Camprodon encara la restauració de Can Roig 75 anys després de l'abandó

L'Ajuntament i el propietari acorden actuar aquest 2014 per frenar la degradació de l'edifici modernista i convertir-lo després en hotel o pisos tutelats

| 25/02/2014 a les 07:39h
Arxivat a: Municipis, Ajuntament de Camprodon, Can Roig, Esteve Pujol, patrimoni
Aquesta notícia es va publicar originalment el 25/02/2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Can Roig està molt degradat. Foto: Wikicommons

Camprodon ha posat fil a l'agulla per restaurar l'emblemàtic edifici modernista de Can Roig. Situat al carrer Freixenet, a l'entrada nord-est del municipi, presenta un estat molt lamentable ja que fa 75 anys –coincidint amb la fi de la Guerra Civil- que va ser abandonat. L'acord entre l'Ajuntament i el propietari inclou que aquest mateix 2014 s'hi actuï per frenar la degradació i que posteriorment es pugui convertir en un equipament privat, és a dir, un hotel o pisos tutelats.


Can Roig és un edifici construït entre els anys 1900 i 1901 per l'arquitecte olotí Simó Cordomí. És d'estil modernista de variant neogòtica i l'últim ús que va tenir va ser el 1939 per acollir ferits en plena retirada republicana –Camprodon es va convertir en un gran hospital militar-. Des d'aleshores no ha tornat a estar ocupat i això ha suposat una degradació imparable. Una situació que posa en perill un element patrimonial de primer ordre –forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya com a Bé d'Interès Local- i dóna una mala imatge ja que està situat en un dels punts amb major visibilitat del municipi.

Satisfacció per l'acord amb la propietat

El 2012 es va fer el primer pas. El consistori va ordenar al propietari, el camprodoní Josep Batlle Colomer, que realitzés uns treballs de consolidació per evitar que “l'edifici entrés en un estat irreversible”. “Aquelles actuacions que també pretenien impedir que hi hagués perill pels vianants va ser l'inici d'una bona sintonia” explica l'alcalde Esteve Pujol.

Des d'aleshores van començar les negociacions per tal que la inversió per rehabilitar fos viable i tingués una rendibilitat posterior. Urbanísticament l'ús era residencial però en estar l'edifici protegit les possibilitats eren molt escasses –l'alcalde subratlla que si l'edifici hagués caigut no s'haguessin pogut construir pisos, com a vegades havia circulat-. Per aquest motiu han apostat per una modificació puntual del POUM per permetre que sigui un equipament privat. “No deixa de ser activitat econòmica en un moment on un habitatge unifamiliar o plurifamiliars no tindria sortida” assenyala Pujol.

En aquest sentit els usos més probable són un hotel o pisos tutelats. L'acord inclou la construcció en semisoterrani d'un petit creixement a la zona posterior de l'hotel per donar cabuda a serveis comuns de l'equipament com un menjador. “En cap cas seran apartaments o activitat residencial independent” subratlla l'alcalde camprodoní.

Esteve Pujol considera que és una “excel·lent notícia” i assenyala que aquest mateix 2014 la propietat s'ha compromès a consolidar l'edifici restaurant les teulades i realitzant els tancaments i els forjats. La conversió a equipament privat ja tindrà un calendari depenent dels seus promotors.

Imatge històrica de Can Roig de Camprodon Foto: QRCamprodon

Can Roig, al carrer Freixenet, va ser abandonat el 1939.

COMENTARIS

Per fi!
Anònim, 25/02/2014 a les 09:52
+11
-0
Ja era hora!. Ara els hi costarà molts més diners. Esperem que la rehabilitació sigui fidel a l'original.
Camprodoní.
Anònim, 25/02/2014 a les 14:33
+2
-22
Després de tants i tants anys, d'haver-hi calat foc unes quantes vegades per veure si així acabava de caure és una gran notícia que intentin rehabilitar-la. Can Roig sempre i serà la casa de les bruixes pels nens petits però una casa de bruixes una mica arreglada.

Ja era hora!!!!!!!!
Públic i productiu: Escola de música - Increment de la cultura
13RedBow, 25/02/2014 a les 15:16
+26
-1
Em sembla molt bé que el vulguin arreclar i no deixar caure. Però espero que es conservi l'estil i quedi "com abans". Trobo que hauria de tenir una finalitat pública i productiva. Així que considero que seria una bona idea si es destinés a incrementar la cultura. Per exemple creant doncs, una escola de música ja que Camprodon té la sort d'haver crescut amb Isaac Albéniz.

espai albenis
Anònim, 25/02/2014 a les 16:20
+1
-0
totalment d'acord amb #3, podria aprofitar-se per fer-hi el museu albenis i una escola de música... però clar, tenen empantanegat can marquès. això del museu sembla ser tabú, ja q es PENÓS q ja faci 2a que estem sense. els diners els tenen, ja q estava pressupostat, però on han anat a parar?
Paguem entre tots els beneficis d'uns pocs
Anònim, 25/02/2014 a les 20:35
+3
-25
Amb tota probabilitat, l'ajuntament pagarà (és a dir, pagarem entre tots) la rehabilitació, costarà un ull de la cara i a sobre veurem com fiquen un hotel privat o qualsevol bajanada d'aquestes amb els nostres impostos. I qui dia passa, any empeny.
40 anys a llanars
[email protected], 25/02/2014 a les 21:08
+1
-0
Val mes tart que mai! S' ha deixat caure tant. Quan s' hagues pogut restaurar amb els elements originals, que encara estaven d'empeus.l'hem vist deteriorar-se dia a dia. No s' enten l'abandonament. Problemes d'erencia? Es una llastima!!
Gran notícia
Glòria, 25/02/2014 a les 21:57
+1
-0
Ja era hora! Llàstima que s'hagi deixat passar tant de temps...
40 anys a llanars
nuriaga, 25/02/2014 a les 22:43
+0
-0
Val mes tart que mai! S' ha deixat caure tant. Quan s' hagues pogut restaurar amb els elements originals, que encara estaven d'empeus.l'hem vist deteriorar-se dia a dia. No s' enten l'abandonament. Problemes d'erencia? Es una llastima!!
El temps dirà.......
Anònim, 27/02/2014 a les 13:14
+2
-1
Al fet que faran un super davant de l'altre, per a competència?.
El temps dirà, per que d'ells no surt res en concret.
Ara?
Anònim, 28/02/2014 a les 13:38
+0
-0
Calia esperar tants anys per actuar? Les obres de les reformes ara valdran 30 vegades més que si ho haguessin anat mantinguent de mica en mica...
Can Roig millor a terra ?
Camprodoní Pixapins, 15/04/2014 a les 11:04
+0
-0
A hores d'ara no s'hi ha tocat ni una pedra hi som a l'abril de 2014 ¡¡¡¡¡
can roig