La C-17 va registrar tres accidents per despreniments en un any a prop del punt del sinistre mortal

La família de la víctima demana més proves per saber quin pla de seguretat i manteniment s'ha seguit | "Quan tinguem els resultats decidirem si continuem per la via penal o només ho fem per la responsabilitat patrimonial", explica l'advocat | Territori remarca que els tres fets no es poden considerar antecedents

La C-17 a Aiguafreda
La C-17 a Aiguafreda | Adrià Costa
Jaume Ventura / Carles Fiter
23 de novembre del 2016
Actualitzat a les 14:38h
Un informe dels Mossos d'Esquadra recull fins a tres accidents de xocs amb pedres a prop del punt de la C-17 on, el passat setembre, va perdre la vida una noia al caure-li al damunt del cotxe una roca. Això fa que la família hagi demanat més proves per saber quin pla de manteniment i de protecció s'ha seguit a la via.

L'advocat de la família, Josep Tarradellas, ho ha confirmat a NacióDigital: "Quan tinguem els resultats decidirem si continuem per la via penal o només ho fem per la responsabilitat patrimonial". L'advocat ha destacat que no entenen que "si hi va haver tres accidents anteriors, per què no es va fer res; i si es va actuar, per què no es va poder evitar l'accident", s'ha preguntat.

L'informe dels Mossos d'Esquadra detalla tres accidents "per xocs contra pedres" en un any de diferència entre els punts quilomètrics 38 i 39 de la C-17: el 15 de desembre del 2014, el 2 de novembre del 2015 i el 22 de desembre del 2015. Els tres sinistres van tenir lloc en dies en què va ploure i va provocar el despreniment de pedres dels talussos.

Els tres accidents no es consideren antecedents

Per la seva banda, el Departament de Territori i Sostenibilitat remarca que són incidents i que aquests no es poden considerar antecedents de l'accident mortal. Primerament, perquè en el talús on es va produir el despreniment mortal, no hi havia hagut abans cap accident per l'impacte d'una pedra.

Els tres accidents que recull l'informe corresponen a tres talussos diferents. El radi que estableix el departament com a zona de risc després d'un despreniment és de 70 metres, i aquests accidents es van produir a una distància d'entre 150 i 250 metres. Per tant, quan s'actua en un talús es fa en un perímetre de 70 metres. A més, segons Territori, en cap dels tres casos els Mossos hi van trobar restes de pedres.
 

Punts on hi va haver els accidents Foto: Territori i Sostenibilitat


Actuacions durant el 2015

Tal com informa Territori, durant l'any 2015 es van atendre i solucionar un total de 359 incidències relatives a la inestabilitat de talussos en els 6.070 quilòmetres de la xarxa de carreteres de la Generalitat.

Quan es produeix una incidència se'n fa un seguiment i en cada cas es decideix què es pot fer per millorar l'estabilitat del talús. El Sistema de Gestió de Talussos té actualment 483 talussos avaluats geològicament, dels quals 118 es troben en el programa de seguiment i avaluació, i en 26 s’estan plantejant actuacions específiques d’auscultació i millora de la seva estabilitat.