L'oposició de Ripoll s'uneix per aturar «in extremis» el polígon de les Llosses

ERC, la CUP, el PSC, ICV i diverses entitats ambientalistes, signen un manifest per intentar que la comissió d'Urbanisme aturi un projecte que titllen d'"operació extremadament especulativa"

Arnau Urgell
01 de juny del 2015
Actualitzat el 02 de juny a les 7:31h
Representants d'ERC, la CUP i Fem Ripoll
Representants d'ERC, la CUP i Fem Ripoll | Arnau Urgell

Representants d'ERC, la CUP i Fem Ripoll, a les planes on es projecta el polígon. Foto: Arnau Urgell


L'oposició de Ripoll ha fet front comú per intentar aturar “in extremis” l'aprovació del polígon de la carretera de les Llosses. El projecte es debatrà aquest dimarts a la Comissió d'Urbanisme de Girona i tot apunta que podrà tirar endavant. Tanmateix, partits com ERC, la CUP, el PSC i ICV, així com diverses entitats ambientalistes, no cessaran la crítica al projecte i ja anuncien noves mesures de protesta.

Representants dels tres grups de l'oposició que fa una setmana van aconseguir representació –ERC, la CUP i Fem Ripoll- han encapçalat aquest dilluns al matí la lectura del manifest contra la modificació del Pla d'ordenació urbanística municipal (POUM) que ha de permetre la creació d'un polígon industrial a la carretera de les Llosses, al terme de Ripoll. Titllen el projecte d'“operació extremadament especulativa” i recorden que hi ha “centenars de milers de metres quadrats” de sòl industrial edificat i sòl industrial lliure d'edificació immediata.

“Les planes han de ser considerades com un bé escàs”, han assenyalat tot recordant que en prou feines superen el 6% de la superfície del Ripollès. Per tot plegat reclamen un procés participatiu en la qual s'expliqui la conveniència del projecte i que el consistori mostri exactament quin és el sòl industrial existent al municipi i a l'entorn.

Possible recurs d'alçada

La roda de premsa, en la qual hi han intervingut els regidors electes Teresa Jordà (ERC), Santi Llagostera (CUP) així com representants del PSC i ICV, Quim Merino i Martí Almor, respectivament, ha arribat a menys de 24 hores de la reunió de la Comissió d'Urbanisme on se'n debatrà l'aprovació definitiva. Tot i així, els diversos partits i entitats ambientalistes signants no tenen la intenció d'aturar-ne l'oposició. Llagostera ha avançat que es plantegen un recurs d'alçada al conseller així com iniciar una recollida de signatures per tal que “ho aturi un moviment popular”. “No estem parlant de canviar un fanal”, ha assenyalat descriptivament i ha recordat que les naus construïdes buides ascendeixen a 100.00 metres quadrats i el sòl industrial d'edificació immediata també representa una superfície similar.

Teresa Jordà, per la seva banda, ha assenyat que els representants polítics de les formacions d'esquerra a la Comissió d'Urbanisme de Girona estan avisats per tal que hi traslladin els arguments contraris. A més, ha qualificat de “lleig” que el projecte pugui tirar endavant amb “l'ajuntament sense constituir”. Finalment, responent a l'afirmació de Jordi Munell, en una entrevista a ElRipollès.info, que el projecte ha quedat “més que legitimat”, ha recordat que els partits contraris al projecte van sumar un 25% del cens, una “quantitat similar” a la de CiU, amb una participació de poc més del 60%.

Un any de tramitació

L'onzena modificació del POUM, denominada ampliació de sòl urbanitzable per a sòl industrial i activitats econòmiques SUD 7, va arrencar l'abril de 2014 amb l'aprovació inicial mentre que un any després se'n va realitzar l'aprovació provisional. Consisteix en cinc parcel·les de naus a la banda dreta de la carretera en sentit les Llosses. A la banda del riu, per la seva banda, només es reserva una parcel·la per a equipament en el punt més allunyat de Ripoll. També es preveuen dos giratoris –als dos extrems de la proposta- mentre que l'actual C-26 esdevindria el vial del polígon. El projecte ha rebut els informes favorables de la direcció general de Ferrocarrils, del Departament d'Agricultura, de l'Agència Catalana de l'Aigua i de de la direcció general de Mobilitat –en aquests dos darrers casos amb condicions-.

Si el polígon s'acaba desenvolupant suposaria haver de construir un nou traçat per la C-26 i s'acabarien traslladant les activitats existents –que no es poden regularitzar per estar en sòl rústic- a la banda esquerra una vegada es fes la reparcel·lació de l'espai. El projecte és, de fet, una vella reivindicació de CiU. Entre el 2009 i el 2010, per exemple, l'aleshores diputat Eudald Casadesús va intentar sense èxit que el Parlament convertís l'espai en una àrea empresarial estratègia.
 
