Territori ajorna tres mesos la rebaixa dels preus als usuaris habituals del tren

El col·lectiu «Perquè no ens fotin el tren» surt sense cap proposta concreta de la reunió amb la conselleria però optimistes perquè s'ha establert un canal de comunicació estable

Arnau Urgell/Pere Pratdesaba
13 de gener del 2014
Passatgers baixant del tren a l'estació de Torelló.
Passatgers baixant del tren a l'estació de Torelló. | Adrià Costa
Els passatgers hauran d'esperar rebaixes a la tarifa. Foto: Adrià Costa

El 30 d'octubre una representació d'alcaldes del nord d'Osona i el Ripollès es van reunir amb el conseller Santi Vila per abordar les deficiències del tren. Una de les conclusions de la trobada és que abans de final d'any hi hauria una proposta per rebaixar les tarifes dels usuaris habituals de la línia. Dos mesos i mig més tard el més calent és a l'aigüera i els responsables de Territori van comunicar als responsables del col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” que encara s'haurà d'esperar tres o quatre mesos més.

El divendres passat membres de l'entitat que lluita pel futur de la línia –amb nuclis a Torelló i Manlleu- es van entrevistar amb Ricard Font, secretari de Transports i Mobilitat. Font, segons expliquen des del col·lectiu, els va exposar les diverses iniciatives que s'han engegat conjuntament amb Foment per dignificar la infraestructura. Tanmateix, no va transmetre cap novetat sobre la rebaixa tarifària als usuaris més freqüents, una de les reivindicacions de “Perquè no ens fotin el tren”. Montse Ayats, representant de la plataforma, explica a ElRipollès.info que no hi haurà cap proposta “abans de tres o quatre mesos”. Cal recordar que tot plegat havia de ser una alternativa mentre no arribava la integració tarifària al conjunt del país.

A la reunió de divendres també hi van assistir l'alcalde i el tinent d'alcalde de Torelló, Santi Vivet i Jordi Casals. Casals es va queixar perquè no s'ha complert el termini que s'havia anunciat a la reunió de finals d'octubre. En aquest sentit explica que una possibilitat que s'està treballant des de Territori és la que s'ha implantat al Berguedà i a l'Alt Urgell, la denominada T-10/120. Es tracta d'una targeta amb deu tiquets amb descomptes, que s’han d’utilitzar en un màxim de 120 dies. Des del col·lectiu es veu amb bons ulls però esperen que es concreti aviat.

Un canal de comunicació estable

Malgrat que de la reunió no es va concretar res en ferm els representants de “Perquè no ens fotin el tren” van sortir amb un moderat optimisme. En aquest sentit Ricard Font es va comprometre a repetir aquest tipus de trobades cada dos o tres mesos. “Serà una manera que sàpiguen de manera directe el què passa a la línia” explica Montse Ayats.

Des de Torelló, a més, un altre motiu per l'optimisme és que Territori es va comprometre a evitar l'entrada en servei de les màquines de venda automàtiques que s'havien instal·lant en aquesta i altres estacions. A banda que no permetien pagar amb monedes ni gaudir dels descomptes des de “Perquè no ens fotin el tren” es denunciava que suposaria l'eliminació del personal.

Els usuaris de la línia es coordinen

El col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” va néixer inicialment a Torelló i posteriorment es va estendreu a Manlleu. Ara treballen per coordinar-se amb usuaris de Centelles, Vic i Ripoll. En aquest sentit el proper 15 de febrer es farà una primera reunió per veure si es creen grups locals de la plataforma en aquestes poblacions. A banda de l'estat de la infraestructura i de les estacions, una de les queixes són els preus dels bitllets que els darrers anys han augmentat molt per sobre de l'IPC.