Els pressupostos de l'Estat s'obliden del desdoblament parcial del tren

Foment no destina ni un euro a la "promesa" que havia arrencat fa uns mesos la Generalitat | La inversió al Ripollès esdevé anecdòtica i cau a la mínima expressió amb 20.000 euros

Arnau Urgell/Pere Pratdesaba
02 d'octubre del 2014
Actualitzat el 04 d'octubre a les 14:35h
Montoro, a la presentació dels pressupostos del 2015
Montoro, a la presentació dels pressupostos del 2015 | MHAP
Cristóbal Montro, amb el president del Congrés espanyol, a la presentació dels pressupostos. Foto: MHAP

El novembre del 2013 el Ministeri de Foment i el Departament de Territori van anunciar una solució de compromís per desencallar el desdoblament de la línia de tren Barcelona-Vic. Davant de la impossibilitat de tirar endavant l'obra de manera íntegra – el projecte havia desaparegut del tot als pressupostos 2014-, s'assumia fer un “desdoblament parcial”. L'acord, un any després, ha esdevingut paper mullat i és que en els comptes del 2015 no hi ha cap referència ni cap dotació per tirar endavant els projectes constructius. De fet, la ministra Ana Pastor va assegurar que les obres començarien aquesta mateixa legislatura, una promesa que hores d'ara sembla impossible de complir.

El conseller Santi Vila, setmanes després de la reunió a Madrid, va detallar que el desdoblament parcial suposaria una inversió de 60 milions d'euros, una xifra 13 vegades inferior a la del projecte complet, valorat amb uns 800 milions d'euros. Concretament, es treballava amb la idea de fer tres trams de doble via, dos al Vallès Oriental entre Montcada i la Garriga, i un tercer ja a Osona, entre Centelles i Tona. L'objectiu de tot plegat seria permetre duplicar les freqüències dels actuals 30 minuts a només 15. Més amunt de Vic, es considerava que amb petites millores de gestió, l'actual infraestructura ja podia ser suficient per augmentar el nombre d'expedicions.

En els pressupostos presentats aquesta setmana pel ministre Cristóbal Montoro no hi ha cap partida ni per redactar els projectes ni, encara menys, per iniciar les obres. Fonts del Departament de Territori, a instàncies d'aquest mitjà, han assenyalat que es tracta d'un incompliment més de Foment. De fet, el conseller Santi Vila va assegurar en una roda de premsa que aquests pressupostos “posen en risc la recuperació econòmica i de nou discriminen clarament Catalunya”. Per altra banda, aquest diari està a l'espera de la resposta de Foment, a qui se li ha fet una petició per tal d'explicar la seva versió sobre l'estat del projecte.

Nova retallada a la inversió al Ripollès

Més enllà de l'oblit del tren, la inversió de l'Estat al Ripollès no para de disminuir. Els pressupostos del 2015 només preveuen 20.000 euros, pels 120.000 d'enguany. Unes xifres anecdòtiques si tenim en compte que el 2012 se'n preveien 1,1 milions.

De fet, els tres grans projectes viaris de Foment a la comarca –el túnel de Toses, la variant de Ribes de Freser i el nou traçat de la N-260 entre Campdevànol i Olot- reben la dotació mínima per mantenir-los “actius”. Concretament, es tracta de 5.000 euros per la redacció dels projectes de cadascun dels quatre trams de l'Eix Pirinenc. En el cas de la variant de Ribes la previsió pel 2016 es manté en 5.000 euros mentre que les quantitats pel túnel de Toses són superiors (86.740 euros a la vessant cerdana i 1.275.280 d'euros per la ripollesa). En el cas de l'estudi informatiu –per tant en un estadi més embrionari- de la connexió entre el Ripollès i la Garrotxa l'estimació pel 2016 és de 308.710 euros.

La menor inversió a Catalunya en 17 anys

Els pressupostos del 2015 destinen un 9,5% de les seves inversions a Catalunya, una quantitat que suposa una dècima menys que els d'enguany (més enllà del què realment s'hagi invertit). La xifra queda molt lluny del 19% de l'aportació del PIB català a l'economia de l'Estat i, a més, esdevé el menor percentatge dels darrers 17 anys. Globalment, l'Estat preveu destinar 1.072 milions d'euros al Principat, 1.022 dels quals per part de Foment i Agricultura i quasi 50 de la resta de ministeris.

Una de les partides que disminueix més és la destinada a millorar la xarxa de Rodalies, un dels elements crítics de les infraestructures del país. Concretament, es passa dels 6,1 milions d'euros pressupostos per enguany a només 172.250 euros pel 2015.

Tota els documents dels pressupostos generals de l'Estat 2015

Inversions del Ministeri de Foment a Catalunya-pressupostos 2015 (pdf)

Inversions del Ministeri d'Agricultura a Catalunya-pressupostos 2015 (pdf)

Inversions del Ministeri de Cultura-pressupostos 2015 (pdf)