Ripoll instal·larà càmeres per controlar l'accés de vehicles al Barri Vell

Els pilons retràctils han estat un malson des de la posada en marxa de l’adaptació per vianants del centre | Les càmeres formen part del concurs de gestió de les 250 places de zona blava

Jordi Remolins
06 d'octubre del 2015
Actualitzat el 08 d'octubre a les 7:17h
L'accés al Barri Vell de Ripoll es controlarà amb càmeres
L'accés al Barri Vell de Ripoll es controlarà amb càmeres | AU

L'accés al Barri Vell de Ripoll es controlarà amb càmeres. Foto: Arnau Urgell


L’accés als carrers del centre de Ripoll es controlarà amb càmeres equipades amb una tecnologia que permeti la lectura de les matrícules. Així es va aprovar per unanimitat en el darrer plenari municipal en donar via verda a l’expedient de concessió i explotació del control de l’estacionament de vehicles a la via pública, que incorporarà com a novetat també l’accés i estacionament al Barri Vell. El contracte de concessió de la gestió havia acabat el 2012, tot i que aleshores es va prorrogar per dos anys més.
 
Ara s’ha convocat la licitació del servei per deu anys més per tal que aquelles empreses que vulguin fer-se càrrec del servei puguin optar-hi a concurs. La nova concessió suposarà la gestió integral del servei d’estacionament en zona blava, que suposa 250 places d’aparcament en deu sectors diferents del centre de la població. També es demana que la maquinària que s’instal·li incorpori noves tecnologies per tal de facilitar-ne l’ús. Ripoll pretén posicionar-se d’aquesta manera com a vila intel·ligent.
 
Les càmeres que controlaran l’accés a la zona adaptada per a vianants hauran de suportar temperatures d’entre 15 graus sota zero fins a 50 de positius. També hauran de reconèixer les matrícules sota qualsevol mena de llum.
 
Mal funcionament dels pilons retràctils

L’accés al barri vell s’ha convertit en un dels malsons de la circulació viària per Ripoll. Als matins és obert a tota mena de vehicles, per tal d’afavorir-hi les tasques de càrrega i descàrrega, tot i que sovint el centre es converteix en un caos de vehicles que circulen en diverses direccions i per tots els carrers. L’aparcament a algunes places hi és molt més habitual que no pas el que es desitjava en apostar per l’adaptació per a vianants.
 
El més dramàtic ha estat però el funcionament dels pilons retràctils que permeten o no l’accés a aquesta zona. Durant els primers anys de funcionament aquests pilons van colpejar en diverses ocasions la carrosseria dels vehicles que hi passaven. En moltes ocasions els pilons han deixat de funcionar durant llargues temporades. Durant tot el mes d’agost passat, el que controla l’accés al carrer de les Vinyes des de la carretera de Ribes ha estat fora de servei. A finals del 2013, quan es va plantejar la possibilitat d'instal·lar càmeres, es va quantificar en 9.000 euros anuals el cost de reparar els pilons i es va assegurar que almenys set conductors havien denunciat el consistori per danys als seus vehicles.
 
L’adaptació del Barri Vell per a vianants es va posar en funcionament durant el segon mandat de Teresa Jordà com a alcaldessa de Ripoll, en un equip de govern format per Esquerra i el PSC. Ja en aquell moment hi va haver discrepàncies amb l’equip de CiU, perquè aquests consideraven que tallar l’accés al carrer Pirineus podia suposar un excés de trànsit pel carrer del Prat i la plaça Gran. Tot i el canvi de color polític del consistori ara fa quatre anys i escaig, s’ha seguit mantenint el control de l’accés amb amb els pilons, si bé el seu funcionament ha estat irregular.