Territori senyalitzarà el perill del pas de camions per la C-26

El Parlament acorda estudiar la prohibició definitiva per evitar més accidents | L'alcalde de Borredà reclama impedir-ho immediatament

Aida Morales/Arnau Urgell
16 de març del 2015
Actualitzat el 17 de març a les 7:31h
El pas de camions de gran tonatge a la C-26 és força perillós
El pas de camions de gran tonatge a la C-26 és força perillós | AU

Accident d'un camió a la carretera C-26 l'any 2011. Foto: Arnau Urgell


El Departament de Territori senyalitzarà, el proper mes d'abril, el perill que suposa la circulació de camions de gran tonatge per la C-26, la carretera que uneix Berga i Ripoll. Una decisió que arriba a instàncies del Parlament que també va acordar estudiar la possible prohibició total, un fet que reclamen els ajuntaments de Borredà, les Llosses i Sant Jaume de Frontanyà.

La comissió de Territori de la setmana passada va acordar instar al Govern instal·lar senyals per advertir als conductors de camions que la C-26 es tracta d'una carretera estreta i revirada. La decisió –que el Departament ha assumit- arriba després que es transaccionés una proposta de resolució del Partit Popular que apostava per la prohibició immediata del pas de camions.

“Ja hi ha un estudi que demostra que els camions de més de 12 metres tenen molts problemes per circular per la C-26 però abans de prohibir cal parlar amb totes les administracions afectades”, explica el diputat convergent Xavier Cima. En aquest sentit, una mesura com la que proposen els alcaldes de Borredà i les Llosses, primer s'ha de consultar amb els ajuntaments per on circula la carretera –també Ripoll, Vilada i Berga- així com sobretot amb la Diputació de Barcelona, titular de carreteres que desemboquen a la C-26 i que, per tant, també hauria d'estudiar possibles restriccions. Finalment, es pretén analitzar quines finques privades –especialment ramaderes- puntualment reben camions d'aquest tipus i estudiar, si s'escau, alternatives.

L'alcalde de Borredà reclama actuar immediatament

Joan Roma, alcalde de Borredà, porta mesos reclamant la prohibició del pas de camions de la C-26. Per aquest motiu, en declaracions a ElRipollès.info, considera l'acord de la comissió de Territori del Parlament com a “totalment insuficient”, ja que cada setmana hi ha incidents a la carretera i és “urgent” una mesura “clara i concreta” de prohibició. Segons ha destacat, a més, no és necessari cap estudi que constati els problemes de trànsit i la necessitat de posar-hi remei ja que, això, “no deixa de voler dir perdre temps”.

La millora de la carretera està estimada en 90 milions d'euros

L'acord del Parlament també inclou continuar treballant en els projectes per millorar la C-26. El projecte està dividit en tres trams –de Cercs a Borredà, la variant de Vilada i el de Borredà a Ripoll- i té un cost estimat de 90 milions d'euros. Segons fonts consultades per aquest mitjà la seva execució no és prioritària a curt termini. De fet, en dos dels tres projectes encarara estan en fase informativa mentre que de Cercs a Borredà sí que es redacta el projecte constructiu.