per als ciutadans de Ripoll".

El director de l'AMTU, Joan Prat va transmetre el suport a Ripoll "per continuar avançant cap a una zona 7 realment integrada, i no només considerada per a anar a Barcelona". Cal recordar que l'AMTU va tenir un paper destacat en el fet que el Ripollès i la part d'Osona que faltava entressin, el 2015, dins del Sistema Tarifari Integrat (STI) de l'àrea de Barcelona.

Formar part de l'AMTU també permet actuar conjuntament amb la resta de socis davant les administracions competents en totes aquelles qüestions que afecten la gestió del transport públic urbà i interurbà. Així per exemple, aquesta associació ha reclamat recentment al govern espanyol que incrementi les aportacions per finançar el sistema de transport públic de Catalunya.

El Comitè Executiu de l'AMTU, celebrat el passat mes de desembre, va aprovar una resolució en què s'insta als ministeris de Foment i Hisenda a recuperar els nivells d'inversió de fa sis anys, ja que al 2010 l'aportació del govern espanyol era de 200,08 milions d'euros i el 2016 ha estat de 98,63 milions d'euros, i la Generalitat ha hagut de sufragar gran part d'aquesta diferència. En aquest sentit, l'AMTU considera que el transport públic de la regió metropolitana i comarques adjacents està afectat de forma important pel seu dèficit en el sistema de finançament, i l'evident minoració progressiva de les aportacions realitzades per part de l'Estat espanyol.

L'AMTU té més de 90 entitats associades

Actualment l'AMTU té 91 entitats associades: 89 municipis i 2 Consells Comarcals, amb una població representada de 2 milions d'habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 42 milions. Els objectius de l'associació són: assolir un finançament estable pels municipis associats, per tal que puguin fer front al manteniment i la millora dels seus transports públics, la dotació de més i millors infraestructures, i el mutu ajut, formació, informació i coordinació entre els seus associats, per tal que el transport públic i la mobilitat sostenible guanyin protagonisme, usuaris i prestigi social.

Actualment l'AMTU gestiona, per encàrrec de l'ATM, el títol de transport T-16, fora de l'àmbit de la primera corona tarifària del sistema integrat de transport (STI) de Barcelona, realitza activitats per a la promoció del transport i la mobilitat sostenible, edita la revista MobiliCAT, i organitza la Jornada Catalana de la Mobilitat, que cada any té lloc en un dels municipis associats a l'AMTU.
 

Un autobús de Transports Pública Foto: Adrià Costa