CCOO alerta del possible tancament de la base de manteniment del tren a Ripoll

L'amenaça fa dos anys que està sobre la taula però el sindicat hi insisteix coincidint amb els darrers problemes a la línia | Els serveis es podrien dividir entre Vic, Girona i Barcelona

Redacció
03 de febrer del 2015
Actualitzat el 04 de febrer a les 11:01h
Ripoll es podria quedar sense base de manteniment del tren
Ripoll es podria quedar sense base de manteniment del tren | AC

Ripoll es podria quedar sense base de manteniment del tren. Foto: Adrià Costa


Comissions Obreres (CCOO) ha posat el crit al cel pel possible tancament de la base de manteniment d'Adif de l'estació de Ripoll. Es tracta d'una amenaça que fa dos anys que està sobre la taula –el mateix Ajuntament va aprovar una moció de rebuig el gener de 2013- però el sindicat hi ha tornat a posar el focus coincidint amb els darrers problemes a la línia a causa de fenòmens meteorològics.

Segons CCOO la base de manteniment d'infraestructura ferroviària de Ripoll pateix, a banda d'una amenaça de tancament, una “política continuada de desmantellament per falta de personal”. Concretament, va deixar de tenir el servei d'instal·lacions de seguretat mecàniques (ISM) que ara es gestiona des de Girona. Hores d'ara hi treballen un total de 17 operaris que s'ocupen de vies i obres, instal·lacions de seguretat elèctrica, telecomunicacions, subestacions i línia aèria de contacte. El sindicat assegurat que estan “molt disminuïts en efectius i sense una previsió de reposició del personal” obligant en certes ocasions a “esperar reforços d'altres bases per reparar les incidències i restablir el servei afectat”.

La base de manteniment de Ripoll dóna servei a tot el tram que discorre entre el nord d'Osona i Puigcerdà. És, majoritàriament, un traçat d'alta muntanya i on es produeixen de manera recurrent despreniments i caiguda d'arbres. El darrer, ara fa uns deu dies, va obligar a tallar la circulació durant unes dotze hores entre Ripoll i Ribes de Freser. A més, la línia té problemàtiques especials amb les agulles a causa de l'afecció de neu i gel, i disposa també en el tram entre Vic i Puigcerdà de quinze passos a nivells automatitzats.

El sindicat alerta que si continua la “política de desmantellament per manca de personal” i s'acaba confirmant el tancament definitiu els serveis de la base de Ripoll es dispersarien. A Girona s'encarregarien de telecomunicacions, instal·lacions de seguretat mecàniques i subestacions, a Vic es traslladarien les instal·lacions de seguretat elèctrica, vies i obres i línia aèria de contacte mentre que les telecomunicacions i subestacions es gestionarien des de Barcelona.

Una situació que, segons CCOO, “suposaria increments de temps importants a l'hora d'emprendre intervencions, amb les consegüents repercussions pel que fa a demores en la circulació de trens i interrupció del trànsit ferroviari”. “Anar des de Vic, Girona o fins i tot Barcelona, en lloc de Ripoll, incrementaria notablement els temps de resposta, no només per la distància en si, sinó per l'efecte multiplicador que se sol produir sota meteorologia adversa, que és quan més necessàries són aquestes intervencions”. A més, alerten que quan hi hagués una situació de crisi es prioritzarien altres línies abans de la Ripoll-Puigcerdà.

Adif va dir que la decisió no estava presa

Fa dos anys, quan va transcendir per primera vegada la possibilitat de tancar la base de Ripoll, Adif va reconèixer en declaracions a ElRipollès.info que estava estudiant un “pla de racionalització dels recursos disponibles humans i tècnics” amb l'objectiu de “gestionar amb més eficiència els serveis de manteniment”. Respecte el possible tancament de la base de Ripoll ni la van confirmar confirmat ni la van desmentir i van explicar que la decisió no estava presa.