«Despertant» els instruments «adormits» de la Portalada

Un taller del musicòleg Antoni Madueño reprodueix en quinze dies part dels instruments que formen part de la Portalada del Monestir de Ripoll

El «despertar» dels instruments «adormits» de la Portalada
El «despertar» dels instruments «adormits» de la Portalada | AU
Arnau Urgell
03 de juny del 2015
Actualitzat a les 10:59h

Resultats del taller per «despertar» els instruments «adormits» de la Portalada. Foto: Arnau Urgell


Els instruments de la Portalada de Ripoll ja tenen vida pròpia. Després de nou segles “adormits”, un taller organitzat pel prestigiós musicòleg Antoni Madueño ha aconseguit “despertar-los” en tot just dues setmanes. Un equip encapçalat pel luthier Carlos Ardura ha pogut reproduir sis de la quarantena d'instruments que hi ha esculpits al monument que aspira a convertir-se en Patrimoni de la Humanitat. Un acte públic va servir aquest dimarts per clausurar el taller a l'espera que els instruments “madurin” per poder fer-los servir en un concert a l'octubre al Monestir de Ripoll, el marc on van “néixer”.

La iniciativa va sorgir fa dos anys en el congrés internacional que es va dedicar a la Portalada. Antoni Madueño va presentar-hi una comunicació sobre una qüestió inèdita, els instruments que hi apareixien. Posteriorment, va proposar a l'Ajuntament de Ripoll tirar endavant alguna iniciativa que en permetés la reproducció, un fet que ha acabat cristal·litzant en el taller celebrat les dues darreres setmanes.

El luthier Carlos Ardura amb els els instruments de la Portalada reproduïts. Foto: Arnau Urgell


Tot l'equip de luthiers i d'estudiants que estan aprenent a construir instruments medievals s'han instal·lat a la sala Marià Font de la Lira. “Ha estat un treball 100% de portes obertes”, explica Madueño a ElRipollès.info. En aquest sentit destaca que en quinze dies hi han passat més de 1.000 persones: totes les escoles i l'institut així com moltes persones de Ripoll a títol individual.

Admet que reproduir els instruments en només dues setmanes era un “repte” però que “no tenien cap dubte que se'n sortirien”. En aquest sentit el musicòleg destaca que hi ha hagut un treball previ molt important d'identificació, investigació, documentació i, sobretot, d'elaboració dels plànols. A la Portalada hi ha una quarantena d'instruments malgrat que alguns són repetits, destacant les 24 gigues. En el taller se n'han fet tres, així com una viola, una arpa –que tot just es va acabar ahir- i una rota.

“Tancar el cercle” al Monestir de Ripoll

Ramon Santanach, regidor de Cultura de Ripoll, va qualificar el resultat del taller de “sorpresa i èxit” tot recordant que fa quinze dies “tot just eren unes fustes”. Els organitzadors pretenen “tancar el cercle” a la tardor “amb un concert amb músiques de Ripoll, instruments de la Portalada de Ripoll, la participació de cantants de Ripoll en el marc del Monestir de Ripoll”.

“Ara cal una feina d'afinació, de repòs i que diversos músics els estudiïn i se'ls facin seus”, explica un Madueño que assegura que el fruit del taller formarà part d'una exposició itinerant que acabarà a la vila. En l'acte d'aquest dimarts es va provar públicament l'arpa que s'havia acabat poques hores abans.

Ramon Santanach i Antoni Madueño, amb els els instruments de la Portalada reproduïts. Foto: Arnau Urgell