Albert Rudé, el doctor futbol

L'exjugador ripollès és un dels socis i el director tècnic de l'empresa Sport Networking, dedicada a l'assessorament d'internacionals d'arreu del món | El madridista Lucas Silva és un dels clients més emblemàtics d'una metodologia basada en l'“entrenament cognitiu”

Arnau Urgell
11 de març del 2015
Actualitzat el 12 de març a les 10:37h
Albert Rudé, aquest dimarts a la zona esportiva de Vic
Albert Rudé, aquest dimarts a la zona esportiva de Vic | Adrià Costa

Albert Rudé, aquest dimarts a la zona esportiva de Vic. Foto: Adrià Costa


El ripollès Albert Rudé va desenvolupar la seva carrera futbolística entre el Campdevànol, el Banyoles, el Manlleu –on va arribar a disputar una promoció d'ascens a Segona B- i el Camprodon, on es va retirar abans d'hora a causa de les seves lesions. Més enllà dels camps, ha triomfat a les aules i ara també a nivell empresarial. Rudé va ser el primer alumne de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport (CAFE) que es va doctorar a la Universitat de Vic i actualment és director tècnic i soci de la consultora Sport Networking. Entre els clients, clubs professionals de lligues punteres com la brasilera, entrenadors com el mexicà Enrique Meza Jr i també jugadors, la pràctica totalitat internacionals des de sub15 a absoluts, entre els quals destaca el madridista Lucas Silva.

“Vam voltar tota Amèrica i tota Europa per aprendre el màxim de coses”, explica Albert Rudé. L'experiència en diverses empreses juntament amb la formació del grau i del doctorat van acabar desembocant amb la idea de crear una empresa pròpia. Sport Networking, malgrat que en un futur no descarta altres línies, es dedica actualment 100% a l'esport. Una part dels serveis van destinats a jugadors –assessorament tècnic, campus, acadèmies...- mentre que també n'ofereixen per a entrenadors  amb consultoria metodològica, un màster per a entrenadors professionals i cursos on line.

Metodologia basada en l'“entrenament cognitiu”

L'èxit del mètode de l'equip dirigit per Albert Rudé provoca que no els manqui clientela. De fet, ara han de seleccionar i només accepten clubs amb una bona estructura així com  jugadors internacionals, sigui de categories inferiors o directament absoluts. “En el 99% dels casos hi ha clàusules de confidencialitat que ens impedeixen fer públics els noms”, assenyala. Això sí, en el cas de Lucas Silva, migcampista brasiler que el Reial Madrid ha fitxat aquest hivern del Cruzeiro, el mateix jugador ho ha donat a conèixer.

La metodologia de l'empresa es basa en el denominat “entrenament cognitiu”. En el cas dels jugadors professionals, com que no poden entrenar directament els jugadors es basen en un dels elements de la teoria de la ment que explica que en visualitzar les teves pròpies accions una part del cervell fa sinapsis i, per tant, es produeix aprenentatge. “Ens basem en l'autoobservació i l'anàlisi dels vídeos. Analitzem els moviments correctes i els erronis per tal que els jugadors ho acabin incorporant”, explica Rudé. Concretament, analitzen una cinquantena de fonaments del joc tant a nivell individual, del conjunt de línia i de la zona del camp. De cada partit s'envien entre 80 i 100 talls de vídeo amb les corresponents indicacions.

El ripollès és un reconegut aficionat blaugrana i somriu quan se li pregunta si ara vol que guanyi el Madrid. “No vull que guanyi però sí que en Lucas Silva ho faci molt bé. Ahir va ser un bon dia ja que l'equip va perdre mentre que ell estava a la grada perquè no l'havien convocat”, explica mig rient.

Fins a vuit hores de feina setmanal

El mètode d'Sport Networking fa treballar de valent als seus clients. De fet, Rudé calcula que hi poden acabar destinant unes vuit hores setmanals. D'aquestes, entre tres i quatre es poden destinar a sessions de conversa per Skype –només en alguns casos es fan presencialment- d'anàlisi conjunta amb els jugadors. Un temps similar s'ha de destinar al treball autònom per analitzar el centenar de talls que se'ls envia dels partits de la setmana així com a l'estudi de conceptes futbolístics per tal de formar-los.

L'exjugador ripollès va voltar el món per tal de conèixer experiències i metodologies diverses. “La conclusió general és que el jugador professional està desatès individual perquè els entrenadors pensen amb el col·lectiu”, explica. “Vam veure que hi havia un forat i ens vam posar mans a l'obra”, afegeix. L'empresa està formada per quatre socis –un que exerceix de consultor, l'altre de gerent, un de comercial i Rudé de director tècnic- així com quatre treballadors i diversos col·laboradors, la majoria vinculats a la UVic. No només han rebut peticions de jugadors sinó també de clubs i, de fet, han rebutjat incorporar-se en bloc en l'estructura tècnica d'un equip de Primera Divisió.