Manifest: Aturem el polígon de la carretera de les Llosses
Aturem el polígon de l’entrada a Ripoll a la cruïlla de la carretera de les Llosses!
La terra és un valor escàs i no pas un negoci infinit! 
Ja n'hi ha prou!

Ara mateix al nostre poble, Ripoll, i a la nostra comarca, el Ripollès, tenim sòl industrial edificat i sòl industrial lliure d'edificació immediata. Quins són aquests terrenys?
Veiem només algunes naus existents com a sòl industrial edificat on està permesa la seva utilització immediata:

La nau de l'antiga Paperera Riera situada als terrenys d'Estamariu (Ripoll).
Totes les naus construïdes i que a dia d'avui no estan ocupades a la zona de l'antiga Paperera Riera, situades al costat del camí ral entre Ripoll i Campdevànol (Ripoll).
Els terrenys i les naus de la Colònia Noguera (Ripoll).
Les naus de la fàbrica FILPUR a la carretera de Sant Joan (Ripoll).
Les naus de l'Antiga Saphil, a la Colònia Santa Maria, el Roig (Ripoll).
Les naus de la Colònia Pernau (Campdevànol).
Les naus de nova construcció a la carretera de Gombrèn al Pla de Niubó (Campdevànol).
La colònia Llaudet, on hi ha una nau nova molt gran (Sant Joan de les Abadesses).
Alguna nau en desús a Cal Gat (Sant Joan de les Abadesses).

I afegim-hi alguns terrenys que ja són sòl industrial lliure qualificat i tots amb llicència d'edificació immediata:

Els terrenys de la Barricona (Ripoll).
Els terrenys de la colònia Noguera i els de davant, al costat de l'empresa SP (Ripoll).
El terreny darrere l'empresa Ferros Arimany al costat de Can Casals de dimensió molt considerable i als que si podrien afegir terrenys lliures de Can Casals (Ripoll).
Els Terrenys de la Fundació Eduard Soler (Ripoll).
Els terrenys al costat del TAGA (Campdevànol).
Els terrenys edificables al Pla de Niubó (Campdevànol).
Els Terrenys de Cal Gat riba esquerra aigües avall del Ter (Sant Joan de les Abadesses).
I, a tall d’exemple, afegim-hi encara el polígon buit a l’entrada de Camprodon i la Farga de Bebié. Les naus de les colònies L’Herand i Molinou...i els acabats del Pirineu de Ribes.

Per què davant de tant sòl industrial edificat i edificable, l'Ajuntament de Ripoll està lluitant per crear un nou polígon a la carretera de les Llosses?

Abans de tirar endavant un projecte d’aquest impacte a l’entrada de Ripoll, cal fer un procés participatiu on s'expliqui i s'informi del què comporta un nou polígon, però també abans de tot un Ajuntament democràtic cal que doni a conèixer el sòl industrial ja existent a Ripoll i les zones properes del conjunt de la comarca.

Sembla, una vegada més, que aquesta operació és especulativa per ella mateixa, sense tenir cap estudi públic previ i rigorós sobre l’oferta i la demanda existent i sense tenir, una vegada més, cap consideració per la bellesa i extrema fragilitat dels paisatges del Ripollès, on les planes no arriben al 7% del total de superfície comarcal.

Els grups municipals d’ERC, de la CUP, del PSC-ICV de l’Ajuntament de Ripoll, juntament amb les entitats i associacions següents: Grup de Defensa del Ter (GDT) Grup d’Estudi i Defensa de la Natura (GEDENA), Associació ARÇ, Associació de Naturalistes de Girona (ANG), Associació d’Estudi i Millora dels Salmònids (AEMS), Procés Constituent, CIC, CEA Alt-Ter, etc. manifestem que totes les planes comarcals, hores d’ara, han de ser considerades per l’administració un bé escàs i fràgil. Així doncs, demanem un canvi de tendència en l'ocupació banal del territori i que es comenci a pensar ja en la protecció legal de les planes i terrasses fluvials més importants de la comarca i, en especial, en aquest cas, en la plana fluvial de la carretera de Les Llosses.

Perquè el territori i la terra és un valor i no un negoci. La terra és un bé finit. La terra és un bé universal a protegir que no tenim gens garantit. La terra no és un bé comú sotmès a l'especulació.

ERC-Ripoll, CUP Ripoll, PSC-ICV Ripoll, GDT, GEDENA, Procés Constituent Ripollès, CIC Ripollès, CEA Alt-Ter i totes les entitats i associacions que donaran suport a aquest manifest.